• Anonym (sunktande)

Brev til min fru

Hej alla!

Jag är i samma sits som många andra här på FL. Vi har ett bra förhållande på alla andra plan än i sängen. Där är det dött. Jag har provat en del men som många andra man läst om här vill hon bara vara i fred och svarar med ilska. Nästa vecka skall jag åka bort och funderar på att lägga ett brev på hennes kudde och se vilken respons det blir.

Hej älskade!

Nu är jag framme i X och kanske även börjat jobba. Jag kommer förodligen hem igen på X eftermiddag.

Hoppas du mår bra och får en bra vecka. Jag älskar dig otroligt mycket. Jag gör vad jag kan för att verka helt oberörd över att vi inte har något sexliv alls. Inom mig händer desto mer, men jag gör som sagt vad jag kan. Jag anser inte riktigt att ha noll sexuellt liv tillsammans är att gå halva vägen var för att lösa detta, men då det är den som inte vill som har makten kan jag inte göra något åt det.

Mina val är i stället hur jag skall ta mig igenom detta utan den gemenskap och självkänsla ett sexuellt liv med sin fru ger. Mina val i detta är A) Skilja mig B) Runka mig igenom det C) Döda alla sexuella känslor i kroppen D) Hitta någon annan att ha sex med så länge. Då du är stjärnan i mitt liv och den jag vill dö tillsammans med låter ingen av dem särskilt tilltalande. Jag kan ett tag använda mig av B men jag vill inte att det skall vara huvudnäringen i mitt sexliv. Det vill jag att du och jag tillsammans skall vara.

En sak vill jag att du över helgen funderar på, och det har att göra med dina intimrakningar och när du väljer att göra dem. Jag skulle mycket gärna sitta framför dig och prata men det går inte eftersom du bara blir arg, och då kommer inget ur samtalet.

Vi hade sex med varandra senast den 30 december, och sen åkte jag till X för arbete i några dagar. Samma kväll som jag åkte rakade du dig för första gången på mycket länge. En vecka efter det när barnen var här åkte du till X för "hemmaspa" och när du kom hem var du helt nyrakad. Senaste helgen var barnen hos oss igen och då åkte du till X igen för lite "hemmaspa". När du kom hem var du helt nyrakad. Detta är naturligtvis ingen slump utan ett medvetet val. Du väljer att göra det när barnen är här eller när jag skall bort. Att säga något annat vore en förolämpning mot både din och min intelligens.

Du väljer naturligtvis själv om och när du skall raka dig, det är din kropp och ditt liv. Du har tidigare sagt att du rakar dig helt och hållet för din egen skull och inte ett dugg för min skull. Någonstans längs vägen i ditt liv har du trots allt valt att leva med mig. Du vet också att jag älskar när du gör det, särskilt den första dagen.

Vi har situationen att den person du älskar och valt att leva med har en sak han älskar att du gör. I det läget gör du valet att alltid göra det vid tillfällen när han inte kan njuta av det tillsammans med dig. Att situationen är så kan vi inte bortse från.

Det jag undrar över är vad som går genom ditt huvud när du sitter med rakhyveln i handen och precis skall börja använda den?

Jag vill nu direkt säga att jag är inte arg över detta, jag är bara genuint förvånad och undrande över vad du får ut av att alltid göra det vid dessa tillfällen?

Jag kommer vara bortrest i arbete ungefär 5-6 dagar. Först kommer hon bli arg men jag hoppas att tiden själv kommer få henne att fundera lite. Fundera över hur hon hanterar saker. Fundera över hur viktiga vi är för henne.

Vad tror ni? Flip eller flop? Hur skulle ni reagera över något som detta?

• Svar på tråden Brev til min fru
  • ManligMan6
    de Robespierre skrev 2013-01-22 11:10:56 följande:
    Nyfiken frågar vad du bygger detta påstående på? Det är väl snarare tvärtom att många asexuella tvekar på att gå in i ett förhållande eftersom de vet att partnern kommer att förvänta sig sex någon gång och problemet är just att  asexuella aldrig har känt sexuell attraktion till någon person. Därför brukar de vilja vara extra tydliga från början vad som gäller.
    TS fru samt många med henne verkar ju bli det med åren. En person här sa då att varför inte leva med det och runka om lusten trängar på.....Det var därför jag nämnde att det flesta av oss vill ha närhet och sex med våra partners och INTE leva som bror och syster...
  • de Robespierre
    ManligMan6 skrev 2013-01-22 11:33:50 följande:
    TS fru samt många med henne verkar ju bli det med åren. En person här sa då att varför inte leva med det och runka om lusten trängar på.....Det var därför jag nämnde att det flesta av oss vill ha närhet och sex med våra partners och INTE leva som bror och syster...
    True. Men det betyder väl inte att de är asexuella eftersom den personen aldrig har känt sexuell attraktion mot någon. Det borde väl den försmådde mannen har upptäckt långt innan.

