• Anonym (sunktande)

Brev til min fru

Hej alla!

Jag är i samma sits som många andra här på FL. Vi har ett bra förhållande på alla andra plan än i sängen. Där är det dött. Jag har provat en del men som många andra man läst om här vill hon bara vara i fred och svarar med ilska. Nästa vecka skall jag åka bort och funderar på att lägga ett brev på hennes kudde och se vilken respons det blir.

Hej älskade!

Nu är jag framme i X och kanske även börjat jobba. Jag kommer förodligen hem igen på X eftermiddag.

Hoppas du mår bra och får en bra vecka. Jag älskar dig otroligt mycket. Jag gör vad jag kan för att verka helt oberörd över att vi inte har något sexliv alls. Inom mig händer desto mer, men jag gör som sagt vad jag kan. Jag anser inte riktigt att ha noll sexuellt liv tillsammans är att gå halva vägen var för att lösa detta, men då det är den som inte vill som har makten kan jag inte göra något åt det.

Mina val är i stället hur jag skall ta mig igenom detta utan den gemenskap och självkänsla ett sexuellt liv med sin fru ger. Mina val i detta är A) Skilja mig B) Runka mig igenom det C) Döda alla sexuella känslor i kroppen D) Hitta någon annan att ha sex med så länge. Då du är stjärnan i mitt liv och den jag vill dö tillsammans med låter ingen av dem särskilt tilltalande. Jag kan ett tag använda mig av B men jag vill inte att det skall vara huvudnäringen i mitt sexliv. Det vill jag att du och jag tillsammans skall vara.

En sak vill jag att du över helgen funderar på, och det har att göra med dina intimrakningar och när du väljer att göra dem. Jag skulle mycket gärna sitta framför dig och prata men det går inte eftersom du bara blir arg, och då kommer inget ur samtalet.

Vi hade sex med varandra senast den 30 december, och sen åkte jag till X för arbete i några dagar. Samma kväll som jag åkte rakade du dig för första gången på mycket länge. En vecka efter det när barnen var här åkte du till X för "hemmaspa" och när du kom hem var du helt nyrakad. Senaste helgen var barnen hos oss igen och då åkte du till X igen för lite "hemmaspa". När du kom hem var du helt nyrakad. Detta är naturligtvis ingen slump utan ett medvetet val. Du väljer att göra det när barnen är här eller när jag skall bort. Att säga något annat vore en förolämpning mot både din och min intelligens.

Du väljer naturligtvis själv om och när du skall raka dig, det är din kropp och ditt liv. Du har tidigare sagt att du rakar dig helt och hållet för din egen skull och inte ett dugg för min skull. Någonstans längs vägen i ditt liv har du trots allt valt att leva med mig. Du vet också att jag älskar när du gör det, särskilt den första dagen.

Vi har situationen att den person du älskar och valt att leva med har en sak han älskar att du gör. I det läget gör du valet att alltid göra det vid tillfällen när han inte kan njuta av det tillsammans med dig. Att situationen är så kan vi inte bortse från.

Det jag undrar över är vad som går genom ditt huvud när du sitter med rakhyveln i handen och precis skall börja använda den?

Jag vill nu direkt säga att jag är inte arg över detta, jag är bara genuint förvånad och undrande över vad du får ut av att alltid göra det vid dessa tillfällen?

Jag kommer vara bortrest i arbete ungefär 5-6 dagar. Först kommer hon bli arg men jag hoppas att tiden själv kommer få henne att fundera lite. Fundera över hur hon hanterar saker. Fundera över hur viktiga vi är för henne.

Vad tror ni? Flip eller flop? Hur skulle ni reagera över något som detta?

• Svar på tråden Brev til min fru
  • Anonym (Frida)
    Bingo skrev 2013-01-21 15:25:25 följande:
    Och även sluta tolka och analysera. Bättre att prata. Konsten är att kunna nå varandra utan att angripa och försvara sig.

