• Anonym

Babyutrustning vid Socbidrag???

Snart halvvägs i graviditeten och har hittills hämtat ut en babybox och köpt ett klädesplagg på Tradera..

Undrar ni som haft soc, vad fick ni i ersättning för barnet?
    Behöver ju vagn, skötbord, säng, bilstol, kläder och sånt..
    Har ju kollat Ikea och vet vad jag vill ha. :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-20 12:39
    FAQ eftersom folk frågar samma sak OM OCH OM IGEN!

1.
    Har du bil TS?

Ja. 100% belånad, obesiktad och snart avställd.
    Säljer jag bilen går jag minus på det då det är runt 10.000kr kvar på lånet.
    Skulle jag få bilen såld för vad som är kvar på lånet på den, så går ju dessa pengar givetvis till avbetalningen på bilen!

2.
    Sy grejer, det är billigt osv

Jag har ingen symaskin och ej råd och köpa en heller!
    Dessutom är ju tyg inte så himla billigt?

3.
    Använd skötbädd på tvättmaskin, eller köp en och ha på badkaret.

Jag har ingen tvättmaskin eller ett badkar.
    Och nej, jag kommer inte byta blöja på nått köksbord!
    Är en viss skillnad på spilld mat än kiss och bajs!
    Ungefär som att använda disktrasan i köket till och städa badrummet och sen tvärtom..

4.
    Spjälsäng är onödigt..

Nej, jag vill INTE samsova, jag vill att barnet ska sova i sin säng gärna från dag 1.

5.
    Man brukar få saker från släktingar, familj, ha en babyshower osv.

Har knappt några vänner så babyshower blir svårt.
    Min och pojkvännens familj är väldigt anti så ifrån dom kommer vi inte ens få en pinal..
    Har lixom inte ens fått ett grattis över graviditeten..

6. Är du sambo?

NEJ, pojkvän och bor EJ ihop, kommer ej bo ihop heller pga soc´s regler.
    Däremot kommer han och hälsa på och vara delaktig och vad han tjänar och jobbar som har soc inte med och göra anser jag!

• Svar på tråden Babyutrustning vid Socbidrag???
  • Froststar
    Misantrop skrev 2013-02-22 10:33:48 följande:
    Skyll inte det på mig som betalar över 50% i skatt. Skyll det på dem som fifflar. 

Det du menar är i princip att det gör inget att folk fuskar, enligt det jag skrev ovan, för försöker man stävja det så drabbas någon oskyldig? 

Jag håller inte med om det, samhället har en skyldighet att handskas med skattepengar på ett ansvarsfullt sätt annars undermineras folks vilja att betala skatt. Det är startskottet för en urholkning av välfärden och då kommer precis alla att drabbas, fifflare som oskyldiga. Därför bör man aktivt försöka stävja fifflet varje dag och hela tiden.

Om vi inte gör något åt attityden att bidrag också är en varaktig försörjning så kommer bidragen försvinna vare sig du vill det eller inte.  

Lysande välskrivet.
  • Anonym

Debatten om bidrag kommer ju aldrig sluta. Det jag tycker är mest orättvist är att jag som har jobbat varje sommar sen jag va 14, extra efter skolan och helger och jobbat röven av mig efter gymnasiet för att få ett hem och kunna bilda familj. Problemet här är, skulle jag behöva hjälp ifrån socialen så skulle jag med all sannolikhet inte få det. 

Det är klart att man kan bli gravid av en olyckshändelse och man kan inte tvinga någon till abort. Men man måste också förstå att dom pengarna TS vill ha är det någon annan som har tjänat in. Därför förstår jag inte hur man kan vara så kräsen, och rent ut sagt otacksam. När jag fick barn så hade jag ingen möjlighet att handla allting nytt. Vi köpte det billigaste skötbordet på IKEA, fick spjälsäng av en bekant, köpte babyskydd billigt begagnat och fick väldigt mycket av mina kompisar på en babyshower. Men jag var tacksam för det jag fick och att vårt barn hade det lika bra i en spjälsäng som va begagnad som ny. Kläderna vi köpte på loppis var det inget fel på.

Jag har inget emot att folk går på bidrag, för det hade kunnat hända vem som helst. Men var då inte otacksam när det gäller saker.  

• Anonym (Mia)
    Misantrop skrev 2013-02-22 10:24:02 följande:
    Alltid denna meningslösa parallell med att man själv aldrig varit arbetslös eller att man borde få smaka på att bli sjuk.

Poängen är at vi har ett välfärdssystem som ska vara en sista utväg när allting annat fallerar. Så har det en gång varit, det bar en emot att söka hjälp, det var genant att stå med mössan i hand och behöva söka hjälp från samhället.