Att förlorad lust är ett återkommande problem i många trådar är det nog inget tvivel om. Men det är en helt annan sak är att påstå att någon är asexuell.
  • ManligMan6
    de Robespierre skrev 2013-01-22 11:36:58 följande:
    True. Men det betyder väl inte att de är asexuella eftersom den personen aldrig har känt sexuell attraktion mot någon. Det borde väl den försmådde mannen har upptäckt långt innan.

Att förlorad lust är ett återkommande problem i många trådar är det nog inget tvivel om. Men det är en helt annan sak är att påstå att någon är asexuell.
    Jag vet inget bättre namn på bristande lust bara. Kan du något så använd gärna det.
  • de Robespierre
    ManligMan6 skrev 2013-01-22 12:09:29 följande:
    Jag vet inget bättre namn på bristande lust bara. Kan du något så använd gärna det.
    Det kanske inte kräver ett namn eller etikett. Bristande lust duger bra.
  • Anonym (kännerigendetta)

Undra hur ...

""Män är ofta lite mer svarta och vita, mer lösningsbetingade. Kvinnor är mer omkring konsensus och känslor. Många kvinnor är inte särskillt bra på att handla och prata utan känslor, och har ofta svårt att snacka klarspråk med sina män. Många män är inte in touch med sina känslor alls. ""

du har kommit fram till det? Det är en hel värld jag missat. Jag känner ingen kvinna som betett sig så under 75. Är det säkert att det fortf är så?

Jag har en vän som är tvärtom dock. Kom jag på nu.
     Hon slår sin kar "på skoj" och säger att om hon fick en pojke när hon blir gravid så skulle hon gör abort. Hon anser sig vara överlägsen alla män. Men det är bara galet och hon grundar inte sina uttalande på något annat än vad hennes morsa sagt. Hon har inte tänkt själv alls. Inga känslor!

Mer svart på vitt och utan känslor kan man nog inte komma. Och det är ändå ett känsligt ämne på "hemmaplan"

På arbetstid är jag effektiv. Problemlösare. Påhittig, och motiverande. Gör iaf mitt bästa. Ska jag och en kollega ut på ett jobb så snackas det inte en massa skit. Man är ute hos kunden på ett jobb och då är det de som gäller. Ha skoj kan man ha i firmabilen eller inne på firman i fikarummet. I bästa fall kan man skojja lite med kunden också om det är passande.

Jag är likadan på hemmaplan. Har vi ett problem, så snackar vi om det. Kommer fram till något och så kör vi på. Självklart inte utan medkänsla eller förståelse för att det kanske är svårt, jobbigt. Kan ta tid. Men jag har nog aldrig grävt ner mig och väntat på att min partner ska lösa problemet. Jag skulle inte vilja att han la det ansvaret på mig, så varför skulle jag lägga det på honom? Jag drar mitt strå till stacken bäst jag kan. Går han och är missnöjd med något så litar jag helt och fullt på honom att han skulle säga det. Han likadant mot mig.

Det är jämställdhet i mina ögon. Vi kämpar lika mycket båda två. Han litar på mig och vet vad jag kan. Sen om jag som kvinna kanske har lättare med vissa saker än honom spelar ingen roll. För i min väns förhållande så kan bara han säga vad han känner och hon låser sig.
    Då drar han det strået och hon ett annat. Båda är nöjda så länge dom känner att dom möts där dom vill.

Det kanske är så, men jag gillar inte att man sätter stämpel på saker. För det finns alltid någon/några som det inte stämmer på. Gillar inte heller tanken på att man har det som ursäkt för att lägga ansvaret på någon.

"För att hon är kvinna, så är det hans ansvar att reda ut deras förhållande"

Samma sak med mig då, för att jag är kvinna och påstås inte ska kunna tänka problemlösning, så passar inte jag som elektriker?? Får fina referenser vart jag än varit. Från män.

Men även ..
    Kom en gammal tant fram till mig och mina två kollegor ( som självklart är män ) i trapphuset och sa att " ja nu har du väl lärt dig mycket av killarna här?" 

Jag svarade att nej, jag har inte lärt mig så mycket för jag har gjort detta en tid nu. Men mina två lärlingar har nog lärt sig en hel del.

Tanten blev knäpptyst och bara gick.

Enbart typiskt gammal tant beteende. Ja du mitt kära barnsbarnsbarnsbarns.. din gammelgammelfarfar han kunde saker han.. örk..

