• Anonym

Babyutrustning vid Socbidrag???

Snart halvvägs i graviditeten och har hittills hämtat ut en babybox och köpt ett klädesplagg på Tradera..

Undrar ni som haft soc, vad fick ni i ersättning för barnet?
    Behöver ju vagn, skötbord, säng, bilstol, kläder och sånt..
    Har ju kollat Ikea och vet vad jag vill ha. :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-20 12:39
    FAQ eftersom folk frågar samma sak OM OCH OM IGEN!

1.
    Har du bil TS?

Ja. 100% belånad, obesiktad och snart avställd.
    Säljer jag bilen går jag minus på det då det är runt 10.000kr kvar på lånet.
    Skulle jag få bilen såld för vad som är kvar på lånet på den, så går ju dessa pengar givetvis till avbetalningen på bilen!

2.
    Sy grejer, det är billigt osv

Jag har ingen symaskin och ej råd och köpa en heller!
    Dessutom är ju tyg inte så himla billigt?

3.
    Använd skötbädd på tvättmaskin, eller köp en och ha på badkaret.

Jag har ingen tvättmaskin eller ett badkar.
    Och nej, jag kommer inte byta blöja på nått köksbord!
    Är en viss skillnad på spilld mat än kiss och bajs!
    Ungefär som att använda disktrasan i köket till och städa badrummet och sen tvärtom..

4.
    Spjälsäng är onödigt..

Nej, jag vill INTE samsova, jag vill att barnet ska sova i sin säng gärna från dag 1.

5.
    Man brukar få saker från släktingar, familj, ha en babyshower osv.

Har knappt några vänner så babyshower blir svårt.
    Min och pojkvännens familj är väldigt anti så ifrån dom kommer vi inte ens få en pinal..
    Har lixom inte ens fått ett grattis över graviditeten..

6. Är du sambo?

NEJ, pojkvän och bor EJ ihop, kommer ej bo ihop heller pga soc´s regler.
    Däremot kommer han och hälsa på och vara delaktig och vad han tjänar och jobbar som har soc inte med och göra anser jag!

• Svar på tråden Babyutrustning vid Socbidrag???
  • Anonym (hm)
    Anonym skrev 2013-02-19 14:38:21 följande:
    Snart halvvägs i graviditeten och har hittills hämtat ut en babybox och köpt ett klädesplagg på Tradera.. Undrar ni som haft soc, vad fick ni i ersättning för barnet? Behöver ju vagn, skötbord, säng, bilstol, kläder och sånt.. Har ju kollat Ikea och vet vad jag vill ha. :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-20 12:39
    FAQ eftersom folk frågar samma sak OM OCH OM IGEN!

1.
    Har du bil TS?

Ja. 100% belånad, obesiktad och snart avställd.
    Säljer jag bilen går jag minus på det då det är runt 10.000kr kvar på lånet.
    Skulle jag få bilen såld för vad som är kvar på lånet på den, så går ju dessa pengar givetvis till avbetalningen på bilen!

2.
    Sy grejer, det är billigt osv

Jag har ingen symaskin och ej råd och köpa en heller!
    Dessutom är ju tyg inte så himla billigt?

3.
    Använd skötbädd på tvättmaskin, eller köp en och ha på badkaret.

Jag har ingen tvättmaskin eller ett badkar.
    Och nej, jag kommer inte byta blöja på nått köksbord!
    Är en viss skillnad på spilld mat än kiss och bajs!
    Ungefär som att använda disktrasan i köket till och städa badrummet och sen tvärtom..

4.
    Spjälsäng är onödigt..

Nej, jag vill INTE samsova, jag vill att barnet ska sova i sin säng gärna från dag 1.

5.
    Man brukar få saker från släktingar, familj, ha en babyshower osv.

Har knappt några vänner så babyshower blir svårt.
    Min och pojkvännens familj är väldigt anti så ifrån dom kommer vi inte ens få en pinal..
    Har lixom inte ens fått ett grattis över graviditeten..

6. Är du sambo?

NEJ, pojkvän och bor EJ ihop, kommer ej bo ihop heller pga soc´s regler.
    Däremot kommer han och hälsa på och vara delaktig och vad han tjänar och jobbar som har soc inte med och göra anser jag!
    du får ett visst belopp att köpa saker för, så tänk dig noga för, och räkna med att enkom kunna köpa BEGAGNADE saker.
    min bekanta fick 2000:- till att köpa saker till sin kommande bebis för... dvs vagn, säng, babyskydd, skötbord och kläder... 
  • Froststar
    krokodilmamma skrev 2013-02-21 16:40:29 följande:
    Nu är jag ju helt och hållet emot fusk och mygel, men sen när måste man flytta ihop med någon för att man ska ha barn?
    Man måste inte. Men om man aktivt väljer bort det för att utnyttja soc är det väl en annan sak? Tolkar nedanstående citat så även om formulering kan tolkas lite hur som helst "kommer ej bo ihop heller pga soc´s regler.
    Däremot kommer han och hälsa på och vara delaktig och vad han tjänar och jobbar som har soc inte med och göra anser jag!"

Fast jag borde väl veta bättre än att få medhåll på FL för sådant
  • krokodilmamma
    Froststar skrev 2013-02-21 17:08:29 följande:
    Man måste inte. Men om man aktivt väljer bort det för att utnyttja soc är det väl en annan sak? Tolkar nedanstående citat så även om formulering kan tolkas lite hur som helst "kommer ej bo ihop heller pga soc´s regler.

