• Anonym (sunktande)

Brev til min fru

Hej alla!

Jag är i samma sits som många andra här på FL. Vi har ett bra förhållande på alla andra plan än i sängen. Där är det dött. Jag har provat en del men som många andra man läst om här vill hon bara vara i fred och svarar med ilska. Nästa vecka skall jag åka bort och funderar på att lägga ett brev på hennes kudde och se vilken respons det blir.

Hej älskade!

Nu är jag framme i X och kanske även börjat jobba. Jag kommer förodligen hem igen på X eftermiddag.

Hoppas du mår bra och får en bra vecka. Jag älskar dig otroligt mycket. Jag gör vad jag kan för att verka helt oberörd över att vi inte har något sexliv alls. Inom mig händer desto mer, men jag gör som sagt vad jag kan. Jag anser inte riktigt att ha noll sexuellt liv tillsammans är att gå halva vägen var för att lösa detta, men då det är den som inte vill som har makten kan jag inte göra något åt det.

Mina val är i stället hur jag skall ta mig igenom detta utan den gemenskap och självkänsla ett sexuellt liv med sin fru ger. Mina val i detta är A) Skilja mig B) Runka mig igenom det C) Döda alla sexuella känslor i kroppen D) Hitta någon annan att ha sex med så länge. Då du är stjärnan i mitt liv och den jag vill dö tillsammans med låter ingen av dem särskilt tilltalande. Jag kan ett tag använda mig av B men jag vill inte att det skall vara huvudnäringen i mitt sexliv. Det vill jag att du och jag tillsammans skall vara.

En sak vill jag att du över helgen funderar på, och det har att göra med dina intimrakningar och när du väljer att göra dem. Jag skulle mycket gärna sitta framför dig och prata men det går inte eftersom du bara blir arg, och då kommer inget ur samtalet.

Vi hade sex med varandra senast den 30 december, och sen åkte jag till X för arbete i några dagar. Samma kväll som jag åkte rakade du dig för första gången på mycket länge. En vecka efter det när barnen var här åkte du till X för "hemmaspa" och när du kom hem var du helt nyrakad. Senaste helgen var barnen hos oss igen och då åkte du till X igen för lite "hemmaspa". När du kom hem var du helt nyrakad. Detta är naturligtvis ingen slump utan ett medvetet val. Du väljer att göra det när barnen är här eller när jag skall bort. Att säga något annat vore en förolämpning mot både din och min intelligens.

Du väljer naturligtvis själv om och när du skall raka dig, det är din kropp och ditt liv. Du har tidigare sagt att du rakar dig helt och hållet för din egen skull och inte ett dugg för min skull. Någonstans längs vägen i ditt liv har du trots allt valt att leva med mig. Du vet också att jag älskar när du gör det, särskilt den första dagen.

Vi har situationen att den person du älskar och valt att leva med har en sak han älskar att du gör. I det läget gör du valet att alltid göra det vid tillfällen när han inte kan njuta av det tillsammans med dig. Att situationen är så kan vi inte bortse från.

Det jag undrar över är vad som går genom ditt huvud när du sitter med rakhyveln i handen och precis skall börja använda den?

Jag vill nu direkt säga att jag är inte arg över detta, jag är bara genuint förvånad och undrande över vad du får ut av att alltid göra det vid dessa tillfällen?

Jag kommer vara bortrest i arbete ungefär 5-6 dagar. Först kommer hon bli arg men jag hoppas att tiden själv kommer få henne att fundera lite. Fundera över hur hon hanterar saker. Fundera över hur viktiga vi är för henne.

Vad tror ni? Flip eller flop? Hur skulle ni reagera över något som detta?

• Svar på tråden Brev til min fru
  • Bingo

Frågan är om ts skulle skriva ett brev där han inte pratar i termer om problem och vad han inte gillar med frugans beteende (rakningen). Istället skulle man kunna skriva ett brev som andas lösningar och framtid. Ett brev som gick ut på att säga att man längtar efter det där härliga sexet man hade i början av relationen.

Nu när ts är borta en vecka i jobbet så ska de båda två fundera på bra lösningar som kan sammanföra dem och gemensamt få dem att känna närhet igen.

• Kajsagumman
    Anonym (kännerigendetta) skrev 2013-01-21 18:27:35 följande:
    Måste bara fråga er som skrivit sist nu.

Missade ni det kapitlet om att frun här inte har visat det minsta intresse för att prata om det med honom? Att alla hans försök till kommunikation om ämnet sex har lett till att HON har lackar ur fullständigt? Tycker ni gör helt fel som skyller detta enbart på honom. Det är väl lika mycket hennes ansvar i deras förhållande som hans??

