• Anonym

Babyutrustning vid Socbidrag???

Snart halvvägs i graviditeten och har hittills hämtat ut en babybox och köpt ett klädesplagg på Tradera..

Undrar ni som haft soc, vad fick ni i ersättning för barnet?
    Behöver ju vagn, skötbord, säng, bilstol, kläder och sånt..
    Har ju kollat Ikea och vet vad jag vill ha. :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-20 12:39
    FAQ eftersom folk frågar samma sak OM OCH OM IGEN!

1.
    Har du bil TS?

Ja. 100% belånad, obesiktad och snart avställd.
    Säljer jag bilen går jag minus på det då det är runt 10.000kr kvar på lånet.
    Skulle jag få bilen såld för vad som är kvar på lånet på den, så går ju dessa pengar givetvis till avbetalningen på bilen!

2.
    Sy grejer, det är billigt osv

Jag har ingen symaskin och ej råd och köpa en heller!
    Dessutom är ju tyg inte så himla billigt?

3.
    Använd skötbädd på tvättmaskin, eller köp en och ha på badkaret.

Jag har ingen tvättmaskin eller ett badkar.
    Och nej, jag kommer inte byta blöja på nått köksbord!
    Är en viss skillnad på spilld mat än kiss och bajs!
    Ungefär som att använda disktrasan i köket till och städa badrummet och sen tvärtom..

4.
    Spjälsäng är onödigt..

Nej, jag vill INTE samsova, jag vill att barnet ska sova i sin säng gärna från dag 1.

5.
    Man brukar få saker från släktingar, familj, ha en babyshower osv.

Har knappt några vänner så babyshower blir svårt.
    Min och pojkvännens familj är väldigt anti så ifrån dom kommer vi inte ens få en pinal..
    Har lixom inte ens fått ett grattis över graviditeten..

6. Är du sambo?

NEJ, pojkvän och bor EJ ihop, kommer ej bo ihop heller pga soc´s regler.
    Däremot kommer han och hälsa på och vara delaktig och vad han tjänar och jobbar som har soc inte med och göra anser jag!

• Svar på tråden Babyutrustning vid Socbidrag???
  • bandis

Är du samma TS som häromdagen skrev att de inte hade råd med (ej hade sparat ihop) 500:- för att åka taxi till förlossningen, utan skulle ringa ambulans istället när det var dags. Om inte, så kan ni prata ihop er om hur man bäst kan utnyttja samhällets resurser och andras skattepengar för egen räkning.

• Elin 885

du skulle kunna åka till gekås och handla där.

Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
  • LinneaJosie
    Missmli skrev 2013-02-20 19:13:28 följande:
    Sen detta med erat "samsov" är ni seriösa med att ni vill lära era barn att sova i mammas och pappas säng ? Inte bra! Lägger man barnet i ens egna säng är det av lathet för man inte orkar gå upp när barnet vaknar på natten. Jg vill inte att mitt barn ska ha svårt att sova i egen säng sen när den blir 1 och uppåt för man varit så dom och skämt bort barnet med att sova i samma säng. Närhet och kärlek Hinner man ge sitt barn ändå.

Men lägg av. Det är lika lite en katastrof att samsova som det är att inte göra det.
  • jashrinah
    LinneaJosie skrev 2013-02-20 19:24:19 följande:

Men lägg av. Det är lika lite en katastrof att samsova som det är att inte göra det.
  • Missmli

Men snälla varför ska man ha ungen sovandes i sin säng för när den kan sova i egen säng precis bredvid ? De där är bara trams enligt mig, att barnet gråter när den ej får sova i er säng är för att ni lärt dom de, på bb lägger dom
    Barnet i eran säng då? Nää den sover bredvid i en egen "säng"

• Ante94

På många BB uppmuntrar de till samsovning och har speciella skydd så ingen ska falla ur =)

• Anonym
    Missmli skrev 2013-02-20 19:32:15 följande:
    Men snälla varför ska man ha ungen sovandes i sin säng för när den kan sova i egen säng precis bredvid ? De där är bara trams enligt mig, att barnet gråter när den ej får sova i er säng är för att ni lärt dom de, på bb lägger dom
    vad har detta med ts att göra? Hon kommer ju oavsett välja vad hon behöver och vill ha 
  • silhuett
    Missmli skrev 2013-02-20 19:32:15 följande:
    Jag fick samsova på BB, det uppmuntrades. Jag hade även en spjälsäng när vi kom hem som vi hade tagit bort ena sidan på, så att det blev som en förlängning av dubbelsängen. Ändå nöjde han sig inte med att man kunde lägga en hand hos honom när han blev orolig om natten. Han skulle bestämt ligga med hela kroppen mot min
    Det är så olika hur barn är och vilka behov de har.
  • Anonym (Diakonen)
    Anonym skrev 2013-02-20 18:10:50 följande:
    Hur kan du veta  att ts  får något från soc?   Jag var naiv nog att tro att det fungerar så i Sverige och skilde mig efter att ha blivit rejält misshandlad.   Jag fick inte en krona.  Orsak,   jag var i sluttsmpen av STUDIER -  då blir det   NEJ.

Jag uppfattade att ts har försörjningsstöd och undrade om hon kunde få ett extra bidrag för inköp rörande sitt kommande barn. Men , du har helt rätt, jag vet inte att ts får pengar, det är självklart beroende på vad socialtjänstens utredning av ts situation säger.
  • Annsiss

Ts ska inte räkna med att alls få så mkt från soc möjligtvis då ett litet startkitt men med fp även om det är lägstanivå, bostadsbidrag och underhållsstöd så blir det en slant och hon kanske kommer upp i normen.

Svar på tråden Babyutrustning vid Socbidrag???