• Tjolanta

Tråden för oss som INTE ammar...

...av olika anledningar. Kanske har du valt att inte amma eller så fungerade det helt enkelt inte av andra orsaker Här kan vi diskutera tips och idéer gällande flaskor, ersättning, termosar, ja allt vi kan komma på Här ska vi kunna stötta varandra igenom vakna nätter, oroliga magar osv. Själv så fungerade aldrig amningen riktigt med min bebis, så ersättningen fick tas till efter det att hon var två veckor gammal, vilket jag ALDRIG hade trott. Har ju helammat mina två andra barn utan problem. Blev ganska snopen! (Påhopp och negativa personer rekommenderas starta egen tråd!)

• Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...
  • Mysan0411

Hej! Hakar gärna på här. Har en flicka på 3 veckor. Amningen funkade inte så bra i början och hon gick ner i vikt så vi fick börja ge henne tillägg. Jag kämpade under tiden med att både amma henne innan vi gav tillägg och att pumpa för att få igång mjölken men det kom aldrig mer än 10-30 ml så jag har valt att ge upp amningen och ge henne ersättning istället. Nu hade hon ökat 190 gram på 5 dagar. Hade samma problem med min son för 10 år sedan. Jag kanske inte kan producera så mycket mjölk? El kanske ger upp för fort? Det funkar bra iallafall med ersättning och nu vet jag ju att hon får i sig mat som hon ska. Nackdelen är ju dock denna nedrans magknip. Vi ger Minifom före matning och Semper magdroppar 1gång/dag. Det lindrar men magknipen finns ju fortfarande där. Jag kör med Dr Brown´s antikolikflaska och tycker att den fungerar ok. Jag tyckte hon fick i sig maten så fort med MAM:s antikolikflaska. Hon sväljer ju fel/sätter i halsen ibland även med Dr Brown´s men jag gör pauser i matandet då jag hör att dte rinner för fort el om hon halvsomnar till.

Sätter era barn i halsen/sväljer fel när de äter? Någon fler som har en 3 veckors, hur stor mängd och hur ofta äter era?

• Tjolanta

Nu har jag mailat Nestlé angående NAN HA 1 att jag tycker plåtburkarna är på tok för små! Fick svar att det precis i dagarna har kommit en 600g kartong! Nån som sett den? Alltid något...

• Christi38

Mysan, det är helt upp till var och en att bestämma hur den vill göra med amning. Det här med att "ge upp för tidigt", det kan man bara svara på själv. Tyvärr ger det många mammor så oroligt dåligt samvete vilket är helt galet. Ersättningen är så nyttig o väl utformad för bebis och så länge bebis blir mätt och belåten och mår bra så KÖR! :)

När vår lille var nyfödd till ett par veckor svalde han också fel när han åt emellanåt. Han hade så bråttom att han liksom glömde bort att svälja ibland. Men det blev bättre, nu äter han utan att svälja fel.

• purple box

Som ovanstående sa Mysan, det är det bara du som kan bestämma! Jag försökte på tok för länge med stora tjejen just pga mitt dåliga samvete för att jag inte kunde amma "som alla andra kan". Jag och min bm (som är amningshjälperska) kom fram till att det troligen är så att jag inte kan producera så mycket mjölk.

Vad gäller magknipet, vilken ersättning kör du? Kan det inte bli för mycket med både miniform och sempers droppar? Nappstorleken kanske behöver bytas? Inte lätt det där. Min klarar inte heller av Mams... Blir dr Brown och fick byta ersättning eftersom de slutade med hennes.

• soetisenanna

Tänkte höra med er som använder ersättning :) Jag har en dotter på 4 veckor och hon vill äta ganska ofta ibland så tänkte delamma och ge nåt mål ersättning om dagen och se om hon blir mer nöjd.. Men hon verkar inte tycka om ersättningen ?! Hon tar flaskan men så fort hon får in maten i munnen så gör hon en grimas och spottar ut ersättningen.. använder semper 1 ersättning.. nån som vart med om detta?

• purple box
    soetisenanna skrev 2013-02-15 22:36:46 följande:
    Tänkte höra med er som använder ersättning :) Jag har en dotter på 4 veckor och hon vill äta ganska ofta ibland så tänkte delamma och ge nåt mål ersättning om dagen och se om hon blir mer nöjd.. Men hon verkar inte tycka om ersättningen ?! Hon tar flaskan men så fort hon får in maten i munnen så gör hon en grimas och spottar ut ersättningen.. använder semper 1 ersättning.. nån som vart med om detta?
    Hon kanske tycker bröstmjölken är godare? Inte tycker om flaskan.. eller ersättningen. :P Kan vara allt och inget.
  • Christi38

Testa byt till annan ersättning, nan är sötare har jag förstått det som!? Eller så vill hon bara ha din :)

• Smulrufs

Hade tänkt att jag skulle amma men det funkade inte av olika anledningar. Min son är 6 månader nu & har alltid legat 2 steg över tillväxtkurvan, så helt jätteilla kan det ju inte va att ge ersättning istället. Eller har jag bara en stor bebis Tungan ute Skulle vi få fler barn i framtiden skulle vi flaskmata utan att prova amning, tyckte det va så jobbigt att greja när det ändå bara krånglade.

• Lindsey Egot the only one

soetisenanna

Att del amma kan göra barnet förvirrat då det är två olika sugtekniken och bröstet måste man suga hårdare på för att det ska komma och i flaskan kommer maten omedelbart. De säger att MAM:S sugnapp på antikolikflaskorna är den som mest efterliknar ett bröst och man ska ha den nappen som medföljer fram tills barnet är ca 6-8 månader då får barnet precis som med bröstet kämpa för att få maten.

• purple box

Hmm, jag tror mer på andra nappar, vet många som vägrat bröstet efter mams nappar.

Tomeetipee, dr brown nr 1 , comotomo osv liknar bröstet mer.

Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...