• Anonym

Babyutrustning vid Socbidrag???

Snart halvvägs i graviditeten och har hittills hämtat ut en babybox och köpt ett klädesplagg på Tradera..

Undrar ni som haft soc, vad fick ni i ersättning för barnet?
    Behöver ju vagn, skötbord, säng, bilstol, kläder och sånt..
    Har ju kollat Ikea och vet vad jag vill ha. :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-20 12:39
    FAQ eftersom folk frågar samma sak OM OCH OM IGEN!

1.
    Har du bil TS?

Ja. 100% belånad, obesiktad och snart avställd.
    Säljer jag bilen går jag minus på det då det är runt 10.000kr kvar på lånet.
    Skulle jag få bilen såld för vad som är kvar på lånet på den, så går ju dessa pengar givetvis till avbetalningen på bilen!

2.
    Sy grejer, det är billigt osv

Jag har ingen symaskin och ej råd och köpa en heller!
    Dessutom är ju tyg inte så himla billigt?

3.
    Använd skötbädd på tvättmaskin, eller köp en och ha på badkaret.

Jag har ingen tvättmaskin eller ett badkar.
    Och nej, jag kommer inte byta blöja på nått köksbord!
    Är en viss skillnad på spilld mat än kiss och bajs!
    Ungefär som att använda disktrasan i köket till och städa badrummet och sen tvärtom..

4.
    Spjälsäng är onödigt..

Nej, jag vill INTE samsova, jag vill att barnet ska sova i sin säng gärna från dag 1.

5.
    Man brukar få saker från släktingar, familj, ha en babyshower osv.

Har knappt några vänner så babyshower blir svårt.
    Min och pojkvännens familj är väldigt anti så ifrån dom kommer vi inte ens få en pinal..
    Har lixom inte ens fått ett grattis över graviditeten..

6. Är du sambo?

NEJ, pojkvän och bor EJ ihop, kommer ej bo ihop heller pga soc´s regler.
    Däremot kommer han och hälsa på och vara delaktig och vad han tjänar och jobbar som har soc inte med och göra anser jag!

• Svar på tråden Babyutrustning vid Socbidrag???
  • Misantrop
    Froststar skrev 2013-02-21 14:34:37 följande:

TS, jag hoppas verkligen att soc kollar upp allt och du inte får något. Det är vidrigt när du och fadern väljer att inte bo ihop för att kunna utnyttja samhället. Sedan undrar folk varför man är emot en massa bidrag. Din tråd är en lysande självförklaring till det.

Jasså är du här igen. :)

Jo man blir rätt trött när man pedagogiskt förklarar för alla blödande hjärtan i tråden att TS själv skriver att hon tycker det är jobbigt att man får så lite pengar så man måste mygla lite. Men folk bara fortsätter bräka om hur de minsann vill att jag också ska bli sjuk eller arbetslös så jag får veta hur jobbigt det är.

De begriper aldrig att många väljer att vara arbetslösa och gå på bidrag för att det är bekvämt och att man utan skrupler fifflar till sig extra bidrag. Trots det så tycker en del synd om TS och tycker samhället blivit kallt. Man vet inte om man ska skratta eller gråta. 
  • Froststar
    Misantrop skrev 2013-02-21 14:39:38 följande:
    Jasså är du här igen. :)

Jo man blir rätt trött när man pedagogiskt förklarar för alla blödande hjärtan i tråden att TS själv skriver att hon tycker det är jobbigt att man får så lite pengar så man måste mygla lite. Men folk bara fortsätter bräka om hur de minsann vill att jag också ska bli sjuk eller arbetslös så jag får veta hur jobbigt det är.

