• Svenskflicka

Halalslakt

Vad tycker ni om den här islamiska lagen?

Den här hemsidan menar att det är den mest humana metoden att slakta djur, är det sant?

islam.se/halsa/halalslakt/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-24 10:02
    tyras.se/

Här kan ni läsa om vad som kan hända om man kritiserar islam.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Halalslakt
  • Lindsey Egot the only one

Jag är emot det också. Men nu när du skriver det så verkar du hela tiden försöka flytta fokus och det gör bara de som förnekar att de som de står upp bakom kan ha brister istället för att ta till sig bristerna och försöka få en förändring så djuret blir ordentligt bedövat.

• tvetalan
    MikNis skrev 2013-02-26 11:18:53 följande:
    Menar du att det förekommer saker på "svenska" slakterier som skulle uppröra folk om det kom till deras kännedom ?
    Jag tror att alla folk försöker kasta skit utan att egentligen veta hur saker och ting ser ut i verkligheten. Det är lättare att se en kort snutt av något som folk tror är verkligheten och basera hela sin uppfattning om det istället för att läsa på. Jag tror att slakterier i Sverige fokuserar mer på massproduktion än för att värna om djurets bästa och därför tror jag att mycket kan gå fel på vägen.

Tycker förövrigt att all form av slakt är avskyvärd eftersom man dödar bara för folks girighet (kött på tallriken).
  • Dr Love
    spermadonator skrev 2013-02-26 11:05:50 följande:
    Det jag är mest orolig för med kosher-, halalslakt och liknande fenomen är hur man påtvingar rituellt tillredd mat även på dem som inte tror eller tror på ett annorlunda sätt. På vissa skolor i Skåne har de exempelvis beslutat om att all mat ska vara halal av hänsyn till muslimerna, vilket gör att elever av annan trosuppfattning helt enkelt inte längre kan äta maten i skolan. Flera elever på de berörda skolorna hoppar över skollunchen av religiösa skäl och äter istället hemma efter skolan.

I Sverige tar vi hänsyn till muslimernas matkrav, medan vi struntar i att det faktiskt finns både svenskar och invandrare som av religiösa eller etiska skäl inte vill äta sådan mat. Kristendomen förbjuder exempelvis sina efterföljare att äta mat som "tillägnats avgudar", och ganska många i Sverige är kristna även om alla inte är utövande. Därutöver finns det väldigt många ateister som vill slippa all form av religion i sin vardag helt och hållet och därför kan man se det som att även de vill slippa halal av religiösa skäl.

Hade halal varit något som enbart muslimer sysslat med och vi andra sluppit det så hade det varit en sak, men nu är det tyvärr inte så. Istället påtvingas vi allt oftare halalsortiment i vårvardag, det finns ingen generell varningsmärkning av mat när det gäller halal och religionsfriheten har kommit att bli något som tydligen endast angår muslimerna i Sverige.
    Fast det finns väl ingen religion som lär ut att man inte får äta halal-slaktat kött? Och är man inte religiös följer man inte heller intresserad av slaktmetoden så länge som djuret inte utsattes för onödigt lidande och det gör ju inte djur som blir bedövade och avlivas på sekunder så det är inte heller oetiskt.
  • tvetalan
    LindaEfraim skrev 2013-02-26 11:28:39 följande:
    Jag är emot det också. Men nu när du skriver det så verkar du hela tiden försöka flytta fokus och det gör bara de som förnekar att de som de står upp bakom kan ha brister istället för att ta till sig bristerna och försöka få en förändring så djuret blir ordentligt bedövat.
    Jag flyttar inte fokus. Jag försöker förklara för dig hur det ser ut i Sverige idag och frågar dig varför du är en sådan grov motståndare om det inte är någon skillnad på halalslakt och vanlig slakt i Sverige idag? Vem har sagt att djuren inte blir bedövade här i Sverige då? Du skriver ju att folk ska ta åt sig bristerna och försöka få förändring. Då tycker jag att du ska vända dig till någon statlig myndighet och framföra argumenten. Är det så att slakt (i vilken form som helst) görs utan bedövning så är det upp till myndigheterna att reda ut det. Ett djur ska vara bedövat enligt svensk lag vid halal-slakt och vanlig slakt, bryter någon mot lagen så är det ju myndigheterna som ska se till att förbättring sker, alternativt lägga ett förbud. 