Däremot kommer han och hälsa på och vara delaktig och vad han tjänar och jobbar som har soc inte med och göra anser jag!"

Fast jag borde väl veta bättre än att få medhåll på FL för sådant

Jag är inte så insatt i tråden men jag uppfattade det som att ts' kille hade det lika risigt med pengar som henne och ingen möjlighet att hjälpa till, men är det så att han har gott om pengar och de försöker lura soc är det ju en helt annan sak ja.
  • Misantrop
    krokodilmamma skrev 2013-02-21 17:19:40 följande:

Jag är inte så insatt i tråden men jag uppfattade det som att ts' kille hade det lika risigt med pengar som henne och ingen möjlighet att hjälpa till, men är det så att han har gott om pengar och de försöker lura soc är det ju en helt annan sak ja.
    Nej, han verkar inte ha så gott om pengar. TS och han har räknat ut att de skulle förlora pengar på att bo ihop och väljer alltså bort det enbart pga socialtjänstens regler. De betraktar sig som ett par fast vill inte flytta ihop pga pengar och när det kommer till socialtjänsten så betraktar hon sig som ensamstående. Det är att utnyttja systemet för egen vinning.

Socialtjänsten har ju normer även för sammanboende med barn som är tänkt att räcka till det nödvändigaste men TS och många med henne tycker inte att det är nog utan kommer på diverse sätt gå runt regelverket för att tillskansa sig mer pengar.
  • Annsiss

Förmodligen behöver ts inte hjälp av soc så snart barnet är fött, ett barn i sig ger henne ju inkomster i form av andra bidrag. Även om hon saknar sgi borde hon få ut ca 7000 kr i fp, bostadsbidrag, underhållsstöd och barnbidrag.

• Misantrop
    Annsiss skrev 2013-02-21 22:08:37 följande:
    Förmodligen behöver ts inte hjälp av soc så snart barnet är fött, ett barn i sig ger henne ju inkomster i form av andra bidrag. Även om hon saknar sgi borde hon få ut ca 7000 kr i fp, bostadsbidrag, underhållsstöd och barnbidrag.
    Bidrag som bidrag.
  • Froststar
    Annsiss skrev 2013-02-21 22:08:37 följande:

Ja, enbart bidrag. Det är nästan så man önskar sig att ingen jobbat, alt. jobbat svart för att få det här vansinniga och vidriga bidrags- och skattesystemet att braka ihop. Sedan kan man bygga upp landet på nytt, med ny inställning. Ingen kan få bidrag om det inte finns något att få. Folk kommer att behöva ta till en märklig och unik lösning, nämligen att arbeta och betala för sig själva. Ja, jag vet, en väldigt kontroversiell ide att folks första tanke skulle vara "hur kan jag tjäna ihop pengar till det här" istället för "låt mig se vilka 20 bidrag av alla hundratals jag kan få om jag ska göra det hät".
  • Anonym (varför nytt?)

Jag har inte följt tråden men blir väldigt förvånad över dig TS!
    Jag och min man har två inkomster men valde ändå att köpa beg och spara pengar till barnet på banken istället.

Bilbarnstol - behöver du inte opm bilen ändå ska ställas av (vi köpte beg. 200kr)

Spjälsäng - kan du köpa beg för ett par hundringar (är med i en sida på facebook som heter skänk och tigg så vi fick våran gratis, målade om för 70 kr)     

Barnkläder - köpa på loppis/klädbytardagar (jag köpte babypaket upp till strl. 80 allt för 350 kr)

Vagn - finns jättemånga billiga vagnar beg. (vår är utan broms så vi fick den för 200)

Skötbord - behövs inte (vi har en skötbädd på golvet för 79kr)      

• Anonym

soc räknar väl på socbidraget att du är en vuxen och en baby i hushållet och då får du väl med socbidrag än m du bara avr en vuxen?

köp bag och börja leta reda nu! och be din pojkvän bidra efter förmåga 

• mepetite
    Anonym (varför nytt?) skrev 2013-02-22 08:11:07 följande:
    Jag har inte följt tråden men blir väldigt förvånad över dig TS! Jag och min man har två inkomster men valde ändå att köpa beg och spara pengar till barnet på banken istället. Bilbarnstol - behöver du inte opm bilen ändå ska ställas av (vi köpte beg. 200kr) Spjälsäng - kan du köpa beg för ett par hundringar (är med i en sida på facebook som heter skänk och tigg så vi fick våran gratis, målade om för 70 kr)      Barnkläder - köpa på loppis/klädbytardagar (jag köpte babypaket upp till strl. 80 allt för 350 kr) Vagn - finns jättemånga billiga vagnar beg. (vår är utan broms så vi fick den för 200) Skötbord - behövs inte (vi har en skötbädd på golvet för 79kr)        

Håller med. Man kan väl hyra bilbarnstol av landstinget för en engångssumma?! Typ 350? Jag som har en man skulle inte vilja leva särbo i många år bara för att få ut ett par extra hundra eller tusen. Dessutom så borde inte, enligt mig bidrag vara en framtidsplan men kanske flr henne en temporär lösning. Hon får väl fp sedan eller? Jag lever också på en form av bidrag, nämligen csn. Den ena delen får man ju faktiskt: bidragsdelen. Så jag kan inte kasta sten i glashus.
Svar på tråden Babyutrustning vid Socbidrag???