De begriper aldrig att många väljer att vara arbetslösa och gå på bidrag för att det är bekvämt och att man utan skrupler fifflar till sig extra bidrag. Trots det så tycker en del synd om TS och tycker samhället blivit kallt. Man vet inte om man ska skratta eller gråta. 
    Ja, jag brukar lyckas hitta trådar som handlar om parasiterande. Fast det kräver inget detektivarbete, halva FL är fyllt av dem

Tja, om de inte ens kan läsa det som TS så stolt skriver som uppdatering i TS är det inte mycket att argumentera emot. Det är kanske så att hjärnan blir lite svampig sådär om man inte arbetar och är tvungen att använda huvudet. Det verkar bli så illa att inte ens skriven text, svart på vitt, hjälper.

Håller med, man vet verkligen inte om man ska skratta eller gråta. Tragiskt är det i vilket fall som
  • Imasy

Jag har inte orkat läsa igenom hela tråden, men;

Vad skulle vara så fel med att köpa en beg säng? En ny madrass på jysk får du ju för en hundring, en bäddmadrass till det ytterligare ca en hundring och en kudde en femtiolapp. Letar man på rätt ställen så hittar man nytt till överkomliga priser.

Gällande skötbord hade vi det bara åt vår första, sedan åkte det ut. De två yngsta har vi använt en filt/handduk/en sådan där "gummiklädd" skötmadrass direkt på golvet. Då slipper man vara orolig att barnet ska rasa ner i golvet.

Vagnar har vi köpt både nytt och begagnat. Lika så med kläder. Sängkläder är ju så billiga att jag inte ser någon mening med att ens leta sådant begagnat.

Sedan så köpte vi ju inte allt på en gång, utan köpte lite saker då och då under graviditetens gång så allt skulle finnas när bebisen var född. 

Att vi köpt mycket begagnat har dels varit för att jag tycker det är onödigt att köpa det sprillans nytt när det finns att få tag på i nyskick betydligt billigare, även om jag hade råd att köpa det nytt. Dessutom så använder man ju sakerna så kort tid att man kan sälja iväg dem och få tillbaka en del pengar att göra roligare saker för.

• Border
    Anonym skrev 2013-02-19 14:38:21 följande:
    Snart halvvägs i graviditeten och har hittills hämtat ut en babybox och köpt ett klädesplagg på Tradera.. Undrar ni som haft soc, vad fick ni i ersättning för barnet? Behöver ju vagn, skötbord, säng, bilstol, kläder och sånt.. Har ju kollat Ikea och vet vad jag vill ha. :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-20 12:39
    FAQ eftersom folk frågar samma sak OM OCH OM IGEN!

1.
    Har du bil TS?

Ja. 100% belånad, obesiktad och snart avställd.
    Säljer jag bilen går jag minus på det då det är runt 10.000kr kvar på lånet.
    Skulle jag få bilen såld för vad som är kvar på lånet på den, så går ju dessa pengar givetvis till avbetalningen på bilen!

2.
    Sy grejer, det är billigt osv

Jag har ingen symaskin och ej råd och köpa en heller!
    Dessutom är ju tyg inte så himla billigt?

3.
    Använd skötbädd på tvättmaskin, eller köp en och ha på badkaret.

Jag har ingen tvättmaskin eller ett badkar.
    Och nej, jag kommer inte byta blöja på nått köksbord!
    Är en viss skillnad på spilld mat än kiss och bajs!
    Ungefär som att använda disktrasan i köket till och städa badrummet och sen tvärtom..

4.
    Spjälsäng är onödigt..

Nej, jag vill INTE samsova, jag vill att barnet ska sova i sin säng gärna från dag 1.

5.
    Man brukar få saker från släktingar, familj, ha en babyshower osv.

Har knappt några vänner så babyshower blir svårt.
    Min och pojkvännens familj är väldigt anti så ifrån dom kommer vi inte ens få en pinal..
    Har lixom inte ens fått ett grattis över graviditeten..

6. Är du sambo?

