• Anonym

Babyutrustning vid Socbidrag???

Snart halvvägs i graviditeten och har hittills hämtat ut en babybox och köpt ett klädesplagg på Tradera..

Undrar ni som haft soc, vad fick ni i ersättning för barnet?
    Behöver ju vagn, skötbord, säng, bilstol, kläder och sånt..
    Har ju kollat Ikea och vet vad jag vill ha. :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-20 12:39
    FAQ eftersom folk frågar samma sak OM OCH OM IGEN!

1.
    Har du bil TS?

Ja. 100% belånad, obesiktad och snart avställd.
    Säljer jag bilen går jag minus på det då det är runt 10.000kr kvar på lånet.
    Skulle jag få bilen såld för vad som är kvar på lånet på den, så går ju dessa pengar givetvis till avbetalningen på bilen!

2.
    Sy grejer, det är billigt osv

Jag har ingen symaskin och ej råd och köpa en heller!
    Dessutom är ju tyg inte så himla billigt?

3.
    Använd skötbädd på tvättmaskin, eller köp en och ha på badkaret.

Jag har ingen tvättmaskin eller ett badkar.
    Och nej, jag kommer inte byta blöja på nått köksbord!
    Är en viss skillnad på spilld mat än kiss och bajs!
    Ungefär som att använda disktrasan i köket till och städa badrummet och sen tvärtom..

4.
    Spjälsäng är onödigt..

Nej, jag vill INTE samsova, jag vill att barnet ska sova i sin säng gärna från dag 1.

5.
    Man brukar få saker från släktingar, familj, ha en babyshower osv.

Har knappt några vänner så babyshower blir svårt.
    Min och pojkvännens familj är väldigt anti så ifrån dom kommer vi inte ens få en pinal..
    Har lixom inte ens fått ett grattis över graviditeten..

6. Är du sambo?

NEJ, pojkvän och bor EJ ihop, kommer ej bo ihop heller pga soc´s regler.
    Däremot kommer han och hälsa på och vara delaktig och vad han tjänar och jobbar som har soc inte med och göra anser jag!

• Svar på tråden Babyutrustning vid Socbidrag???
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-02-20 17:50:23 följande:
    Han kan alltså inte spara ihop 3500 fram tills bebisen kommer i sommar? Hur ska han då ha råd att betala underhållsbidrag på 1273 kronor per månad när bebisen är född?Obestämd

Det måste vara tufft att ha så mycket problem med ryggen att du inte ens kommer att kunna sitta på golvet med bebisen, och leva ensamstående utan vänner och enda gången kan få ligga på golvet och leka är när pappa är med.

underhållet är ju inkomstbaserat. mycket möjligt att han betalar 0 kr leler några få hundralappar medan hon ändå får 1273 kr (F-kassan betaalr mellanskilladen ju)
  • Anonym (ok..?)
    Froststar skrev 2013-02-21 23:25:19 följande:
    Ja, enbart bidrag. Det är nästan så man önskar sig att ingen jobbat, alt. jobbat svart för att få det här vansinniga och vidriga bidrags- och skattesystemet att braka ihop. Sedan kan man bygga upp landet på nytt, med ny inställning. Ingen kan få bidrag om det inte finns något att få. Folk kommer att behöva ta till en märklig och unik lösning, nämligen att arbeta och betala för sig själva. Ja, jag vet, en väldigt kontroversiell ide att folks första tanke skulle vara "hur kan jag tjäna ihop pengar till det här" istället för "låt mig se vilka 20 bidrag av alla hundratals jag kan få om jag ska göra det hät".

Driver du? Jag gissar att du aldrig i ditt liv har varit utan inkomst, kanske rent av aldrig varit arbetslös? Och har du det så har du garanterat fått hjälp av din familj. Nu är det så att vissa inte har familj att förlita sig på, det kryllar inte av jobb. Ska vi ta bort bidrag och låta dessa personer gå på gatan för att försörja sin familj? Skäms! Vet hut!
  • Misantrop
    Anonym (ok..?) skrev 2013-02-22 10:15:32 följande:

Driver du? Jag gissar att du aldrig i ditt liv har varit utan inkomst, kanske rent av aldrig varit arbetslös? Och har du det så har du garanterat fått hjälp av din familj. Nu är det så att vissa inte har familj att förlita sig på, det kryllar inte av jobb. Ska vi ta bort bidrag och låta dessa personer gå på gatan för att försörja sin familj? Skäms! Vet hut!
    Alltid denna meningslösa parallell med att man själv aldrig varit arbetslös eller att man borde få smaka på att bli sjuk.

