• Tjolanta

Tråden för oss som INTE ammar...

...av olika anledningar. Kanske har du valt att inte amma eller så fungerade det helt enkelt inte av andra orsaker Här kan vi diskutera tips och idéer gällande flaskor, ersättning, termosar, ja allt vi kan komma på Här ska vi kunna stötta varandra igenom vakna nätter, oroliga magar osv. Själv så fungerade aldrig amningen riktigt med min bebis, så ersättningen fick tas till efter det att hon var två veckor gammal, vilket jag ALDRIG hade trott. Har ju helammat mina två andra barn utan problem. Blev ganska snopen! (Påhopp och negativa personer rekommenderas starta egen tråd!)

• Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...
  • Lindsey Egot the only one

Purpel box

Så du menar att dr Browns napp liknar ett bröst!

• purple box

Jämfört med Mamnappen? Japp. I alla fall toppen på den liknar en bröstvårta, mams ser ju ut som en överkörd bröstårta. (jag syftar på wide-neck nappen, den andra ser ut som en vanlig esska napp)

• Christi38

På Neo användes också en napp som såg ut som ett bröst på toppen. Vi kallade den "gonar nappen" till slut för när vi använde den tog det låååång tid att få i sig sin mjölk. Han mös och liksom njöt mer än hade för avsikt att bli mätt hehe ;) Så när vi testade med en MAM sen, då var det mat och att stilla sin hunger det gällde :)

.

• annakarin75

På BB fick vi rådet att använda Medelas Calmaflaska, för att den ska efterlikna den sugteknik som barnet använder för att suga på mammans bröst. 

Vi hade den eftersom jag försökte få amningen att fungera, men efter 8 veckor gav jag upp. Vi fortsatte med den flaskan tills han blev 3 månader och behövde större flaska. Nu kär vi med MAM.  

• Christi38

AnnaKarin, Ja men precis den Medelas var det jag menade :) Vi slutade dock efter 2 veckor använda den.

• Lollo81
    annakarin75 skrev 2013-02-16 18:10:08 följande:
    På BB fick vi rådet att använda Medelas Calmaflaska, för att den ska efterlikna den sugteknik som barnet använder för att suga på mammans bröst. 

Vi hade den eftersom jag försökte få amningen att fungera, men efter 8 veckor gav jag upp. Vi fortsatte med den flaskan tills han blev 3 månader och behövde större flaska. Nu kär vi med MAM.  
  • CarolineL

Hej på er! Jag har blivit tvungen att ge mitt andra barn ersättning eftersom amningen inte fungerat fastän vi nog testat allt . Jag har ingenting emot att ge ersättning men har tyvärr dåliga erfarenheter från vårt första barn som hade ont i magen mest hela tiden och som pga detta inte sov mer än två timmar i sträck förrän han var runt året. Andra sonen är knappt tre veckor gammal och får BabySemp var tredje timma, 80ml. Han får även olja flera gånger per dygn för att hjälpa magen lite. Vad tror ni om det upplägget? Hr mycket och hur ofta har era tre veckors fått?

• soetisenanna
    LindaEfraim skrev 2013-02-16 09:21:06 följande:
    soetisenanna Att del amma kan göra barnet förvirrat då det är två olika sugtekniken och bröstet måste man suga hårdare på för att det ska komma och i flaskan kommer maten omedelbart. De säger att MAM:S sugnapp på antikolikflaskorna är den som mest efterliknar ett bröst och man ska ha den nappen som medföljer fram tills barnet är ca 6-8 månader då får barnet precis som med bröstet kämpa för att få maten.

har den flaskan och nappen nu. hon tar motvilligt flaskan men det går men så fort hon får in själva maten i munnen så grimaserar hon och spottar ut den så det rinner :( tack för alla tips iaf :)
  • Mysan0411
    CarolineL skrev 2013-02-16 19:45:22 följande:
    Hej på er! Jag har blivit tvungen att ge mitt andra barn ersättning eftersom amningen inte fungerat fastän vi nog testat allt . Jag har ingenting emot att ge ersättning men har tyvärr dåliga erfarenheter från vårt första barn som hade ont i magen mest hela tiden och som pga detta inte sov mer än två timmar i sträck förrän han var runt året. Andra sonen är knappt tre veckor gammal och får BabySemp var tredje timma, 80ml. Han får även olja flera gånger per dygn för att hjälpa magen lite. Vad tror ni om det upplägget? Hr mycket och hur ofta har era tre veckors fått?
    Hej!

Har också en treveckors liten som äter Babysemp. Min son som nu snart är 10 åt också ersättning och jag har också dålig erfarenhet av magont och hård mage. Men vad gör man när amningen inte funkar och mjölken inte räcker till..... Min tjoppa äter nu ca 90 ml var 3-4:e timma (det får inte gå mer än 4 timmar mellan maten enl BVC tills vi ser att hon ökar i vikt som hon ska). Är ju individuellt från barn till barn och huvudsaken de går upp i vikt som de ska. Min tjej gick ner mycket under första tiden jag ammade men nu sist hade hon gått upp 190 gram på 5 dagar vilket var bra enligt BVC, några gram till så är hon uppe i sin födelsevikt.  Ny vägning på tisdag. Jobbigt med oron över vikten! 

Har din pojke problem med magknip nu? Tjejen har en hel del magknip och vi ger både Minifom och Sempers magdroppar men det ger bara lite lindring. Hon är dock ej hård i magen än som sonen blev vilket är jätteskönt. 
  • Mysan0411

Hej!

Magknipen blir värre för min 3 veckors. Ska man testa NAN istället för Babysemp? Hur många droppar Minifom ger ni era bebisar? Står ju 10 på förpackningen men hört många som ger allt mellan 10-60 droppar.

NAN Pro, Sempers magdroppar och öka Minifomet??? 

Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...