• Anonym

Babyutrustning vid Socbidrag???

Snart halvvägs i graviditeten och har hittills hämtat ut en babybox och köpt ett klädesplagg på Tradera..

Undrar ni som haft soc, vad fick ni i ersättning för barnet?
    Behöver ju vagn, skötbord, säng, bilstol, kläder och sånt..
    Har ju kollat Ikea och vet vad jag vill ha. :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-20 12:39
    FAQ eftersom folk frågar samma sak OM OCH OM IGEN!

1.
    Har du bil TS?

Ja. 100% belånad, obesiktad och snart avställd.
    Säljer jag bilen går jag minus på det då det är runt 10.000kr kvar på lånet.
    Skulle jag få bilen såld för vad som är kvar på lånet på den, så går ju dessa pengar givetvis till avbetalningen på bilen!

2.
    Sy grejer, det är billigt osv

Jag har ingen symaskin och ej råd och köpa en heller!
    Dessutom är ju tyg inte så himla billigt?

3.
    Använd skötbädd på tvättmaskin, eller köp en och ha på badkaret.

Jag har ingen tvättmaskin eller ett badkar.
    Och nej, jag kommer inte byta blöja på nått köksbord!
    Är en viss skillnad på spilld mat än kiss och bajs!
    Ungefär som att använda disktrasan i köket till och städa badrummet och sen tvärtom..

4.
    Spjälsäng är onödigt..

Nej, jag vill INTE samsova, jag vill att barnet ska sova i sin säng gärna från dag 1.

5.
    Man brukar få saker från släktingar, familj, ha en babyshower osv.

Har knappt några vänner så babyshower blir svårt.
    Min och pojkvännens familj är väldigt anti så ifrån dom kommer vi inte ens få en pinal..
    Har lixom inte ens fått ett grattis över graviditeten..

6. Är du sambo?

NEJ, pojkvän och bor EJ ihop, kommer ej bo ihop heller pga soc´s regler.
    Däremot kommer han och hälsa på och vara delaktig och vad han tjänar och jobbar som har soc inte med och göra anser jag!

• Svar på tråden Babyutrustning vid Socbidrag???
  • Sarus85

Skötbord på blocket Ikea sniglar 50-100 kr
    Spjälsäng blocket ca 500 kr
    Barnvagn blocket 3000 kr (typ två år, emmaljunga)
    Madrass ny Ikea 79 kr
    Lakan nytt 2 för 79
    Filt ny ca 100 kr
    Så typ 3800:-, för fina grejer. Har själv köpt spjälsäng och skötbord på blocket fast jag har råd att köpa dyra grejer. Måste ju finnas lite miljötänk också

En liten tanke bara, varför måste du ha babyskydd? Din bil är sönder/ snart avställd? Då är det väl bättre att undvika åka bil så sparar du massa pengar. Om du behöver ta dig från bb, kan du väl låna ett för en dag?

• Anonym (ok..?)
    Missmli skrev 2013-02-20 19:13:28 följande:
    Sen detta med erat "samsov" är ni seriösa med att ni vill lära era barn att sova i mammas och pappas säng ? Inte bra! Lägger man barnet i ens egna säng är det av lathet för man inte orkar gå upp när barnet vaknar på natten. Jg vill inte att mitt barn ska ha svårt att sova i egen säng sen när den blir 1 och uppåt för man varit så dom och skämt bort barnet med att sova i samma säng. Närhet och kärlek Hinner man ge sitt barn ändå.
    Vi samsover pga närhet, trygghet och för att amningen fungerar bättre. Vänta tills du har fått barn med att uttala dig.
  • sirisdotter
    Anonym (j) skrev 2013-02-20 12:21:12 följande:
    Jaha, kläder då? Ska bebisen vara naken första tiden eller? Eller är det meningen att man ska springa ut nyförlöst då första barnbidraget kommit och köpa alla kläder som behövs? 
    Jag fick informationen att ta ut föräldrapenning två  månader i förväg -  detta för att skaffa spädbarnsutrustning.  

(och jag hade ett par väninnor  som fått barn några år tidigare;  de kom med spjälsäng (som inte användes mycket och definitivt inte när barnet var baby),  barnvagn,  kassar med babykläder och sittkärra.   Babykorg fanns sedan jag var liten.   Bärsele,   uppblåsbar skötbädd - hade en bra hörna i köket,  där den passade,  nära vattenkran och babysitter köpte jag själv plus  ett set  söta babykläder,  byxor och tröja,  att ta på barnet när vi åkte hem från BB).
  • sirisdotter
    Anonym skrev 2013-02-20 13:00:51 följande:
    Men enligt soc är jag ensamstående och nej pappan tillbringar inte så mycket tid hos mig...
    På sin höjd får jag 1273kr i underhåll av pappan. 
    Varför vill din pojkvän/ fästman/partner inte betala mer till ert barn?
  • sirisdotter
    Misantrop skrev 2013-02-20 13:12:46 följande:
    men TS skriver ju själv så här:

"6. Är du sambo?