Idag har det blivit en försörjning lika god som någon annan för många. man sitter dessutom och klagar på att man får för lite pengar trots att man har lägenhet, leksaker, playstation, kan resa osv. Folk gör allt i sin makt för att få mer bidrag så som att separera på pappret, skriva sig på olika adresser osv.

med bakgrund av det kan jag få förstå önskan att samhället ska rasa ihop så att dessa människor förstår att någon faktiskt betalar dessa pengar till dem och att det inte är en bottenlös skattkista som man kan fiffla till sig så stor del man bara kan av. 

Oj vilket bra inlägg! Jag håller med dig till 100%.

Det har blivit ett stort problem att människor ser socialbidrag som en försörjning/inkomst istället för att förstå att de lever på allmosor från andra människor. Självklart skall man vara tacksam och "stå med mössan i hand" när andra är så snälla och försörjer en!?

Det skall vara jobbigt och lite skämmigt att gå på socialbidrag för att man skall ta sig därifrån.
    Jag skulle gärna se en ändring i systemet. Att soc betalar hyran och andra godkända räkningar och att man får resten av summan i rekvisitioner och möjligtvis några 100 lappar på kontot.

Soc kommer "fattigvården" som var riktigt skamligt. I.o.m att folk verkligen kämpade för att inte hamnade där så hade man möjlighet att försörja de som som behövde hjälp.
    De som är födda på 20-50-talet äter hellre kattmat än att gå dit.
    Yngre människor utan ambitioner verkar gå dit på sin 18-års dag för att kunna flytta hemifrån.

För att systemet skall gå runt så krävs det att väldigt många arbetar för försörja dessa. Skattepengarna skall ju dessutom gå till vård, skola och massor med mer saker.

Något måste göras....det måste bli kännas att gå på soc så folk undviker det.

TS blir man ju bara helt upprörd över då hon uppenbart fuskar med socialbidraget. Hon tycker att JAG skall försörja henne istället för den mannen som hon skaffar barn med. Dessutom är det tragiskt att ännu ett barn föds in i barnfattigdom....och det har TS valt helt själv. Stackars barn!
  • Anonym
    Anonym (Mia) skrev 2013-02-24 10:01:41 följande:

Det har blivit ett stort problem att människor ser socialbidrag som en försörjning/inkomst istället för att förstå att de lever på allmosor från andra människor. Självklart skall man vara tacksam och "stå med mössan i hand" när andra är så snälla och försörjer en!?

Det skall vara jobbigt och lite skämmigt att gå på socialbidrag för att man skall ta sig därifrån.
    Jag skulle gärna se en ändring i systemet. Att soc betalar hyran och andra godkända räkningar och att man får resten av summan i rekvisitioner och möjligtvis några 100 lappar på kontot.

Soc kommer "fattigvården" som var riktigt skamligt. I.o.m att folk verkligen kämpade för att inte hamnade där så hade man möjlighet att försörja de som som behövde hjälp.
    Yngre människor utan ambitioner verkar gå dit på sin 18-års dag för att kunna flytta hemifrån.

För att systemet skall gå runt så krävs det att väldigt många arbetar för försörja dessa. Skattepengarna skall ju dessutom gå till vård, skola och massor med mer saker.

TS blir man ju bara helt upprörd över då hon uppenbart fuskar med socialbidraget. Hon tycker att JAG skall försörja henne istället för den mannen som hon skaffar barn med. Dessutom är det tragiskt att ännu ett barn föds in i barnfattigdom....och det har TS valt helt själv. Stackars barn!
    Efter att ha läst tråden mer ingående så håller jag med dig. Jag kan känna att vissa är väldigt svart-vita men i det hela så har ni rätt angående socialen och dess bidrag. Jag har själv hört tonåringar att "soc måste" skaffa lägenhet åt mig, annars osv osv. jag undrar hur länge man kan ha detta bidrag då jag har fattat att det ska vara en temporär lösning. Personen som får detta bidrag måste väl vara aktiv inom AF? eller? kan man sitta hemma och rulla tummarna? jag har två barn och jag förstår inte hur ett socialbidrag som är på några tusenlappar ska räcka? Har man inte större ambitioner? hennes kille borde (tycker jag) hjälpa henne med försörjning då de fortfarande? är ihop? varför dra in socialen? jag undrar lite över när vi tar emot flyktingar vad det kostar samhället, om vi ska dra till det stora hela?! De lever väl också på bistånd?
  • Indianica

Mitt tips är att du ska ansöka om allt du tycker du behöver till bebisen, typ spjälsäng, vagn, skötbord/skötbädd osv. Man har ju rätt att ansöka om precis alla extrautgifter man har en viss månad och rätt att få sin sak prövad. Ta hellre i lite för mycket än för lite är mitt tips, vissa saker kommer du få avslag för och det andra kommer de säga du ska köpa begagnat för en viss summa och då kör du på det.

