• Tjolanta

Tråden för oss som INTE ammar...

...av olika anledningar. Kanske har du valt att inte amma eller så fungerade det helt enkelt inte av andra orsaker Här kan vi diskutera tips och idéer gällande flaskor, ersättning, termosar, ja allt vi kan komma på Här ska vi kunna stötta varandra igenom vakna nätter, oroliga magar osv. Själv så fungerade aldrig amningen riktigt med min bebis, så ersättningen fick tas till efter det att hon var två veckor gammal, vilket jag ALDRIG hade trott. Har ju helammat mina två andra barn utan problem. Blev ganska snopen! (Påhopp och negativa personer rekommenderas starta egen tråd!)

• Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...
  • Lindsey Egot the only one

Jo att testa en månad för att se om det blir en förändring är inte fel men blir det ingen förändring så bör man byta tillbaka till den med mjölk i för att inte utveckla laktosintolerans.

• Airhostess
    LindaEfraim skrev 2013-02-19 09:12:10 följande:
    Jo att testa en månad för att se om det blir en förändring är inte fel men blir det ingen förändring så bör man byta tillbaka till den med mjölk i för att inte utveckla laktosintolerans.
    Tjolanta skrev 2013-02-19 09:00:08 följande:
    Nan ha är inte HELT mjölkfri, den är ju ändå mjölkbaserad. Den ska absolut inte ges till bebisar som har risk för komjölksallergi! (finns speciell ersättning för de enbart på apotek) Den innehåller i stort sett samma som nan (pro?) bara det att i nan ha är mjölkproteinet DELVIS nedbrutet.

Nan Ha ska inte ges till barn som är LAKTOS intoleranta, men hjälper och kan ges till barn som är känsliga för komjölksPROTEIN.
  • Tjolanta

Men laktos är ju något annat.. Nan Ha är MJÖLKBASERAD och innehåller LAKTOS om man läser på förpackningen.. Det är ingen som helst risk att utveckla "allergi" genom att äta den. Rådfråga med BVC och se vad de säger.

• Airhostess
    Tjolanta skrev 2013-02-19 09:30:50 följande:
    Men laktos är ju något annat.. Nan Ha är MJÖLKBASERAD och innehåller LAKTOS om man läser på förpackningen.. Det är ingen som helst risk att utveckla "allergi" genom att äta den. Rådfråga med BVC och se vad de säger.
    Precis
  • MinFinaMinna

LindaEfraim: precis, det är det jag menar. Märker man att det inte är någon allergi det handlar om så tycker jag man kan använda vanlig ersättning så att deras magar vänjer sig.

• Lindsey Egot the only one

Tjolanta

Om den är mjölkbaserad så kan man ju inte använda den om man tror barnet har mjölkallergi. Vad diskuterar ni?

• Tjolanta
    LindaEfraim skrev 2013-02-19 13:12:41 följande:
    Tjolanta Om den är mjölkbaserad så kan man ju inte använda den om man tror barnet har mjölkallergi. Vad diskuterar ni?

Nä precis Det är mjölkPROTEINET. Nu är det nog insnurrat allting
  • purple box

Vad pratar ni om? Laktos är mjölksocker och finns i alla -mjölkprodukter. Som modersmjölk, ko-, buffel-, åsne-, get- och fårmjölk.

• Höstbebis2010
    Madeleiiiine skrev 2013-02-17 12:13:58 följande:
    Hur gör ni som blandar med termos och nedkylt vatten, om man blandat en flaska och bebisen inte äter så mycket utav den. Slänger ni den då, eller hur länge kan det stå i rumstemp eller i kylskåp innan man slänger det?. Tänkte att vissa blandar ju ersättning för 12h framöver och förvarar i kylen och sedan micrar till ättemp, då borde man ju kunna förvara ouppäten mjölk i kylskåp och ge när bebisen blir hungrig igen?

Jag har läst nånstans att man inte ska spara längre än 30 minuter om barnet ätit ur flaskan och att man inte ska värma om. Bildas lätt bakterier. 
    Att blanda ersättning med kallt vatten och ställa i kylskåpet och sen värma bildar inga bakterier så  länge det inte står för länge, men då har den ju heller inte varit uppvärmd innan. 
Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...