NEJ, pojkvän och bor EJ ihop, kommer ej bo ihop heller pga soc´s regler. 
    Däremot kommer han och hälsa på och vara delaktig och vad han tjänar och jobbar som har soc inte med och göra anser jag!"

Det är klart folk blir provocerade. De utnyttjar det du beskriver som ett varmt samhällsklimat för sin egen vinning. Är det så det ska vara tycker jag TS förtjänar de bannor hon får. TS attityd är dessutom vanligare än man tror tycker jag mig märka i samhället och på FL.

För mig är det allmosor som man ger till någon i nöd. TS verkar tycka att det är hennes rättighet och att man kan vrida och vända så mycket som möjligt på det för sin egen vinnings skull.

Är det så det ska vara välkomnar jag ett kallare samhällsklimat och att TS kan få bo under en bro och barnet kan bli familjehemsplacerat istället så att folk återigen börjar förstå att man ska göra rätt för sig. man har både rättigheter och skyldigheter. 
    Visst är det en egendomlig formulering;  föräldrarna ska inte bo ihop på grund ac soc´s  regler!   Är mannen grovt kriminell?   Har han misshandlat tidigare barn så att soc.  redan nu bestämt att ts  kommande barn inte får bo med sin pappa,  har soc deklarererat  att soc i så fall kommer att omhänderta barnet direkt??
  • Anonym (j)
    sirisdotter skrev 2013-02-21 00:51:07 följande:
    Visst är det en egendomlig formulering;  föräldrarna ska inte bo ihop på grund ac soc´s  regler!   Är mannen grovt kriminell?   Har han misshandlat tidigare barn så att soc.  redan nu bestämt att ts  kommande barn inte får bo med sin pappa,  har soc deklarererat  att soc i så fall kommer att omhänderta barnet direkt??
    hon syftar på att i såna fall får hon inga pengar alls av soc, eftersom hennes kille då kommer anses skyldig att försörja henne med när de lever som sambos. Det kommer väl helt enkelt inte gå ihop för dem då.
  • sirisdotter
    Missmli skrev 2013-02-20 19:13:28 följande:
    Sen detta med erat "samsov" är ni seriösa med att ni vill lära era barn att sova i mammas och pappas säng ? Inte bra! Lägger man barnet i ens egna säng är det av lathet för man inte orkar gå upp när barnet vaknar på natten. Jg vill inte att mitt barn ska ha svårt att sova i egen säng sen när den blir 1 och uppåt för man varit så dom och skämt bort barnet med att sova i samma säng. Närhet och kärlek Hinner man ge sitt barn ändå.
    Det kan vara bättre för barnet med en utsövd glad mamma än en trött!   Har läst mer än en tråd på FL  där småbarnsföräldrar är  desperata för att de aldrig får sova tillräckligt.....    Varför inte hellre vara lite praktisk,  samsova och amma nästan i sömnen  -  kalla  det lat om det roar dig.

Trodde det var på 1940-talet man hade för sig att man kunde skämma bort nyfödda!
  • sirisdotter
    Anonym (Diakonen) skrev 2013-02-20 21:27:59 följande:

Jag uppfattade att ts har försörjningsstöd och undrade om hon kunde få ett extra bidrag för inköp rörande sitt kommande barn. Men , du har helt rätt, jag vet inte att ts får pengar, det är självklart beroende på vad socialtjänstens utredning av ts situation säger.
    Jag uppfattade det som om ts jobbar,  hon förklarar att hon måste behålla bilen för att hon bor på landet och måste kunna ta sig till jobbet.   Eventuellt har hon blivit arbetslös nyligen,   bilen verkar hon ha ställt av  -  och i så fall har hon arbetslöshetsersättning att  försörja sig på.
  • Anonym

nu har jag bara läst TS men du kan köpa spjälsäng på jysk t.ex, finns billiga, du ska inte tro att du får pengar till dyra saker, du får köpa begagnad vagn, absolut inget fel i det, finns massor på blocket. skötbord är absolut inte nödvändigt, du kan byta på golvet under en filt lr liknande.
    Baby kläder är inte så dyrt kolla på hm och sådant, finns folk som skänker bort saker och kläder med. du får hålla utkik. 

• sirisdotter
    Sarus85 skrev 2013-02-20 22:48:34 följande:
    Skötbord på blocket Ikea sniglar 50-100 kr
    Spjälsäng blocket ca 500 kr
    Barnvagn blocket 3000 kr (typ två år, emmaljunga)
    Madrass ny Ikea 79 kr
    Lakan nytt 2 för 79
    Filt ny ca 100 kr
    Så typ 3800:-, för fina grejer. Har själv köpt spjälsäng och skötbord på blocket fast jag har råd att köpa dyra grejer. Måste ju finnas lite miljötänk också

En liten tanke bara, varför måste du ha babyskydd? Din bil är sönder/ snart avställd? Då är det väl bättre att undvika åka bil så sparar du massa pengar. Om du behöver ta dig från bb, kan du väl låna ett för en dag?
    Barnvagnar finns i närmaste second hand-butik för 500 kr.
Svar på tråden Babyutrustning vid Socbidrag???