Jag köper en sak som ni skrivit, och det är att det finns en orsak till att hon känner som hon känner. Men det är lika mycket upp till henne att gå honom till mötes som hans.

Sammanfattningen = HAN ska inte ta reda på problemet. DOM ska göra det. HON ska försöka reda ut problemet lika mycket som honom.

Sen alkohol och känsliga ämnen vete bubblans om jag hade rekommenderat då folk reagerar helt olika på det. Tycker ni är helt ute och seglar i fel hav här.

Tycker ni ser ner på frun här som att hon inte kan göra något. Helt försvarslös. Det gillar jag inte alls som kvinna själv.
    Man får ju ta påståendet att "frun inte visat det minsta intresse för att prata" med en nypa salt. Vi hör ju bara mannens version här. Och om du frågar mig så verkar ju mannen lite ute och seglar. Han fokuserar på konsekvensen av problemet, och inte själva problemet i sig (vad det nu är). 

Och kom igen... sen när är kvinnor egentligen särskillt bra på att säga vad de egentligen menar? Eller kanske ens vet vad de menar? Män är från Mars och kvinnor är från Venus. 

Jag håller med dig om att det bästa såklart hade varit att kvinnan hade snackat lite klartext med mannen här och sagt vad det är som går henne på. Men det fungerar bara väldigt sällan så i verkligheten. Kvinnor förväntar sig ofta att det är mannen som skall "förstå" eller "fatta hinterna" eller själv säga nåt. Om man liksom själv skall behöva säga nåt - så är det inte värt nåt liksom (säger inte att detta är rätt, bara att det brukar vara så). 

Problemet bottnar i största sannolikhet med någon form för otillfredställdhet med förhållandet från kvinnans sida. Hon kanske känner sig isidosatt för att han reser så mkt? Hon kanske inte känner att han engagerar sig i henne och hennes liv? Hon kanske har personliga issues,... lite livskris - vad vet jag?! Typiskt om en kvinna känner sig älskad och att det finns övrig intimitiet och trygghet i förhållandet, så är det ju oftast inga problem med sexlivet.

Hon har med stor sannolikhet också svårt att kanske själv sätta ord på sakerna hon känner, det är ju många kvinnor som har också.  

Så igen - om mannen vill komma till botten med detta så måste han ta reda på vad problemet i botten är. Och han måste ta en annan approach än han gjort hittills. Han kan inte gå in i en dialog där utgångspunkten för han är att "jag vill ha mer sex". Det slår totalt bakut. Han måste gå in i dialogen med utgångspuntken "hur kan jag hjälpa DIG, min kära kvinna?".  (och på så vis hjälpa sig själv underförstått...)

• Anonym
    Anonym skrev 2013-01-19 22:39:20 följande:

Men snälla, vi pratar inte om att knapplås utan om att hon inte vill ha sex och intimrakar sig varje gång hon hälsar på en "väninna". Självklart kan ingen av oss vara säkra på att hon är otrogen, men kom igen, nog tusan är det värt att ta reda på.
    Det här är otroligt löjligt. Jag är övertygad om att hon rakar sig för att känna sig fräsch, och gör det så att TS missar det helt medvetet. Förmodligen eftersom hon känner sig pressad och inte vill att det ska vara knutet enbart till sex och för HANS skull. För henne blir det en markering att hon gör det för sin EGEN skull och inte för att han ska vilja ha sex med henne.

Hon tycker att det är jobbigt när han tjatar om sex hela tiden och vill förmodligen slippa höra saker som "Wow, är du nyrakad! Sexigt, nu måste vi ligga!" eller dylikt. Det blir säkert en medveten eller omedveten motreaktion från hennes sida, att bara raka sig när hon får vara ifred och inte behöver höra hans tjat om sex.

Med detta sagt, så tycker jag att det är jättetrist att situationen är som den är, och att det är bra att TS skriver brevet om hur han känner!  
  • Anonym
    Cheeses skrev 2013-01-20 18:05:15 följande:
    Jag förstår inte, allt det du skriver att du vill ha, bekräftelse, närhet osv kan du ju få på andra sätt än att just ha sex. Ser inte felet med att sköta det fysiska behovet av sex (orgasm/utlösning) på egen hand och sen få den psykiska biten med sin fru.
    Problemet är inte lika mycket att "varför får jag inte ha sex med min fru" utan snarare "varför vill inte min fru ha sex med mig?" .. förstår du hur tärande det är för självförtroendet och självkänslan? Att ligga i sängen och känna sig som en snuskig och kåt hund, smutsig. Att vilja göra något fint med den man älskar men att den man älskar bara tycker att man är jobbig som vill göra något helt naturligt? 
  • Anonym
    I969 skrev 2013-01-20 18:54:07 följande:
    För mig låter det som att din kvinna inte känner för att leva upp till din sex-fantasi, kanske vill hon inte vara din supersläta porrfilms-fitta utan önskar att du ville ha henne för den hon är, en livs levande kvinna inklusive könshår. Sen att hon ändå rakar sig, det hör inte till saken för det gör många bara för att det känns lite luftigt och bra där nere.
    Det här var det dummaste jag har läst på FL på flera månader. 
  • Anonym
    Placebo skrev 2013-01-20 19:55:29 följande:
    Är det sånt karlar funderar över? Över sin kvinnas intimrakning?
    Själv är jag av uppfattningen att min man ska skita i när och om jag rakar mig. Jag gör det inte för hans skull utan jag gör det när jag känner för det. Visste inte att det var något man kunde haka upp sig på? 