Ska förtydliga en sak, för det låter nästan som att jag pratar emot mig själv delvis.

Det jag menar är att jag tycker det är synd att vi kvinnor själva väljer att se det på det sättet. Att det finns män och gamla tanter som gör det. Det vet jag. Det har funnits så länge nu.

Men att en kvinna som har ett val på vem hon vill vara, som vi faktiskt har här i denna delen av världen iaf. Väljer att se ned på sig själv och lägger mer ansvar på mannen än på sig själv. Är hemskt!

• de Robespierre
    Anonym (kännerigendetta) skrev 2013-01-22 12:28:57 följande:
    Ska förtydliga en sak, för det låter nästan som att jag pratar emot mig själv delvis.

Det jag menar är att jag tycker det är synd att vi kvinnor själva väljer att se det på det sättet. Att det finns män och gamla tanter som gör det. Det vet jag. Det har funnits så länge nu.

Men att en kvinna som har ett val på vem hon vill vara, som vi faktiskt har här i denna delen av världen iaf. Väljer att se ned på sig själv och lägger mer ansvar på mannen än på sig själv. Är hemskt!
    Ordet jämställdhet kan precis som t.ex ordet religion användas precis som man själv vill. För vissa för att driva en egen tes om all jävelskap. Man sätter det då i ett visst sammanhang och visar med den egna retoriken att orsaken till problemen bottnar i just detta. Gärna med lite generaliseringar, egna tolkningar samt att plocka väl valda bitar ur sitt sammanhang. Så har det nästan alltid varit och jag antar att det är en del av mänskligheten.

Att min lilla värld inte täcker allt, är jag fullt medveten om. Självklart utgår jag ifrån mig och mina erfarenheter. Men jag tycker inte det ställer till något så länge alla är medvetna om att man har ett val. Man kan välja att läsa och tycka eller att läsa och ge fan i vad jag skriver för det passar inte.

Det är just det jag har skrivit hela tiden. Ingen ska tala om för andra vad dom kan eller inte kan. Är eller inte är.
    Fel eller rätt?? Vem vet det??

Dela med sig av sina erfarenheter är väl inte fel, det är när man talar om för andra VAD DOM SKA göra. Det är då det kan bli galet. Ge förslag, inte order.

• Orcha
    de Robespierre skrev 2013-01-22 12:33:51 följande:
    Ordet jämställdhet kan precis som t.ex ordet religion användas precis som man själv vill. För vissa för att driva en egen tes om all jävelskap. Man sätter det då i ett visst sammanhang och visar med den egna retoriken att orsaken till problemen bottnar i just detta. Gärna med lite generaliseringar, egna tolkningar samt att plocka väl valda bitar ur sitt sammanhang. Så har det nästan alltid varit och jag antar att det är en del av mänskligheten.
    Och detta var en av få sanningar levererade på fl som jag faktiskt vill skriva under på.

Att kunna få vara den man är i förhållanden till andra människor, utan tvång eller egen prestationsångest torde väl vara den ultimata jämställdheten?!

Ledsen ts, jag var ot.
    Mindre text om rakningen mer om vad du känner för henne.
    Människan har en tendens att förstora det negativa och förminska det positiva omdömet om en själv.
    Utgå ifrån det och skriv om.
    Solig
    It was love @ first sight, not the second though.
  • Kajsagumman
    Anonym (kännerigendetta) skrev 2013-01-22 12:20:49 följande:
    Undra hur ...

""Män är ofta lite mer svarta och vita, mer lösningsbetingade. Kvinnor är mer omkring konsensus och känslor. Många kvinnor är inte särskillt bra på att handla och prata utan känslor, och har ofta svårt att snacka klarspråk med sina män. Många män är inte in touch med sina känslor alls. ""

du har kommit fram till det? Det är en hel värld jag missat. Jag känner ingen kvinna som betett sig så under 75. Är det säkert att det fortf är så?

Jag har en vän som är tvärtom dock. Kom jag på nu.
     Hon slår sin kar "på skoj" och säger att om hon fick en pojke när hon blir gravid så skulle hon gör abort. Hon anser sig vara överlägsen alla män. Men det är bara galet och hon grundar inte sina uttalande på något annat än vad hennes morsa sagt. Hon har inte tänkt själv alls. Inga känslor!

Mer svart på vitt och utan känslor kan man nog inte komma. Och det är ändå ett känsligt ämne på "hemmaplan"

På arbetstid är jag effektiv. Problemlösare. Påhittig, och motiverande. Gör iaf mitt bästa. Ska jag och en kollega ut på ett jobb så snackas det inte en massa skit. Man är ute hos kunden på ett jobb och då är det de som gäller. Ha skoj kan man ha i firmabilen eller inne på firman i fikarummet. I bästa fall kan man skojja lite med kunden också om det är passande.