• Indianica
    Anonym (Mia) skrev 2013-02-24 10:01:41 följande:

De jäkliga är att det inte bara är latmaskar som får socialbidrag. Jag själv är högutbildad och hade jag inte min man skulle jag haft socialbidrag, fast jag inget annat vill än att få ett jobb efter mina nästan 6 år på universitetet för att kämpa mig fram. Tycker det är hemskt att "klumpa ihop" alla socialbidragstagare och "göra" socialtjänsten till en skaminstitution det är riktigt jobbigt att befatta sig med.

Visst finns det folk som utnyttjar socialförsäkringssystemet, det finns folk som utnyttjar alla system. Men de flesta som får socialbidrag är inte folk som flyttar hemifrån tidigt och inte jobbar eller utbildad sig, utan folk som helst enkelt har för låg lön så inte deras basbehov kan tillgodoses.
  • Anonym
    Indianica skrev 2013-02-24 16:30:32 följande:
    De jäkliga är att det inte bara är latmaskar som får socialbidrag. Jag själv är högutbildad och hade jag inte min man skulle jag haft socialbidrag, fast jag inget annat vill än att få ett jobb efter mina nästan 6 år på universitetet för att kämpa mig fram. Tycker det är hemskt att "klumpa ihop" alla socialbidragstagare och "göra" socialtjänsten till en skaminstitution det är riktigt jobbigt att befatta sig med. Visst finns det folk som utnyttjar socialförsäkringssystemet, det finns folk som utnyttjar alla system. Men de flesta som får socialbidrag är inte folk som flyttar hemifrån tidigt och inte jobbar eller utbildad sig, utan folk som helst enkelt har för låg lön så inte deras basbehov kan tillgodoses.

oj indianica! Så har jag inte uppfattat dig under alla år. Du pluggade alltså 6år på universitetet och varit arbetslös sen dess och lever på din man? Vad pluggade du till?
  • Anonym (Mia)
    Indianica skrev 2013-02-24 16:26:22 följande:
    Mitt tips är att du ska ansöka om allt du tycker du behöver till bebisen, typ spjälsäng, vagn, skötbord/skötbädd osv. Man har ju rätt att ansöka om precis alla extrautgifter man har en viss månad och rätt att få sin sak prövad. Ta hellre i lite för mycket än för lite är mitt tips, vissa saker kommer du få avslag för och det andra kommer de säga du ska köpa begagnat för en viss summa och då kör du på det.
    Varför sall hon ta i för mycket? Bra tips verkligen!?
  • Anonym (Mia)
    Indianica skrev 2013-02-24 16:30:32 följande:
    De jäkliga är att det inte bara är latmaskar som får socialbidrag. Jag själv är högutbildad och hade jag inte min man skulle jag haft socialbidrag, fast jag inget annat vill än att få ett jobb efter mina nästan 6 år på universitetet för att kämpa mig fram. Tycker det är hemskt att "klumpa ihop" alla socialbidragstagare och "göra" socialtjänsten till en skaminstitution det är riktigt jobbigt att befatta sig med.

Visst finns det folk som utnyttjar socialförsäkringssystemet, det finns folk som utnyttjar alla system. Men de flesta som får socialbidrag är inte folk som flyttar hemifrån tidigt och inte jobbar eller utbildad sig, utan folk som helst enkelt har för låg lön så inte deras basbehov kan tillgodoses.

Okej. Vad är din lösning då? Vilka skall det vara skamlig för? Bara vissa? Eller skall det ses som en försörjning som man kan välja istället för jobb?

Du uppmanade just TS att utnyttja bidragen så mycket hon kan i ditt inlägg ovanför och det är inte förvånande egentligen....med tanke de som inte själva arbetar är oftare generösare med vad skattepengarna skall användas till. De är ju inte med och bidrar och det är lätt att vara generös med andras pengar....

Och 6 år på universitetet säger inte mycket om ens chanser till jobb. Det handlar inte om hur många år man läser utan vad man läser....
  • Froststar
    Indianica skrev 2013-02-24 16:26:22 följande:

Du har läst tråden och TS inlägg? Bara så vi är överens om vad det är du uppmuntrar?
Svar på tråden Babyutrustning vid Socbidrag???