• Tjolanta

Tråden för oss som INTE ammar...

...av olika anledningar. Kanske har du valt att inte amma eller så fungerade det helt enkelt inte av andra orsaker Här kan vi diskutera tips och idéer gällande flaskor, ersättning, termosar, ja allt vi kan komma på Här ska vi kunna stötta varandra igenom vakna nätter, oroliga magar osv. Själv så fungerade aldrig amningen riktigt med min bebis, så ersättningen fick tas till efter det att hon var två veckor gammal, vilket jag ALDRIG hade trott. Har ju helammat mina två andra barn utan problem. Blev ganska snopen! (Påhopp och negativa personer rekommenderas starta egen tråd!)

• Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...
  • Lindsey Egot the only one

Vi hade storlek 1 tills sonen var 6 månader och började med ersättning nr2
    Trean rinner det ur och den har vi inte ens använt till vanlig mild välling.

Tvåan kan man beställa på Apoteket.

• Tjolanta
    MinFinaMinna skrev 2013-02-27 23:19:26 följande:
    Jag var på både Ica och Willys idag för jag skulle köpa större nappar till våra MAM flaskor. Vi har strl 1 och ville ha strl 2. Men hittade ej några. Så vi har strl 1 fortfarande. Min dotter är lite över 10 veckor. Så strl nr 3 vill jag ej ta än. Känns som det blir ett väldigt stort hopp från strl 1 till 3. Får väl kolla Apoteket annars.

vi köpte våra 2 nappar till mam på Coop forum. Har sett dem även på willys
  • Tjolanta

Var runt på affärer igår och skulle kolla priser mm på Nan Ha kartongen då burken ska utgå. Men knappt nån affär visste vad jag pratade om!? Nä får ta å ringa city gross idag å höra om de har den maten & till vilket pris.

• Christi38

Kokar ni vatten först till de små, hur länge gör ni det om Ja?

Vi kokar, vi vet också att vi enligt BVC inte behöver göra det om man vet vattnet inte kommer från något mindre bra ställe. Vi gör det iaf tills lillen blir runt 6 mån. Så gjorde vi för storebror också.

Diskar ni flaskorna i diskmedel eller är det bara vatten alt kokning som gäller?

Vi diskar i diskmedel och sen kokar vi ändå emellanåt. Det blir så mkt rester kvar på flaskorna tycker jag!!

.

• annakarin75

Här är min fråga och tillverkarens svar gällande tillagning:

Jag undrar varför man behöver koka vattnet till ersättningen NAN 1 Pro. 
    Jag trodde att det var för att det kunde vara något i vattnet, men nu har jag fått höra att det är någon ovanlig bakterie som om man har otur kan finnas i pulvret och den dör om man använder kokat vatten. Men jag får inte ihop det? Jag skulle förstått det om pulvret blandades i hett vatten, men det blandas ju i ljummet vatten?
    Kan ni förklara för mig hur det fungerar så vore jag tacksam. 
    Jag kokar 2 L vatten åt gången och förvarar i kylskåpet. Kan man göra så? Det tar ju rätt lång tid för vattnet att svalna annars, om man ska koka det inför varje måltid.

Följer man våra tillagningsanvisningar med ett uppkokat avsvalnat vatten som tillagas direkt är det en minimal risk för tillväxt av bakterier. Då vi har probiotika (levande god bakteriekultur) i vår modersmjölksersättning rekommenderar vi att blanda i pulvret i 40 gradigt vatten, för att just bibehålla aktiv bakteriekultur.

(I och med att vi som tillverkare inte kan säga något om vattenkvaliteten runt om i Sverige, rekommenderar vi alltså alltid att koka det).

Vid tillblandning vid 40 grader blir ättemperaturen också snabbt lagom och säker vilket är att föredra. Man ska aldrig spara blandad ersättning till senare.

Det går bra att koka vatten och sedan förvara i kylen, som du gör. Sedan när det är dags att ge värmer du lite på vattnet – till ättemperatur, blandar i pulvret, skakar om och ger.

• annakarin75
    LindaEfraim skrev 2013-02-27 23:35:48 följande:
    Vi hade storlek 1 tills sonen var 6 månader och började med ersättning nr2
    Trean rinner det ur och den har vi inte ens använt till vanlig mild välling.

Tvåan kan man beställa på Apoteket.
    2 fanns på min vanliga ICA
  • sigrid73

Jag har aldrig kokat vattnet. Frågade BVC och på BB och dom sa att vi inte behövde göra de. Diskar efter varje gång med lite diskmedel och kokar napparna när andan faller på.

• Tjolanta

Kokar inte heller vattnet å steriliserar i micron. Nu har jag kollat runt på citygross på NAN HA och här kostar den 109!! Samma på Ica maxi... Willys visste inte än... Gah!! Blir tokig ... Hutlösa priser men lillan måste iaf ha mat Köpte två termosar igår på Ica för 50 kr till ersättning, få se om de håller värmen bra. En blå för kallt vatten och en röd för varmt vatten. Å så blev det en lila mam flaska

• Airhostess
    annakarin75 skrev 2013-02-28 07:12:42 följande:
    Här är min fråga och tillverkarens svar gällande tillagning:
    Jag undrar varför man behöver koka vattnet till ersättningen NAN 1 Pro. 
    Jag trodde att det var för att det kunde vara något i vattnet, men nu har jag fått höra att det är någon ovanlig bakterie som om man har otur kan finnas i pulvret och den dör om man använder kokat vatten. Men jag får inte ihop det? Jag skulle förstått det om pulvret blandades i hett vatten, men det blandas ju i ljummet vatten?
    Kan ni förklara för mig hur det fungerar så vore jag tacksam. 
    Jag kokar 2 L vatten åt gången och förvarar i kylskåpet. Kan man göra så? Det tar ju rätt lång tid för vattnet att svalna annars, om man ska koka det inför varje måltid.

Följer man våra tillagningsanvisningar med ett uppkokat avsvalnat vatten som tillagas direkt är det en minimal risk för tillväxt av bakterier. Då vi har probiotika (levande god bakteriekultur) i vår modersmjölksersättning rekommenderar vi att blanda i pulvret i 40 gradigt vatten, för att just bibehålla aktiv bakteriekultur.

(I och med att vi som tillverkare inte kan säga något om vattenkvaliteten runt om i Sverige, rekommenderar vi alltså alltid att koka det).

Vid tillblandning vid 40 grader blir ättemperaturen också snabbt lagom och säker vilket är att föredra. Man ska aldrig spara blandad ersättning till senare.

Det går bra att koka vatten och sedan förvara i kylen, som du gör. Sedan när det är dags att ge värmer du lite på vattnet – till ättemperatur, blandar i pulvret, skakar om och ger.

Man undrar juh vilket vatten den färdiga Nan 1/Pro är tillberedd med? Alltså tetran?
  • Christi38

Låter ju så skumt att kokat vatten skulle ta kål på ngn bakterie i pulvret när det inte är så hett vatten man använder inför matdax ju!? Och vad är det för bakterie undrar man ju som kräver att den kokas bort. Scary!

Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...