För att svara på ditt tidigare inlägg "logga ut från FL och stäng ner datorn", vilket jag antar var riktat till mig så tycker jag att du nog borde argumentera lite bättre.

Men skillnaden är att djur som inte halal eller kosher slaktas blir bedövade. Eller rättare sagt får ett skott i huvudet.

• spermadonator
    Dr Love skrev 2013-02-26 11:29:51 följande:
    Fast det finns väl ingen religion som lär ut att man inte får äta halal-slaktat kött? Och är man inte religiös följer man inte heller intresserad av slaktmetoden så länge som djuret inte utsattes för onödigt lidande och det gör ju inte djur som blir bedövade och avlivas på sekunder så det är inte heller oetiskt.
    Det var precis det jag skrev i inlägget du citerade? Av förklarliga skäl är det ingen av världsreligionerna som explicit lär ut att man ska avstå från just halal (islam är den nyaste världsreligionen), däremot innehåller exempelvis kristendomen ett förbud mot att äta kött som offrats till avgudar. Sedan är det långtifrån alla kristna som lever enligt det påbudet, precis som det finns många kristna som anser att utomäktenskapligt sex, skilsmässor mm är okej, vilket förr betraktades som otänkbart bland kristna.

Sedan ska man komma ihåg att halalslakt är mer än bara en slaktmetod, det är en religiös ritual där maten tillägnas Allah.

Vad som är oetiskt eller ej kan inte du moralisera över, det är upp till var och en att själva göra den bedömningen. Ett halalslaktat djur dör av blodförlust och själva dödsprocessen tar avsevärt längre tid än för djur som "bultas". Att ett djur är bedövat behöver inte nödvändigtvis göra processen mer etisk, själva processen att dö är troligen väldigt ångestladdad för alla djur vare sig man känner smärta eller ej.

Så du hade inte många rätt i ditt inlägg, inte ett enda närmare bestämt.
  • Kofot
    LindaEfraim skrev 2013-02-26 11:03:08 följande:
    Sedan kan man se det så att när halalslakt blev populärt när Koranen nedpräntades fanns ingen bedövning. Det känns som om man håller kvar i gamla traditioner fast utvecklingen går framåt och att man inte vill ta sig till att utvecklingen går framåt.
    Västvärlden som till majoriteten är kristen kan iaf ta sig till ny teknik och vara humana mot allt liv även om en del inte kallar sig kristna men om man ser det som att västvärlden var det iaf förr innan sekulariseringen blev poppis. Det beror nog på att man ska älska det Gud har skapat och ha en vördnad för det. Kan man då ta till sig ny teknik så djur inte lider under sin avrättning så visar man vördnad.
    Men de som håller tillbaka utvecklingen och inte vill använda den pga att de tror att det måste göra som man gjorde för 900 år sedan pga att då fanns inte denna teknik borde inte heller sitta med annan teknik heller utan leva som deras bok säger.
    Så logga ut från FL och släng datorn,
    Fast saken är väl den hur det genomförs?
    Slakt innebär att ett djur dör. Det är fallet med all slakt.
    Halalslakt i Sverige innebär att djuret bedövas innan det skäktas. Kosherslakt är t.ex inte tillåtet i Sverige eftersom att man inte tillåter slakt av bedövade djur.
  • Kofot
    LindaEfraim skrev 2013-02-26 11:39:52 följande:
    Men skillnaden är att djur som inte halal eller kosher slaktas blir bedövade. Eller rättare sagt får ett skott i huvudet.
    Detsamma gäller i Sverige för halalslakt.

Kofot

Men nu har det ju visat sig att de inte blivit bedövade.

• tvetalan
    LindaEfraim skrev 2013-02-26 11:39:52 följande:
    Jag har ju skrivit hundra gånger att halal-slaktade djur bedövas i Sverige?

Kosher kan jag inte uttala mig så mycket om eftersom jag inte har läst Toran och inte heller någon information vidare om hur slakten ska utföras. 
Svar på tråden Halalslakt