Ofta är det ju dock en part som inte är så intresserad av att prata och den andre stångar sig blodig.
  • Mimosa

varför i brev form? Vågar du inte se din hustru i ögonen i säga helt ärligt vad du tycker och tänker? Rätt avtändande med en man som inte vågar stå upp för sig. Är du rädd för konsekvenskerna - vad din hustru kan tänkas säga - så du gör det fega alternativet och lämnar ett brev på hennes kudde och flyr fältet?

Had jag fått ett brev på kudden av min man - och han åkte i väg innan jag han läsa det - kan jag säga att den lilla lust som låg och pyrde hade genast hamnat under ett tjockt lager permafrost.  

Om frosten - långt senare hade tinat i vårt förhållande - hade jag , varje gång sex kom på tal, kommit ihåg brevet och orden och ganska omgående blivit avtänd igen.   Konsekvenserna av att vara feg och gömma sig bakom ett brev.

Det ligger även något obehagligt i brevets absurda fascination vid hustruns rakande av könshår. det låter som om du för en loggbok över hennes personliga hygien. Vad mer bokför du? gångerna du fått en avsugning? om hon svalde eller ej? Tampong eller binda?

När du skriver 

Det jag undrar över är vad som går genom ditt huvud när du sitter med rakhyveln i handen och precis skall börja använda den?

seriöst?   Vem vet - hon kanske funderar ...dra bladet över handleden...eller...venus berget....handleden.....venusberget.

• Anonym (kännerigendetta)

Jag tappade känslorna för mitt ex. Han misshandlade vår relation med lögner och svek. Jag försökte med ALLT. Gråta mig blodig, skrika mig blodig, prata mig blodig. Inget funkade. Han vägrade säga något över huvudtaget mer än "jag vet inte varför, jag älskar dig"

Jag hade lämnat honom mycket tidigare om inte vi skaffat en valp tillsammans precis innan det blev riktigt illa. Jag kunde bara inte lämna min lilla vän.

Det jag vill säga med detta är att jag vet hur det är att vara den enda i ett förhållande som verkligen försöker. Som känner samma enorma frustration över att aldrig komma någonstans. det bara fortsätter, och fortsätter.
    Allt man gör slår den andra bara ner på. Ignorerar.

Nu lever jag med en man som är tvärtom. Öppen, har självinsikt. Pratar om allt mellan himmel och jord. Söker konstant närhet men kräver aldrig något.
    Då får man lust att ge!

Tycker att brevet är en bra ide. Skriv exakt vad du tänker. Men avsluta med att du ser fram emot ett samtal OM brevet sen. Då kan ni reda ut ev missförstånd. Hon känner väl dig? Så då spelar det ingen roll om du tar upp speciella saker som rakning eller ej. Inget i brevet var elakt menat. Är allt sant så vet hon varför du skriver som du gör.  Få bara med det viktiga.

• lyckligmamma87

Hur har det gått ts??? Lämnat brevet ???? Ringde hon dig el smsa???

• Kajsagumman

Nejnejnej grabben detta är helt galet.... 

Jag är med på att detta kommer från ett bra ställe, att du menar väl.. men nejnejnejnej... Jag tror absolut att du kommer till att skjuta din fru längre ifrån dig om du ger henne detta brev.

Ok, för det första - detta med rakningarna.. lägg ned. Hon har sagt till dig att hon rakar sig när hon vill för sin egna skull, således så handlar det inte om sex för henne. Därför är du helt off på det topic, även om jag förstår hur du tänker. Hon kommer bara ta illa upp och bli irriterad på dig om du tar upp det.

Gällande hela sexgrejen så är det ju självklart så att det är något som ligger till grund för att ni inte har sex. Vad är det? Vet du det? Om du inte vet varför och bara tror "att hon bara inte vill" (vilket aldrig är fallet), så måste du ta reda på vad situationen är - och lösa det grundläggande problemet.

Att sexlivet är dåligt eller icke existerande är alltid en produkt av nåt annat. Det är bara konsekvensen så att säga. Därför måste du lösa det grundläggande problemet, och att bara snacka om konsekvensen -bristande sexlivet - som du gör i detta brev är HELt fel approach. 

