• EwMa

Gravid i Göteborg 2013

Eftersom vi blev fler och fler tog jag mig friheten att starta en ny tråd från våran gamla.
    www.familjeliv.se/Forum-2-293/m67435211.html

Här samlas vi och pratar om våra upplevelser och tankar kring våra graviditeter. Ny som gammal är välkommen. Ingen fråga eller diskussion är för dum.

Har även lagt till våran BF lista, Vi kan ju fylla på den allt eftersom.

www.familjeliv.se/Forum-11-263/m68898959.html

Vi har en spännande resa framför oss!   

• Svar på tråden Gravid i Göteborg 2013
  • EwMa
    NinaJ skrev 2013-03-10 08:54:08 följande:
    Ewma jag kämpade också innan jag blev gravid, så när kilona började springa iväg slutade jag väga mig... Kändes inte bra att fundera på om jag verkligen skulle äta saker trots att jag var hungrig, så nu får hungern styra och så ska jag gå till viktväktarna när jag ammar... Försöker hålla nere sötsakerna, men glass är hopplöst ;) intalar mig att det är bra för kalcium....

ja här blir d med viktisarna under tiden som man ammar. gick ner 20 kg med dom innan graviditeten, det ska gå igen. mycket ramlar ju av en snabbt efter förlossningen.

hehe glass har jag inte fastnat för...är mer bakverk...synd man e hobby konditor med hehe.. 
  • NinaJ

Jag hade gått upp 11kg i v 21, har inte vägt mig sen dess.... Det är ju jobbigt när man är van att hålla koll på vikten, att bara låta det va... Men jag kan inte träna alls, har problem med ischias och fogarna, så jag sitter still i soffan och blir tjock... Men vi kör vv efter och många promenader med barnen, så kan vi inbilla oss att det försvinner lätt ;)

• MoonFlight

Jag har (och mår fortfarande) illa vilket
    Gjort att jag inte gått upp något i vikt mot dagen när jag plussade (lucia). Det känns jättebra för gick in i v 18 igår. Men det kommer väl. Har dock inget sug efter någonting än så länge och glad när jag får i mig någon mat alls. Får tom kväljningar i affären vilket är väldigt jobbigt. Tala inte om köket, där är jag glad om jag kan gå in vissa dagar. Ibland räcker det att jag sitter på min plats ca 3-4 M från kylskåpet, maken öppnar det och jag får springa och tillbe porslinsguden i badrummet. Längtar tills det släpper!!!

• EwMa
    MoonFlight skrev 2013-03-10 16:05:26 följande:
    Jag har (och mår fortfarande) illa vilket
    Gjort att jag inte gått upp något i vikt mot dagen när jag plussade (lucia). Det känns jättebra för gick in i v 18 igår. Men det kommer väl. Har dock inget sug efter någonting än så länge och glad när jag får i mig någon mat alls. Får tom kväljningar i affären vilket är väldigt jobbigt. Tala inte om köket, där är jag glad om jag kan gå in vissa dagar. Ibland räcker det att jag sitter på min plats ca 3-4 M från kylskåpet, maken öppnar det och jag får springa och tillbe porslinsguden i badrummet. Längtar tills det släpper!!!

hade en sån sväng med...är vissa dofter som får mig må illa ännu. men nu e d borta. men bebisen tar ju det som den kan ändå. inte ens kall mat som du kan få i dig?
  • Dannii B

Hej alla blivande mammor.... Hoppas ni har det bra och inte oroar ihjäl er över vikten... Vi kan ju även träffas efter att knoddarna tittat ut och promenera bort kilona. Sånt löser sig. Kommer bo mitt vid ett motionsområde så jag har inga ursäkter att inte börja gå av kilona efteråt. Nån som älskar LAKRITS lika mkt som jag?????!! Ska på mässan nu till helgen. Nån mer?? Vattnas i munnen bara jag tänker på det. Nåväl... Hoppas vi kan få till en träff snart med alla mammor. Nu ska kidsen till dagis. Ha det gott så länge

• Vilgot o Lillpyret

Välkommen livsängel! Skriv gärna in dig i BF-listan som finns uppe i trådstarten. Glad

Jag är också lite nojig över vikten. Sist gick jag upp 16 kilo, vilket är fullt normalt, men jag hade en barnmorska som tyckte om att kommentera att det var alldeles för mycket... Vill inte att det blir mer än 16 kilo denna gång samtidigt som jag har svårt att se framför mig att jag ska tänka på vad jag äter, vill gärna unna mig att äta gott när jag vill. Vill äta glass i vår och sommar! Jag trivdes inte med svullnaden som uppkom i ansiktet och jag tyckte det var jobbigt med de extra kilona efter att sonen kommit ut. Jag hann aldrig gå ned alla kilon, hade 2 kvar och nu har jag ju gått upp en del. För mig tog det ett år att gå ned alla kilon utom 2 men då jobbade jag inte på det... Gick på LCHF i två veckor och så testade jag en pulverdiet i ett dygn men det var det, haha! Efter denna bebis kanske jag måste kämpa mer, vill ju gärna att det ska gå fortare denna gång. Om jag ammar mer nu så går det förmodligen snabbare. Glad

Får man fråga vad ni har gått upp en så länge? Sist jag var hos barnmorskan hade jag gått upp 5 kilo, jag är nu i vecka 24. Kroppen fungerar helt annorlunda denna gång mot sist så jag vet inte hur det kommer bli nu. Med sonen hade jag vid denna tid gått upp 8 kilo, då gick jag upp de flesta precis i början. Denna gång går det mycket segare men däremot räknar jag med att gå upp mycket i slutet på grund av sommarvärmen, har redan svullnat en hel del.

