• Tjolanta

Tråden för oss som INTE ammar...

...av olika anledningar. Kanske har du valt att inte amma eller så fungerade det helt enkelt inte av andra orsaker Här kan vi diskutera tips och idéer gällande flaskor, ersättning, termosar, ja allt vi kan komma på Här ska vi kunna stötta varandra igenom vakna nätter, oroliga magar osv. Själv så fungerade aldrig amningen riktigt med min bebis, så ersättningen fick tas till efter det att hon var två veckor gammal, vilket jag ALDRIG hade trott. Har ju helammat mina två andra barn utan problem. Blev ganska snopen! (Påhopp och negativa personer rekommenderas starta egen tråd!)

• Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...
  • Christi38

Svårt att veta ju, men jag har hört att Nan är snällare mot magen. För oss stämde det när vi bytte, stor skillnad. Och jag har hört andra som föredrar nan istället för semp. Testa byta, ge miniform och magdroppar (de jobbar ju helt olika de två sista så ingen fara över att ge "för mycket").

• CarolineL

Mysan0411: känner igen det du beskriver. Svårt att veta exakt om det är magknip eller otillfredsställelse av något slag. Dock har det blivit mer gnäll de senaste dagarna samtidigt som han inte basar lika regelbundet som tidigare. Nu kan det gå mer än ett dygn mellan gångerna men han är inte hård. Vår äldre son fick både Nan och Semper och droppar men det gjorde ingen skillnad för honom. Men man kan ju alltid testa och se vad som händer, tror att de egentligen är väldigt lika. Sedan finns det ju även Babysemp lemolac (stavning?) som skall vara snällare. Ger ni mat på fasta tider eller följer ni hungersignaler? Något av barnen som sover lite längre än tre timmar åt gången på natten?

• Mysan0411

En fråga.... Någon som köpt en värmehållare till nappflaskor? Hur länge hålls det varmt i en sådan? Jag vill inte micra ersättningen än och tänker att det skulle vara bekvämt att värma på hemma och sedan kunna ge utan att behöva dra med både termos och pulver.

• Madeleiiiine

Hur gör ni som blandar med termos och nedkylt vatten, om man blandat en flaska och bebisen inte äter så mycket utav den. Slänger ni den då, eller hur länge kan det stå i rumstemp eller i kylskåp innan man slänger det?. Tänkte att vissa blandar ju ersättning för 12h framöver och förvarar i kylen och sedan micrar till ättemp, då borde man ju kunna förvara ouppäten mjölk i kylskåp och ge när bebisen blir hungrig igen?

• Madeleiiiine
    Madeleiiiine skrev 2013-02-17 12:13:58 följande:
    Hur gör ni som blandar med termos och nedkylt vatten, om man blandat en flaska och bebisen inte äter så mycket utav den. Slänger ni den då, eller hur länge kan det stå i rumstemp eller i kylskåp innan man slänger det?. Tänkte att vissa blandar ju ersättning för 12h framöver och förvarar i kylen och sedan micrar till ättemp, då borde man ju kunna förvara ouppäten mjölk i kylskåp och ge när bebisen blir hungrig igen?

Vill förtydliga att nu menar jag inte småskvättar, utan om man blandat ca 100ml och bebisen kanske bar äter 30 och sedan somnar eller så.
  • Christi38

Vi har doserat mängden pulver och har den klar i tre flaskor. Sen när det är matdax då värmer vi rätt mängd vatten i antingen ett vattenbad eller i mikron. (vi har en vattenkokare som vi tar vattnet ur). Äter han inte upp allt på en gång utan bara smuttar i sig lite grann bara, har vi den bredvid oss i ca 45 min Max. Så vi värmer inte på den igen och vi sparar den inte längre än så... Då gör vi ny om tiden passerar.

Händer inte så ofta, han är en matglad kille oftast. Men när han har perioder, vid snuva t ex, då gör vi mindre portioner från början. För då vill han äta mindre men oftare...

.

• Lindsey Egot the only one

Madeleiiiine

Jag hade hellre gjort två flaskor a 50 ml och bara värmt den ena till en början. Vill bebisen ha mer värms den andra.
    Vi hade kokat vatten i en tillbringare på köksbänken som vi använde och värmde vattnet i mikron till ät temperatur. Sedan blandade vi i pulvret. På natten blandade vi tre flaskor och ställde i kylen och micrade till ät temperatur. Man kan ha blandad kall välling i kylen i upp mot 8 timmar.

• Madeleiiiine
    LindaEfraim skrev 2013-02-17 14:04:33 följande:
    Madeleiiiine

Jag hade hellre gjort två flaskor a 50 ml och bara värmt den ena till en början. Vill bebisen ha mer värms den andra.
    Vi hade kokat vatten i en tillbringare på köksbänken som vi använde och värmde vattnet i mikron till ät temperatur. Sedan blandade vi i pulvret. På natten blandade vi tre flaskor och ställde i kylen och micrade till ät temperatur. Man kan ha blandad kall välling i kylen i upp mot 8 timmar.
    Vi brukar göra så, att vi gör mer om hon vill ha mer. Men ibland så signalerar hon hunger och sen när man gjort klart flaskan så har hon somnat.. Då står man där med en 50/100ml nygjord mjölk, och det känns ju lixom lite surt att kasta när det händer ganska så ofta. Vill kunna göra en redig dos mat och sen låta henne äta tills hon är mätt utan att behöva blanda nytt 2 gånger till (om ni förstår vad jag menar) =)
  • Christi38

Använd ersättningen som är färdig i tetra då? Den kan ni ju förvara öppnad i ett dygn och fylla på allteftersom. Behöver ju dock värmas så den delen kvarstår ju ändå...

• Tjolanta

Så har vi fått gjort.. Kasta ouppäten mat! Säkert slängt en hel stor kartong med mat sammanlagt, hellre det än att hon blir sjuk. Blir så lätt bakterier i flaskan.. Gjorde iordning 180 och så åt hon 30 av det, slängde efter MAX en timma inte ens det. Man ska INTE värma om ersättning! Bättre då att blanda små skvättar som nån redan nämnt Sedan kom vi fram till att hon inte tålde baby semp alls, varken den vanliga eller lemolacen så vi gick över till NAN HA 1 som har funkat bra för lillans mage.

Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...