Pyl skrev 2013-03-04 12:41:30 följande:
Jag är inte riktigt mentalt redo att börja tänka på förlossningen än.. Känner ingen direkt rädsla, men det kanske kommer. Tänkte öva andning när det närmar sig.
Hade du en svår förlossning förra gången Vilgot o Lillpyret?
När jag var gravid med sonen såg jag verkligen fram emot att föda barn. Älskar att se förlossningar på tv, att titta på dokumentärer och att läsa andras historier (det gör jag fortfarande men nu försöker jag tänka bort att det är JAG som ska gå igenom det) så då ville jag verkligen vara med om det. Såg fram emot att kämpa. Sedan blev det planerat kejsarsnitt på grund av att han satt i säte så helt plötsligt fick jag inte vara med om den där häftiga upplevelsen. Jag tyckte att snittet var jobbigt (hade ont länge efteråt) och jag fick höra från alla håll och kanter hur mycket enklare det är med snitt.
Nu när jag var så nära en vaginal förlossning men sedan "slapp undan" så skapades en oro inför det. Jag vet egentligen inte varför det helt plötsligt dök upp men nu är jag verkligen rädd för själva utdrivningsskedet. Jag förstår inte hur man kan pressa ut ett barn. Jag är rädd för att spricka, klippas och sys. Jag är också väldigt orolig för att barnet ska få något men, att det behöver komma ut snabbt men att jag inte vågar krysta ut det... Är rädd för att tappa kontrollen, är rädd för smärtan.
Jag tycker att det är så tråkigt att jag helt plötsligt ändrat inställning till det hela. Jag har alltid sett mig som en stark kvinna och tänkt att jag definitivt klarar av att föda barn men nu är jag osäker. Om någon frågade mig om jag hellre skulle välja snitt så skulle jag nog säga ja, men samtidigt är jag orolig för det med. Där vet jag hur det går till och hur man mår efteråt. Det är lite som att välja mellan pest eller kolera.

Enda skillnaden är att vid ett snitt lägger jag processen i läkarnas händer och det känns tryggt. Då ska jag bara klara av alla nålar och att sedan läka efteråt. Nu när jag pratar med andra om den kommande förlossningen så kallar jag det den eventuella förlossningen, jag vågar inte se framför mig att jag faktiskt ska gå igenom det.