• Svenskflicka

Halalslakt

Vad tycker ni om den här islamiska lagen?

Den här hemsidan menar att det är den mest humana metoden att slakta djur, är det sant?

islam.se/halsa/halalslakt/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-24 10:02
    tyras.se/

Här kan ni läsa om vad som kan hända om man kritiserar islam.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Halalslakt
  • Kofot
    LindaEfraim skrev 2013-02-26 13:51:06 följande:
    Fortfarande har inte halalslaktat i Sverige varit human och följt lagstiftningen och djur har lidit.
    Då är det väl det som ska kritiseras inte halalslakten?
  • lennartsdotter
    LindaEfraim skrev 2013-02-26 13:51:06 följande:
    Fortfarande har inte halalslaktat i Sverige varit human och följt lagstiftningen och djur har lidit.
    Det ska anmälas precis som när Scans slakterier (som ägnar sig åt konventionell slakt) skållar levande och medvetna grisar.

Att det sker lagbrott betyder inte att man måste förbjuda slakten som sådan, men antagligen att det behövs strängare kontroll plus hårdare påföljder. 
  • Arima

När det gäller religiös slakt.... Hur många här vågar vara en medveten konsument och ställa frågan när du t ex går på restaurang/pizzeria mm och fråga varifrån köttet kommer ifrån..  Det är stor risk att det köttet du äter kommer ifrån utlandet och är halalslaktat (obedövat)... Vågar du fråga?? Vi som konsumenter har makt!!!

http://www.svt.se/nyheter/varlden/olagliga-djurtransporter-fran-eu-till-turkiet

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/kott-fran-plagade-djur-saljs-i-mataffarer_4134699.svd

• Kofot
    Arima skrev 2013-02-26 15:18:35 följande:
    När det gäller religiös slakt.... Hur många här vågar vara en medveten konsument och ställa frågan när du t ex går på restaurang/pizzeria mm och fråga varifrån köttet kommer ifrån..  Det är stor risk att det köttet du äter kommer ifrån utlandet och är halalslaktat (obedövat)... Vågar du fråga?? Vi som konsumenter har makt!!!

www.svt.se/nyheter/varlden/olagliga-djurtrans...

www.svd.se/nyheter/inrikes/kott-fran-plagade-...

Jag känner likadant oavsett om det är halalslaktat eller inte. Djurhållningen har mycket att önska utomlands.
  • Arima

Men en annan sak jag funderat över...

VARFÖR protesterar inte muslimer över den inhumana behandling som sker med djur som ska halalslaktas... Det som är beskrivet i koranen hur halalslakt ska gå till stämmer inte överens med det som sker med industriell halalslakt.. Det tycker jag är hyckleri!!!!

• lennartsdotter
    Arima skrev 2013-02-26 15:34:11 följande:
    Men en annan sak jag funderat över...

VARFÖR protesterar inte muslimer över den inhumana behandling som sker med djur som ska halalslaktas... Det som är beskrivet i koranen hur halalslakt ska gå till stämmer inte överens med det som sker med industriell halalslakt.. Det tycker jag är hyckleri!!!!
    Av samma anledning som icke-muslimer äter kött utan att ifrågasätta. Man vill inte veta, man vill inte bry sig. Det känns bättre att leva i en tro om att djuren har det bra.
  • MikNis
    Dr Love skrev 2013-02-26 11:29:51 följande:
    Fast det finns väl ingen religion som lär ut att man inte får äta halal-slaktat kött? Och är man inte religiös följer man inte heller intresserad av slaktmetoden så länge som djuret inte utsattes för onödigt lidande och det gör ju inte djur som blir bedövade och avlivas på sekunder så det är inte heller oetiskt.
    sikher får inte äta halalslaktat kött 
  • spermadonator
    Dr Love skrev 2013-02-26 13:54:58 följande:
    Om dödsprocessen och inte lidandet för djur är centralt för dess etik måste du ju applicera det på all form av avlivning av djur om du ska vara konsekvent. Det är alltså oetiskt att ge husdjur en spruta så att de sakta somnar in eftersom det är en utdragen dödsprocess?
    Jag är iallafall bara intresserad av lidandet och det förekommer alltid en viss grad av lidande vid slakteri, oavsett metod.
    Man måste nog ändå anse att det är stor skillnad mellan att ge en hund en spruta som gör att hunden blir sömnig, somnar och aldrig mer vaknar och att ge en ko en spruta som gör att kon tappar känseln men fortfarande är vid medvetande, får sin hals avskuren, ramlar omkull och sprattlandes på golvet i panik får uppleva hur blodet forsar ut genom halspulsådern för att någon minut senare ha avlidit av blodförlust. Tycker inte du att det är en avsevärd skillnad?

OAVSETT om du anser att det inte föreligger någon skillnad eller ej så är det inte upp till dig eller någon annan att moralisera över andra människors livsval. Om någon anser att halalslakt är oetiskt så ska även denne någon få slippa äta kött som slaktats på sådant sätt mot sin vilja. Idag är det inte så då hundratals skolungdomar tvingas äta halalslaktat kött mot sin uttryckliga vilja på skolor i Sverige.

Eftersom bristen på respekt mot människor av annan trosuppfattning än just islam är så total i Sverige så finns det i dagsläget heller ingen anledning att stödja muslimers "rätt" till halalslakt. Det visar sig gång på gång hur icke-muslimers rättigheter åsidosätts i Sverige och det är i sig ett bevis på att konceptet mångkultur inte fungerar. Det kommer alltid att finnas en kultur som gör sig själv till norm i samhället och jag önskar inte att den kulturen blir en muslimsk kultur.
  • lennartsdotter

Det är väl lite att ta i att säga att ungdomar tvingas äta halalkött. Förutsatt att de har informerats står det dem fritt att välja att äta köttet eller inte. Precis som man kan välja att inte äta importerat kött eller kött öht.

Själv har jag länge förespråkat att skolungdomar (iaf från högstadiet och upp) ska serveras i buffeliknande form så att de själva kan välja vad de vill ha till lunch. Ett bord med flera sorters grönsaker och frukt, ett med flera sorters kolhydrater och ett med flera sorters proteiner plus ett bord för dressing, sås osv.

På så sätt kan man ganska lätt tillgodose vegetarianers, muslimers, judars, ateisters, allergikers, LCHFares osv. behov. 

Men det är en annan diskussion. 

• Svenskflicka
    tvetalan skrev 2013-02-26 10:52:30 följande:
    Halalslakt innebär ingen plågsam djurslakt i Sverige. Vad hände med att respektera människors val och livsstil? Det är så mycket vi-dom-känsla i dina inlägg. "Det finns även ICKE muslimer här i Sverige", ja och jag hoppas INNERLIGT att alla dom inte är lika trångsynta som du är.
    Är jag trångsynt bara för att jag är kritisk till halalslakt och att islam breder ut sig? Jag kallar det mer att vara vaken än att vara trångsynt. 
Svar på tråden Halalslakt