NEJ, pojkvän och bor EJ ihop, kommer ej bo ihop heller pga soc´s regler.
    Däremot kommer han och hälsa på och vara delaktig och vad han tjänar och jobbar som har soc inte med och göra anser jag!
    Ts, soc räknar med att du köper det billigaste du kan hitta på exempelvis blocket eller tradera. Skötbord är faktiskt ganska onödigt, man kan lägga en handduk på sängen och byta där. Vi hade ett skötbord som man sätter på badkaret, men vi använde det aldrig.
  • Imasy

En sak till, vet inte om du går på soc redan nu, men hur kan du få ha bilen kvar isådanfall? Att du har lån på den måste väl betyda att det inte är en 2000 kronors skruttbil, och därav har ett värde.

De kommer väl troligen kräva att du säljer den, så får du skita i lånet helt enkelt och ta det som en skuld.  Nu var det inte mitt förslag detta utan det är så det fungerar, iallafall här om jag förstått det rätt.

• Elin 885
    Border skrev 2013-02-21 14:48:06 följande:
    Ts, soc räknar med att du köper det billigaste du kan hitta på exempelvis blocket eller tradera. Skötbord är faktiskt ganska onödigt, man kan lägga en handduk på sängen och byta där. Vi hade ett skötbord som man sätter på badkaret, men vi använde det aldrig.
    ts vill inte byta i sängen eller på köksbordet eller soffan, eftersom det är äckligt. hon har ryggproblem så hon kan inte vara på golvet och leka och byta där. begagnat är äckligt och ofräscht enligt henne. hon har ingen tvättmaskin heller (hon verkar inte förstå att det finns tvättstugor) och sy kan hon inte heller för hon har ingen symaskin och vill inte fråga runt. hur som haver så har ts lämnat tråden, så det är ju ingen idé att ge henne tips eftersom hon inte läser tråden längre.
    Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
  • Imasy
    Elin 885 skrev 2013-02-21 14:51:28 följande:
    ts vill inte byta i sängen eller på köksbordet eller soffan, eftersom det är äckligt. hon har ryggproblem så hon kan inte vara på golvet och leka och byta där. begagnat är äckligt och ofräscht enligt henne. hon har ingen tvättmaskin heller (hon verkar inte förstå att det finns tvättstugor) och sy kan hon inte heller för hon har ingen symaskin och vill inte fråga runt. hur som haver så har ts lämnat tråden, så det är ju ingen idé att ge henne tips eftersom hon inte läser tråden längre.
    Jösses, då måste väl jag vara FL´s äckligaste då ;D

Iof, kan hålla med i TS påstående att tyg är dyrt och en symaskin likaså. Har provat på att sy lite barnkläder själv som en hobby men det var gaska så dyrt när jag räknade ihop allt och vad det kostade att köpa kläder i butik. 
  • 3barnspappa

Usch, jag har JÄVLIGT svårt för människor som undrar: "vad fick ni i ersättning för barnet", soc bidrag ska betala hyra, el, tele och mat. Det är en temporär lösning för att ingen ska vara utan bostad och mat, ingen jävla försörjnig!

• mepetite

Appropå skattebetalarnas pengar...jag tycker det är vidrigt när politiker eller fd, som mauf olofsson använder eller snor 97 miljarder till en pissafgär som gick åt helvete av just skattepengar. Eller feta vd gubbar som plockar ut bonusar på just..ja skattepengar. Att gapa över, ja vaf är socialbidraget på som ska hjälpa en kvinna och hennes barn är som en piss i havet. Vad mycket kan hon "lura" till sig extra i månaden...500 kr? Allt är inte svart eller vitt..fan

• 3barnspappa
    mepetite skrev 2013-02-21 15:10:06 följande:
    Appropå skattebetalarnas pengar...jag tycker det är vidrigt när politiker eller fd, som mauf olofsson använder eller snor 97 miljarder till en pissafgär som gick åt helvete av just skattepengar. Eller feta vd gubbar som plockar ut bonusar på just..ja skattepengar. Att gapa över, ja vaf är socialbidraget på som ska hjälpa en kvinna och hennes barn är som en piss i havet. Vad mycket kan hon "lura" till sig extra i månaden...500 kr? Allt är inte svart eller vitt..fan

Det handlar om moral, synål eller silverskål.. Äckligt!
Svar på tråden Babyutrustning vid Socbidrag???