• MoonFlight

EwMa: spelar ingen roll om det är kallt eller varm, svårt oavsett.

I förrgår köpte min make den värsta fotsvetts-osten som går typ. Det STINKER i hela kylskåpet och i köket när man öppnar dörren. Han tycker vi är fjantiga för så illa luktar det inte enligt honom... Han kontrar då och klagar på leverpastej och messmör och att det luktar as... Idiot!!

• SusannneL
    Vilgot o Lillpyret skrev 2013-03-07 11:28:57 följande:
    Stort grattis till pojken! Jag tror att det alltid blir lite chockartat att få reda på könet, helt plötsligt så blir det så verkligt alltihop. Glad

Tråkigt med chefen. Men han kan inte säga upp dig på grund av graviditeten, då måste han komma med en annan anledning...

Vi fick ett foto den här gången, behövde inte betala för det eftersom det var så dåligt. Det står på informationspappret att det kostar en summa per bild (minns inte vad det var, 70 kr?) men sedan beror det nog på vilken barnmorska man träffar. Vid sonens RUL behövde vi bara betala för en bild men vi fick med oss cirka fem stycken. Det var bilder på händer och fötter och i profil m.m. Jättekul!

Vi gjorde 3D/4D-ultraljud sist och vi ska göra det även denna gång. Det är jättekul och spännande! Sist betalade vi 1500 kr och då fick vi med bilder och filmer, det tog cirka 45 minuter. Men nu har de höjt priset (till 1700) så denna gång ska vi bara köpa bilder, det tar då 30 minuter och kostar 1200 kr. Vi går till Emma ultraljudsklinik på Hisingen och vi är jättenöjda. 

Här är deras hemsida:

emmaultraljudsklinik.se/

Tittade också på att göra det där! Ska nog bestämma mig för att också göra det.

Idag var vi hos barnmorskan å fick lyssna på hjärtljuden! Glad

Jag har berättat för chefen och han tog det positivt.
    Tills jag nämnde att jag ville gå sista april.
    Hade tänkt mig att ansöka om havandeskaps penning och sen har jag över 50 dagar semester att ta ut.
    Det blev lite kort om tid så jag förstår ju att han reagerade.
    Men vi får se hur det blir, om jag blir beviljad havandeskaps penning.
    Men det tycker jag att jag borde få i och med alla tunga lyft på mitt jobb.

• livsängel
    Vilgot o Lillpyret skrev 2013-03-11 08:29:55 följande:
    Välkommen livsängel! Skriv gärna in dig i BF-listan som finns uppe i trådstarten. Glad

Jag är också lite nojig över vikten. Sist gick jag upp 16 kilo, vilket är fullt normalt, men jag hade en barnmorska som tyckte om att kommentera att det var alldeles för mycket... Vill inte att det blir mer än 16 kilo denna gång samtidigt som jag har svårt att se framför mig att jag ska tänka på vad jag äter, vill gärna unna mig att äta gott när jag vill. Vill äta glass i vår och sommar! Jag trivdes inte med svullnaden som uppkom i ansiktet och jag tyckte det var jobbigt med de extra kilona efter att sonen kommit ut. Jag hann aldrig gå ned alla kilon, hade 2 kvar och nu har jag ju gått upp en del. För mig tog det ett år att gå ned alla kilon utom 2 men då jobbade jag inte på det... Gick på LCHF i två veckor och så testade jag en pulverdiet i ett dygn men det var det, haha! Efter denna bebis kanske jag måste kämpa mer, vill ju gärna att det ska gå fortare denna gång. Om jag ammar mer nu så går det förmodligen snabbare. Glad

Får man fråga vad ni har gått upp en så länge? Sist jag var hos barnmorskan hade jag gått upp 5 kilo, jag är nu i vecka 24. Kroppen fungerar helt annorlunda denna gång mot sist så jag vet inte hur det kommer bli nu. Med sonen hade jag vid denna tid gått upp 8 kilo, då gick jag upp de flesta precis i början. Denna gång går det mycket segare men däremot räknar jag med att gå upp mycket i slutet på grund av sommarvärmen, har redan svullnat en hel del.

Tack å tack.. :) Har skrivit in mig för nån dag sen, vet inte om ja har gjort rätt?
    Hoppas att allt e bra med er. :) 
  • WeeBee

Jag har som sagt gått upp ca 5.3 kg...men dom kilona har kommit de sista 7 veckorna.
    I slutet på förra veckan bestämde jag mig för att sluta äta sötsaker helt å hållet. Jag äter annars ganska bra å nyttigt...så jag tror att sötsakerna är en stor bov i mitt drama.

Jag vet precis hur jag ska göra för att gå ner i vikt å komma i ruggigt bra form...men det är tufft å jag har aldrig tidigare haft barn när jag dietat...så nu är jag lite orolig för att jag inte ska hitta tillbaka ordentligt...eftersom jag varit mycket "allt eller inget"
    Men men...skit sak samma egentligen...det löser sig. Bara onödigt att oroa sig. Det är ju bara fåfänga i mitt fall...jag är ju väldigt långt ifrån ohälsosam.

Dom där barnvagnspromenaderna hänger jag gärna med på sen!
    Tänkte även köpa mig en sån där löp-/cykel-vagn så att jag kan ta mig fram å motionera lättare även med BEBIS

Svar på tråden Gravid i Göteborg 2013