• Tjolanta

Tråden för oss som INTE ammar...

...av olika anledningar. Kanske har du valt att inte amma eller så fungerade det helt enkelt inte av andra orsaker Här kan vi diskutera tips och idéer gällande flaskor, ersättning, termosar, ja allt vi kan komma på Här ska vi kunna stötta varandra igenom vakna nätter, oroliga magar osv. Själv så fungerade aldrig amningen riktigt med min bebis, så ersättningen fick tas till efter det att hon var två veckor gammal, vilket jag ALDRIG hade trott. Har ju helammat mina två andra barn utan problem. Blev ganska snopen! (Påhopp och negativa personer rekommenderas starta egen tråd!)

• Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...
  • Tjolanta

Ger också när hon signalerar "vill ha" Det går inte att mata annars då hon vägrar :-P brukar gå 3-4 timmar mellan ibland 5-6.

• Christi38

Ger också när han signalerar. Han är väldigt tydlig när det är dags, runt 3-5 timmar mellan matningarna...

• MinFinaMinna

Men om barnet inte behöver mjölkfri ersättning så tycker jag det är dumt att använda NAN HA. Då kommer ju barnet garanterat alltid vara överkänslig mot mjölkprotein. Jag hade aldrig gett det om jag inte var övertygad att det är mjölkprotein dem är känsliga mot.

• Airhostess
    MinFinaMinna skrev 2013-02-19 07:45:25 följande:
    Men om barnet inte behöver mjölkfri ersättning så tycker jag det är dumt att använda NAN HA. Då kommer ju barnet garanterat alltid vara överkänslig mot mjölkprotein. Jag hade aldrig gett det om jag inte var övertygad att det är mjölkprotein dem är känsliga mot.
    Det stämmer inte. Man blir inte mjölkallergiker för att man äter mjölkfritt, dummaste jag hört.
  • Lindsey Egot the only one

Airhostes

Men barnet kan få svårt att bryta ner laktos och blir på så sätt laktosintolerant. Vi i norr måste få laktos för att vi ska klara laktos från födseln. Vi får ju det via mamman om man ammas och mamman dricker komjölk.

• Airhostess
    LindaEfraim skrev 2013-02-19 08:17:56 följande:
    Airhostes

Men barnet kan få svårt att bryta ner laktos och blir på så sätt laktosintolerant. Vi i norr måste få laktos för att vi ska klara laktos från födseln. Vi får ju det via mamman om man ammas och mamman dricker komjölk.
    Men laktos är en sak och mjölkprotein är en annan.
  • Lindsey Egot the only one

Airhostes

Ja men plockar man bort all mjölk från kosten vänjer sig inte mag och tarm kanalen av laktos. Det var väl det ni diskuterade om barnet egentligen inte är mjölkprotein allergisk så är det dumt att plocka bort ersättning med mjölk i, det för det kan bli laktosintolerans när man inför vanlig mjölk när barnet är äldre.

• Humla85

Jag läste på förpackningen häromdagen i affären och på NAN Ha stod det  att det inte ska ges vid konstaterad mjölkproteinallergi. Det ska däremot ges om det finns förhöjd risk att utveckla mjölkproteinallergi (ex om någon i familjen är allergisk).

• Tjolanta

Nan ha är inte HELT mjölkfri, den är ju ändå mjölkbaserad. Den ska absolut inte ges till bebisar som har risk för komjölksallergi! (finns speciell ersättning för de enbart på apotek) Den innehåller i stort sett samma som nan (pro?) bara det att i nan ha är mjölkproteinet DELVIS nedbrutet.

• Airhostess

Min poäng är att det är svårt att få mjölkallergiallergi och laktosintolerans konstaterat av BVC speciellt när bebisarna är små. Så många går runt med en halft eller helt missnöjd bebis och får som svar att testa minifom droppar som inte hjälper. När problemet egetligen ligger i att det är MÅNGA som är känsliga för vanlig komjölksersättning som är för stark för många bebisars magar.

Eftersom Nan Ha är processerad komjölksersättning så har man brutit ner komjölksproteinet så pass mycket att känsliga magar kan ta det.

Är man extremt allergisk så reagerar man även på Nan Ha och då får man välja en ännu mildare variant.

Det värsta rådet från BVC tycker jag är att vänta, det går över eller att det tar 3 månader för barnet att bli bättre. Det stämmer inte, det finns ersättning anpassad för de flesta och bebisen ska inte behöva vara obekväm/ha ont i flera månader.

Det hade man juh som vuxen aldrig accepterat, jaja gå runt och ha ont det går över om 3 månader eller 1 år.

Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...