Här är min fråga och tillverkarens svar gällande tillagning:
Jag undrar varför man behöver koka vattnet till ersättningen NAN 1 Pro.
Jag trodde att det var för att det kunde vara något i vattnet, men nu har jag fått höra att det är någon ovanlig bakterie som om man har otur kan finnas i pulvret och den dör om man använder kokat vatten. Men jag får inte ihop det? Jag skulle förstått det om pulvret blandades i hett vatten, men det blandas ju i ljummet vatten?
Kan ni förklara för mig hur det fungerar så vore jag tacksam.
Jag kokar 2 L vatten åt gången och förvarar i kylskåpet. Kan man göra så? Det tar ju rätt lång tid för vattnet att svalna annars, om man ska koka det inför varje måltid.
Följer man våra tillagningsanvisningar med ett uppkokat avsvalnat vatten som tillagas direkt är det en minimal risk för tillväxt av bakterier. Då vi har probiotika (levande god bakteriekultur) i vår modersmjölksersättning rekommenderar vi att blanda i pulvret i 40 gradigt vatten, för att just bibehålla aktiv bakteriekultur.
(I och med att vi som tillverkare inte kan säga något om vattenkvaliteten runt om i Sverige, rekommenderar vi alltså alltid att koka det).
Vid tillblandning vid 40 grader blir ättemperaturen också snabbt lagom och säker vilket är att föredra. Man ska aldrig spara blandad ersättning till senare.
Det går bra att koka vatten och sedan förvara i kylen, som du gör. Sedan när det är dags att ge värmer du lite på vattnet – till ättemperatur, blandar i pulvret, skakar om och ger.