• Anonym

Babyutrustning vid Socbidrag???

Snart halvvägs i graviditeten och har hittills hämtat ut en babybox och köpt ett klädesplagg på Tradera..

Undrar ni som haft soc, vad fick ni i ersättning för barnet?
    Behöver ju vagn, skötbord, säng, bilstol, kläder och sånt..
    Har ju kollat Ikea och vet vad jag vill ha. :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-20 12:39
    FAQ eftersom folk frågar samma sak OM OCH OM IGEN!

1.
    Har du bil TS?

Ja. 100% belånad, obesiktad och snart avställd.
    Säljer jag bilen går jag minus på det då det är runt 10.000kr kvar på lånet.
    Skulle jag få bilen såld för vad som är kvar på lånet på den, så går ju dessa pengar givetvis till avbetalningen på bilen!

2.
    Sy grejer, det är billigt osv

Jag har ingen symaskin och ej råd och köpa en heller!
    Dessutom är ju tyg inte så himla billigt?

3.
    Använd skötbädd på tvättmaskin, eller köp en och ha på badkaret.

Jag har ingen tvättmaskin eller ett badkar.
    Och nej, jag kommer inte byta blöja på nått köksbord!
    Är en viss skillnad på spilld mat än kiss och bajs!
    Ungefär som att använda disktrasan i köket till och städa badrummet och sen tvärtom..

4.
    Spjälsäng är onödigt..

Nej, jag vill INTE samsova, jag vill att barnet ska sova i sin säng gärna från dag 1.

5.
    Man brukar få saker från släktingar, familj, ha en babyshower osv.

Har knappt några vänner så babyshower blir svårt.
    Min och pojkvännens familj är väldigt anti så ifrån dom kommer vi inte ens få en pinal..
    Har lixom inte ens fått ett grattis över graviditeten..

6. Är du sambo?

NEJ, pojkvän och bor EJ ihop, kommer ej bo ihop heller pga soc´s regler.
    Däremot kommer han och hälsa på och vara delaktig och vad han tjänar och jobbar som har soc inte med och göra anser jag!

• Svar på tråden Babyutrustning vid Socbidrag???
  • sirisdotter
    Anonym (j) skrev 2013-02-21 00:55:51 följande:
    hon syftar på att i såna fall får hon inga pengar alls av soc, eftersom hennes kille då kommer anses skyldig att försörja henne med när de lever som sambos. Det kommer väl helt enkelt inte gå ihop för dem då.
    Ok,  du känner ts?
  • Anonym (j)
    sirisdotter skrev 2013-02-21 01:04:52 följande:
    Ok,  du känner ts?
    nej men jag vet att det är så eftersom jag själv har den erfarenheten. Du kan ju fundera vilket som känns mest logiskt : att ts pojkvän är kriminell och medlem i hells angels eller att han då blir försörjningsskyldig och de inte har råd med det som behövs. 
    Men det är ju bra att du har fantasi! 
  • sirisdotter
    Anonym skrev 2013-02-20 14:08:50 följande:
    Och hon tycker att det är äckligt att lägga en handduk på bordet...

Jag tror att TS kommer att få seriösa problem med att ta hand om en bäbis. De är ganska äckliga överlag.
  • sirisdotter
    Anonym (j) skrev 2013-02-21 01:11:50 följande:
    nej men jag vet att det är så eftersom jag själv har den erfarenheten. Du kan ju fundera vilket som känns mest logiskt : att ts pojkvän är kriminell och medlem i hells angels eller att han då blir försörjningsskyldig och de inte har råd med det som behövs. 
    Men det är ju bra att du har fantasi! 
    HA  -  får inte medlemmarna där bo med sina barn?

Nu har jag läst att ts och karln föredrar att  ha varsitt eget krypin.   Men det kan man väl bara välja om man har råd med det?
  • sirisdotter
    jashrinah skrev 2013-02-20 17:35:33 följande:
    jag vill inte heller samsova , känns för osäkert. 
    spjälsäng finns det många  billiga på blocket , vissa till och med skänker bort dem !  
    samma gäller för skötbord ! 

ikea:
    baby madrass 79 kronor 
     kudde 40 
    påslakan och örngott 79
     täcke 79 
     lakan 79 /2st 
    skötbädd finns för under 100 kr det med ! 

Är man ordentligt berusad lär det vara risk för babyn att samsova,  risk att man sover så tungt att man råkar lägga sig ovarsamt över babyn.   Är det vad du är rädd för?   Inget annat lär vara  skadligt  för barnet.
  • Anonym

Köp en begagnad säng och en ny madrass. Hyr bilbarnstol. Köp kläder av vänner med barn sen innan. Ikea har billiga skötbord annars är alternativet att du köper ett underlag som du har i sängen så kan du byta där eller på diskbänken. 

• Anonym

Det med soc och bo ihop.. Jag formulera mig lite klumpigt...

Soc har sina regler, vi har ej råd och bo ihop även om vi skulle vilja pga pappan har knappt råd just nu och leva pga dumma val han gjort..

Sen vill vi inte bo ihop för vi vet inte om vi kommer fortsätta och vara tillsammans..

Nu vet ni och nu lämnar jag tråden för gott.

• Anonym
    Anonym skrev 2013-02-21 07:31:15 följande:
    Det med soc och bo ihop.. Jag formulera mig lite klumpigt...

Soc har sina regler, vi har ej råd och bo ihop även om vi skulle vilja pga pappan har knappt råd just nu och leva pga dumma val han gjort..

Sen vill vi inte bo ihop för vi vet inte om vi kommer fortsätta och vara tillsammans..

Nu vet ni och nu lämnar jag tråden för gott.
    Okej men hur blir det när den pappan måste betala underhål till sitt barn, trots hans dumma val?
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-02-21 07:37:18 följande:
    Okej men hur blir det när den pappan måste betala underhål till sitt barn, trots hans dumma val?
    Kan inte pappan betala så betalar fk iaf och kräver in från pappan om han har inkomst.
  • Anonym (Bortskämd?)

Skötbord är en onödig kostnad, lägg en filt på sängen som underlag. Vare sig du har pengar eller inte, är skötbordet onödigt.

Även säng - samsov eller låt bebisen sova i vagnen bredvid. Eller mjukliften i din säng.

Bilbarnstol, beror på om det går kollektivtrafik i närheten. Tycker inte det är rimligt att du har bil.

Kläder, kolla loppisar/bortskänkes.

Däremot en begagnad bärsjal om du ska ha något som är "utöver" nödvändigaste plus självklart (begagnad) vagn.

Tycker du är orimlig i dina krav/önskemål.

Svar på tråden Babyutrustning vid Socbidrag???