Poängen är at vi har ett välfärdssystem som ska vara en sista utväg när allting annat fallerar. Så har det en gång varit, det bar en emot att söka hjälp, det var genant att stå med mössan i hand och behöva söka hjälp från samhället.

Idag har det blivit en försörjning lika god som någon annan för många. man sitter dessutom och klagar på att man får för lite pengar trots att man har lägenhet, leksaker, playstation, kan resa osv. Folk gör allt i sin makt för att få mer bidrag så som att separera på pappret, skriva sig på olika adresser osv.

med bakgrund av det kan jag få förstå önskan att samhället ska rasa ihop så att dessa människor förstår att någon faktiskt betalar dessa pengar till dem och att det inte är en bottenlös skattkista som man kan fiffla till sig så stor del man bara kan av. 
  • Anonym (ok..?)
    Misantrop skrev 2013-02-22 10:24:02 följande:
    Alltid denna meningslösa parallell med att man själv aldrig varit arbetslös eller att man borde få smaka på att bli sjuk. Poängen är at vi har ett välfärdssystem som ska vara en sista utväg när allting annat fallerar. Så har det en gång varit, det bar en emot att söka hjälp, det var genant att stå med mössan i hand och behöva söka hjälp från samhället. Idag har det blivit en försörjning lika god som någon annan för många. man sitter dessutom och klagar på att man får för lite pengar trots att man har lägenhet, leksaker, playstation, kan resa osv. Folk gör allt i sin makt för att få mer bidrag så som att separera på pappret, skriva sig på olika adresser osv. med bakgrund av det kan jag få förstå önskan att samhället ska rasa ihop så att dessa människor förstår att någon faktiskt betalar dessa pengar till dem och att det inte är en bottenlös skattkista som man kan fiffla till sig så stor del man bara kan av. 

Problemet är att de som verkligen behöver hjälp blir straffade om bidrag blir lägre/försvinner. Det är inte värt att få stopp på de som fuskar om de oskyldiga dras med.
  • Misantrop
    Anonym (ok..?) skrev 2013-02-22 10:26:40 följande:

Problemet är att de som verkligen behöver hjälp blir straffade om bidrag blir lägre/försvinner. Det är inte värt att få stopp på de som fuskar om de oskyldiga dras med.
    Skyll inte det på mig som betalar över 50% i skatt. Skyll det på dem som fifflar. 

Det du menar är i princip att det gör inget att folk fuskar, enligt det jag skrev ovan, för försöker man stävja det så drabbas någon oskyldig? 

Jag håller inte med om det, samhället har en skyldighet att handskas med skattepengar på ett ansvarsfullt sätt annars undermineras folks vilja att betala skatt. Det är startskottet för en urholkning av välfärden och då kommer precis alla att drabbas, fifflare som oskyldiga. Därför bör man aktivt försöka stävja fifflet varje dag och hela tiden.

Om vi inte gör något åt attityden att bidrag också är en varaktig försörjning så kommer bidragen försvinna vare sig du vill det eller inte.  
  • krokodilmamma

Nu är det ju lite ot, men bara för att man ser sig som ett par betyder ju inte det att man nödvändigtvis måste bo ihop.

Det smartaste man kan göra när man funderar på att flytta ihop är väl att gå igenom behov, livsstil, intressen, krav på boendeort, inkomster, utgifter, framtida kostnader osv osv och planera en framtid som kommer att bli så bra som möjligt, speciellt om det är barn inblandade i bilden.

Om nu ts och hennes kille kommer fram till att deras framtid blir bäst om de är särbos är det väl helt och hållet upp till dem, oavsett försörjningsstöd eller inte, då förutsatt att de verkligen lever som särbos och har sin huvudsakliga dygnsvila där de är skrivna. 

Fusk och mygel ska inte tolereras men någon myndighet ska väl heller inte kunna komma och beordra människor att flytta ihop för att de skaffar barn? 

• Misantrop
    krokodilmamma skrev 2013-02-22 10:46:53 följande:
    Nu är det ju lite ot, men bara för att man ser sig som ett par betyder ju inte det att man nödvändigtvis måste bo ihop.