Annars var det ett bra brev, det kändes bra formulerat och det var "snällt" skrivet och borde inte uppröra din fru. Hon är ju säkerligen redan medveten om ert problem.  
    Ja, det är något karlar funderar över. Hade du ingen aning om det är du väldigt naiv :) Självklart ska din man strunta i när och hur du gör det, men en stor majoritet funderar över det och bryr sig om det. Själv ser jag inget fel i att raka sig / vara hårig för både sin egens eller någon annans skull. Det är upp till var och en. 
  • MissFine
    Anonym skrev 2013-01-22 10:24:10 följande:
    Problemet är inte lika mycket att "varför får jag inte ha sex med min fru" utan snarare "varför vill inte min fru ha sex med mig?" .. förstår du hur tärande det är för självförtroendet och självkänslan? Att ligga i sängen och känna sig som en snuskig och kåt hund, smutsig. Att vilja göra något fint med den man älskar men att den man älskar bara tycker att man är jobbig som vill göra något helt naturligt? 
    Det är exakt det som det handlar om: konsekvensen av att hela tiden bli bortvald. Det handlar egentligen mindre om sexet i sig, utan om vad avsaknaden av det gör med mannen, och därmed relationen. Och båda två har ju ansvar för relationen.

Vad TS egentligen borde skriva i brevet är ju: jag mår dåligt av att leva så här! Ser du det? Bryr du dig? Hur mår du? Vad kan vi göra för att må bättre och komma varandra närmare? Jag längtar så det värker efter närhet till dig!!
  • pontus1992
    Anonym skrev 2013-01-22 10:26:22 följande:
    Det här var det dummaste jag har läst på FL på flera månader. 

haha på flera månader?? oj då måste det vara dumt och kan inte annat än hålla med dig
  • Anonym (fint brev)

Det brevet skulle tilltala mig i alla fall. Tycker det är mycket fint skrivet! Min man har periodvis liknande problem och ibland går det inte så bra att prata om det. Ibland fungerar det bättre att få något att tänka över utan att behöva ge något svar på en gång. 

• Kajsagumman
    MissFine skrev 2013-01-22 10:29:44 följande:
    Det är exakt det som det handlar om: konsekvensen av att hela tiden bli bortvald. Det handlar egentligen mindre om sexet i sig, utan om vad avsaknaden av det gör med mannen, och därmed relationen. Och båda två har ju ansvar för relationen.

Vad TS egentligen borde skriva i brevet är ju: jag mår dåligt av att leva så här! Ser du det? Bryr du dig? Hur mår du? Vad kan vi göra för att må bättre och komma varandra närmare? Jag längtar så det värker efter närhet till dig!!
    Jovisst, vi kan såklart bli eniga om att det är en negativ spiral vi har fatt i här. 

Kvinnan har ett problem -> ger inte sex -> mannen blir frustrerad -> får ännu mindre sex ->mannen känner sig bortvald -> kvinnan känner sig oförstådd osv..

Igen, man måste ta fatt i problemet i botten - som är antagligen ett problem som ligger hos kvinnan, det är ju hon som valt bort sexet som en konsekvens av hennes problem. Att fokusera på något av de andra sakerna i kedjan gör bara att kedjan kör vidare i nya former. Roten till allt ont - det är den de skall ha fatt i.

Och jo visst, det är bådas ansvar. Kvinnan borde tala klarspråk med sin man. Så fungerar det bara inte oftast i verkligheten. Är det rättvist? Antagligen inte. Men igen, om mannen vill ha sex och lösa detta - så måste han krypa till korset. Tänk Eddy Murphys Raw "WHAT HAVE YOU DONE FOR ME LATELYYYY??!"

Det är det det alltid handlar om. Mannen får inget sex, så länge han inte tar hand om kvinnans känslor.  
Svar på tråden Brev til min fru