• Anonym

Babyutrustning vid Socbidrag???

Snart halvvägs i graviditeten och har hittills hämtat ut en babybox och köpt ett klädesplagg på Tradera..

Undrar ni som haft soc, vad fick ni i ersättning för barnet?
    Behöver ju vagn, skötbord, säng, bilstol, kläder och sånt..
    Har ju kollat Ikea och vet vad jag vill ha. :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-20 12:39
    FAQ eftersom folk frågar samma sak OM OCH OM IGEN!

1.
    Har du bil TS?

Ja. 100% belånad, obesiktad och snart avställd.
    Säljer jag bilen går jag minus på det då det är runt 10.000kr kvar på lånet.
    Skulle jag få bilen såld för vad som är kvar på lånet på den, så går ju dessa pengar givetvis till avbetalningen på bilen!

2.
    Sy grejer, det är billigt osv

Jag har ingen symaskin och ej råd och köpa en heller!
    Dessutom är ju tyg inte så himla billigt?

3.
    Använd skötbädd på tvättmaskin, eller köp en och ha på badkaret.

Jag har ingen tvättmaskin eller ett badkar.
    Och nej, jag kommer inte byta blöja på nått köksbord!
    Är en viss skillnad på spilld mat än kiss och bajs!
    Ungefär som att använda disktrasan i köket till och städa badrummet och sen tvärtom..

4.
    Spjälsäng är onödigt..

Nej, jag vill INTE samsova, jag vill att barnet ska sova i sin säng gärna från dag 1.

5.
    Man brukar få saker från släktingar, familj, ha en babyshower osv.

Har knappt några vänner så babyshower blir svårt.
    Min och pojkvännens familj är väldigt anti så ifrån dom kommer vi inte ens få en pinal..
    Har lixom inte ens fått ett grattis över graviditeten..

6. Är du sambo?

NEJ, pojkvän och bor EJ ihop, kommer ej bo ihop heller pga soc´s regler.
    Däremot kommer han och hälsa på och vara delaktig och vad han tjänar och jobbar som har soc inte med och göra anser jag!

• Svar på tråden Babyutrustning vid Socbidrag???
  • Anonym

Hur kan du förvänta dig att du ska köpa allt nytt? Varför måste allt vara nytt? Jag och min man har bra med pengar, vi köpte allt nytt för att vi hade råd, men när barnet blev 3 mån så började vi köpa kläder beg för att man ska tänka på miljön ovh sen så är kläderna knappt använda. Det är inte äckligt att köpa beg kläder till sitt barn det är mer äckligt att ha en girig mamma som dig. Var glad för dom pengarna du får och försök att dom ska räcka så långt som möjligt.

• Lantliv11

Både jag och min sambo har jobb, men vi köper det mesta begagnat. Självklart inget i dåligt skick!! Har enbart köpt jättefräscha och fina grejer begagnat. Och har massa pengar över till annat som vi inte haft om vi köpt det nytt!

• jashrinah
    sirisdotter skrev 2013-02-21 01:33:59 följande:
    Är man ordentligt berusad lär det vara risk för babyn att samsova,  risk att man sover så tungt att man råkar lägga sig ovarsamt över babyn.   Är det vad du är rädd för?   Inget annat lär vara  skadligt  för barnet.
    jag har en förmåga att röra mig extremt mycket i sömnen , och kan sparkas och knuffa bort andra , min sambo har blivit ned knuffad (läs sparkad) och fått armbågar i ansiktet (har slagit ut tänder på han i sömnen) alldeles för många gånger för att jag ska våga sova med en bebis i sängen !  

• Elin 885

meh hallå ts har ju lämnat tråden skriver hon i ett inlägg högre upp....inte så nödvändigt att fortsätta att debbatera då.

Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
  • mepetite

Jag hade en kompis för herrans år sedan som prompt skulle ha barn när hon var ung (hade inget med saken att göra,meen) hon fick en liten startsumma från socialen där hon kunde köpa vagn och annat praktiskt. Idag är det mycket hårdare tror jag pga nedskärningar, besparingar osv men det kanske är från kommun till kommun. Jag hade inget skötbord, utan köpte en uppblåsbar skötkudde från ikea och ett tillhörande tygset som bebben kan ligga på. Då kan man byta lite var som helst. Sedan rekommenderar jag blocket alla ggr. Och delvis ikea beroende på budgeten. Lycka till och hoppas det löser sig.

• elmadumle

Spjälsäng går att hitta på blocket för ett par hundralappar, vagn går också att köpa begagnat. Jag ville inte heller samsova så mina har också sovit i egen säng från start.

• Anonym
    elmadumle skrev 2013-02-21 14:11:46 följande:
    Spjälsäng går att hitta på blocket för ett par hundralappar, vagn går också att köpa begagnat. Jag ville inte heller samsova så mina har också sovit i egen säng från start.
    Begagnat är jätte bra men det går även att hitta NY på Ikea för 399 plus madrass för 79. Täckte 79, påslakan 59 osv. Om nu ts absolut inte vill ha begagnad säng. Men det är nog mer så att det inte passar med det billiga utan ska vara det fina och dyra.
  • Froststar

TS, jag hoppas verkligen att soc kollar upp allt och du inte får något. Det är vidrigt när du och fadern väljer att inte bo ihop för att kunna utnyttja samhället. Sedan undrar folk varför man är emot en massa bidrag. Din tråd är en lysande självförklaring till det.

• Mariohn
    Froststar skrev 2013-02-21 14:34:37 följande:

TS, jag hoppas verkligen att soc kollar upp allt och du inte får något. Det är vidrigt när du och fadern väljer att inte bo ihop för att kunna utnyttja samhället. Sedan undrar folk varför man är emot en massa bidrag. Din tråd är en lysande självförklaring till det.

Svar på tråden Babyutrustning vid Socbidrag???