Det smartaste man kan göra när man funderar på att flytta ihop är väl att gå igenom behov, livsstil, intressen, krav på boendeort, inkomster, utgifter, framtida kostnader osv osv och planera en framtid som kommer att bli så bra som möjligt, speciellt om det är barn inblandade i bilden.

Om nu ts och hennes kille kommer fram till att deras framtid blir bäst om de är särbos är det väl helt och hållet upp till dem, oavsett försörjningsstöd eller inte, då förutsatt att de verkligen lever som särbos och har sin huvudsakliga dygnsvila där de är skrivna. 

Fusk och mygel ska inte tolereras men någon myndighet ska väl heller inte kunna komma och beordra människor att flytta ihop för att de skaffar barn? 
    Det är klart att man inte måste det.

Men i detta fall och många andra fall så är beslutet att inte bo ihop rent ekonomiskt. man har kommit fram till att man får mindre bidrag av någon sort och det vill man inte och alltså bestämmer man sig för att inte bo ihop men ser sig fortfarande som ett par. Däri ligger problemet.

Jag tycker snarare tvärtom mot dig. Om man inte kan försörja sig själv och egentligen inte vill bo ihop med sin partner så får man bita ihop och göra det ändå pga av att man inte har råd att bo isär. men idag är det någon sorts rättighet att leva på soc och tillskansa sig så mycket pengar som möjligt.

Hur många trådar har du inte sett på diverse forum där folk frågar "Hur mycket bidrag kan jag få", "Jag vill inte bo kvar hemma, fixar soc en lägenhet?", "Soc är idioter som inte betalar XX" osv. Problemet är attityden att man ska göra precis som man själv vill på andras bekostnad. Man förstår inte ens att någon annan betalar, man verkar tro att pengarna magiskt trollas ner i ens plånbok.
  • krokodilmamma
    Misantrop skrev 2013-02-22 10:53:02 följande:
    Det är klart att man inte måste det.

Men i detta fall och många andra fall så är beslutet att inte bo ihop rent ekonomiskt. man har kommit fram till att man får mindre bidrag av någon sort och det vill man inte och alltså bestämmer man sig för att inte bo ihop men ser sig fortfarande som ett par. Däri ligger problemet.

Jag tycker snarare tvärtom mot dig. Om man inte kan försörja sig själv och egentligen inte vill bo ihop med sin partner så får man bita ihop och göra det ändå pga av att man inte har råd att bo isär. men idag är det någon sorts rättighet att leva på soc och tillskansa sig så mycket pengar som möjligt.

Hur många trådar har du inte sett på diverse forum där folk frågar "Hur mycket bidrag kan jag få", "Jag vill inte bo kvar hemma, fixar soc en lägenhet?", "Soc är idioter som inte betalar XX" osv. Problemet är attityden att man ska göra precis som man själv vill på andras bekostnad. Man förstår inte ens att någon annan betalar, man verkar tro att pengarna magiskt trollas ner i ens plånbok.
    Jag håller med dig i sak och jag avskyr när folk ska mygla till sig pengar och går till extrema längder för att slippa försöka klara sig själv för det är jobbigt att söka jobb, och äckligt med begagnade saker, och man måååste minsann ha stor lägenhet och bil osv osv.  Det är sjukt störigt.

Men när folk kliver in i trådar och säger att  ser man sig själv som ett par måste man bo ihop känns det som en extrem åt andra hållet, om du förstår hur jag menar. 
  • sirisdotter
    krokodilmamma skrev 2013-02-22 10:46:53 följande:

I dagsläget är det väl bara tonåringar som vantrivs hemma som tvingas bo kvar hos förälder/föräldrar tills de tagit studenten innan de får försörjninggstöd?   Om de inte kan finansiera  eget boende på annat sätt.  Och om inte situationen i föräldrahemmet är katastrofal,  då lär samhället ställa upp.

(förr tvingades väl många utan tillräcklig inkomst att fortsätta i ett hemskt äktenskap /snabbt gifta om sig  med första bästa  när de blev änkor/änklingar för att klara livhanken/  barnomsorgen.  Har sett en del av det som släktforskare).
  • Froststar
    Anonym (ok..?) skrev 2013-02-22 10:15:32 följande:

Skäms själv om du också har den inställningen att staten ska lösa din situation istället för att själv anstränga dig. Om inte vet jag inte riktigt vad du svarar på. Vet hut! Och ta eget ansvar! Och ta händerna ur kakburken, tack.
Svar på tråden Babyutrustning vid Socbidrag???