Jag är likadan på hemmaplan. Har vi ett problem, så snackar vi om det. Kommer fram till något och så kör vi på. Självklart inte utan medkänsla eller förståelse för att det kanske är svårt, jobbigt. Kan ta tid. Men jag har nog aldrig grävt ner mig och väntat på att min partner ska lösa problemet. Jag skulle inte vilja att han la det ansvaret på mig, så varför skulle jag lägga det på honom? Jag drar mitt strå till stacken bäst jag kan. Går han och är missnöjd med något så litar jag helt och fullt på honom att han skulle säga det. Han likadant mot mig.

Det är jämställdhet i mina ögon. Vi kämpar lika mycket båda två. Han litar på mig och vet vad jag kan. Sen om jag som kvinna kanske har lättare med vissa saker än honom spelar ingen roll. För i min väns förhållande så kan bara han säga vad han känner och hon låser sig.
    Då drar han det strået och hon ett annat. Båda är nöjda så länge dom känner att dom möts där dom vill.

Det kanske är så, men jag gillar inte att man sätter stämpel på saker. För det finns alltid någon/några som det inte stämmer på. Gillar inte heller tanken på att man har det som ursäkt för att lägga ansvaret på någon.

"För att hon är kvinna, så är det hans ansvar att reda ut deras förhållande"

Samma sak med mig då, för att jag är kvinna och påstås inte ska kunna tänka problemlösning, så passar inte jag som elektriker?? Får fina referenser vart jag än varit. Från män.

Men även ..
    Kom en gammal tant fram till mig och mina två kollegor ( som självklart är män ) i trapphuset och sa att " ja nu har du väl lärt dig mycket av killarna här?" 

Jag svarade att nej, jag har inte lärt mig så mycket för jag har gjort detta en tid nu. Men mina två lärlingar har nog lärt sig en hel del.

Tanten blev knäpptyst och bara gick.

Enbart typiskt gammal tant beteende. Ja du mitt kära barnsbarnsbarnsbarns.. din gammelgammelfarfar han kunde saker han.. örk..
    Jag håller med dig i många saker som du skriver. Låter också som att du och din man har ett jämställt och bra förhållande. Och jag håller också med om att individerna helt enkelt skall göra det som de vill, och är bra på. Om min man är bättre på att ta hand om barnen än mig, och tycker mer om det än mig - så skall han väl göra det. Precis som jag kanske är bättre på att snickra ihop IKEA -hyllan. 

Jag tycker att din polare däremot låter ganska.... mycket som en handfull. Men visst, om mannen då accepterar henne som hon är så frid vare med dem liksom.

Min poäng är bara att vara likaställd, innebär inte att vara SAMMA. Män och kvinnor är och kommer alltid att vara två olika kön, och det finns skillnader emellan oss. Jag vill vara tillsammans med en man, inte nån form för jädra hen. 

Precis som jag tycker att det är viktigt att jag och min man är jämställda i den bemärkelsen att vi båda två, och våra röster, är lika värda - så tycker jag också att det är viktigt att han får lov att "vara man" ibland. Och jag tycker också om att vara kvinna ibland. Det menar jag i den bemärkelsen att om han vill omvältra sig "mansrollen" och ibland vara den som bestämmer över nåt där vi är oeniga, eller vill kasta sig ut i att snickra en bokhylla själv även om jag vet att han inte kan - eller vad det nu än kan vara, så skall han få lov till det.

En gång var vi två ute i en robåt där min man inte fattade att slangen till bensindunken måste sitta i motorn för att den skulle fungera. Han var helt övertygad om att den då skulle explodera( ). Efter att stilla och lugnt påpekat detta några gånger så låter jag han istället "segla i sin egna sjö" så att säga... och vi ror sedan båten in igen. Många kvinnor är inte med på den grejen, men vi behöver inte kastrera våra män för att vara likvärdiga. Ibland skall de också bara "få lov" att vara grottmänniskor.

På samma sätt som jag heller inte alltid vill vara den starka och självständiga kvinnan som vet allt alltid. Ibland vill jag också bara säga att jag inte kan mer och krypa in i famnen på min man och låta han ta hand om mig och världen.

Igen, att vara likaställd är inte att vara samma. Folk är så jädra rädda för könsroller nuförtiden att de helt har mist fokus. Jag tycker fortfarande det är trevligt att mannen öppnar dörren för mig, och att det är han som köper blommor och inte omvänt. Och har inget emot om han inte tycker det är lika kul som jag att välja gardiner.  
Svar på tråden Brev til min fru