Detta brev kommer med största sannolikhet få henne att vilja ha ännu mindre sex med dig. Det hade det gjort om jag fick motsvarande från min man. Det visar bara på att han inte fattar någonting. En riktig man-amöba som är helt clueless. Att han inte fattar vad det riktiga problemet är. Don't do it. Trust me please. 

Sätt dig istället ned med henne en kväll, drick lite för mycket vin - och fråga vad som är fel. Fråga inte varför ni inte har så mkt sex och att du vill ha mer. Fråga istället "varför är vi så långt ifrån varandra?" och lyssssssssna för guds skull på vad hon säger....! Antagligen så behöver hon lite bekräftelse känslomässigt av nån anledning innan hon öppnar upp. 

• Anonym (småbarnsmamman)
    Anonym (sunktande) skrev 2013-01-19 18:55:36 följande:
    Hej och tack för era svar.

Jag har medvetet valt en sak att fokusera på. Det gör, tror jag, att kan vi igång en diskussion om detta släpper även det in andra diskussioner.

Sen tycker jag naturligtivis även att det är märkligt att hon alltid måste göra den sak som jag älskar vid tillfällen jag inte är hemma alt barnen är här. Nästan lite elakt?
    Om hon funkar som i princip alla kvinnor jag känner så kommer detta att få helt motsatt effekt. Att fokusera på en sån här grej kanske får henne att inte ens vilja raka sig för sin egen skull. Säkerligen får ni igång en diskussion, men den kommer nog inte att leda till något gott tyvärr...

Håller med Kajsagumman i allt hon skriver. Självklart finns det en orsak till problemet, vet du vad det är?

Tror absolut inte att hon är otrogen! Förmodligen vill hon att ert förhållande ska funka och att ni ska ha sex men något gör ju att hon inte vill just nu. Ta reda på varför istället. Och koncentrera er på att hitta tillbaka till varandra och ha skoj, då löser det andra sig av sig självt! Du får tillfredsställa dig själv så länge, ställ absolut inga krav på henne!!
  • Anonym (kännerigendetta)

Måste bara fråga er som skrivit sist nu.

Missade ni det kapitlet om att frun här inte har visat det minsta intresse för att prata om det med honom? Att alla hans försök till kommunikation om ämnet sex har lett till att HON har lackar ur fullständigt? Tycker ni gör helt fel som skyller detta enbart på honom. Det är väl lika mycket hennes ansvar i deras förhållande som hans??

Jag köper en sak som ni skrivit, och det är att det finns en orsak till att hon känner som hon känner. Men det är lika mycket upp till henne att gå honom till mötes som hans.

Sammanfattningen = HAN ska inte ta reda på problemet. DOM ska göra det. HON ska försöka reda ut problemet lika mycket som honom.

Sen alkohol och känsliga ämnen vete bubblans om jag hade rekommenderat då folk reagerar helt olika på det. Tycker ni är helt ute och seglar i fel hav här.

Tycker ni ser ner på frun här som att hon inte kan göra något. Helt försvarslös. Det gillar jag inte alls som kvinna själv.

• Anonym (småbarnsmamman)

Jo men jag tror inte på att helt fokusera på sexet som "problem" utan att de först funderar på ifall det är något annat i relationen som är själva orsaken. Självklart är inte hon utan ansvar, det har jag aldrig menat. Men att lägga fokus enbart på sex tror jag inte på.

• Anonym (f*n på väggen)

Ge inte upp i dina försök att kommunicera, men försök rannsaka dig själv på resan. Vad kan du bidra med och förändra hos dig själv för att det sakta skall börja hända saker med er relation? Din partner inser säkert själv att det inte är hållbart i längden. Försök att bryta det ni har idag och skapa något nytt tillsammans. Lättare skrivet än gjort givetvis och vägen dit är olika lång.

Fokusera på hur du känner och önskar med er. Tala mindre eller inte alls om vad du tycker och anser om henne, vad hon gör och inte gör osv. Då hamnar ni i det anklagande träsket. Är det så att sex är känsligt och din partner har svåt att prata om det så kommer din partner att sluta sig ännu mer.

Svar på tråden Brev til min fru