• Svenskflicka

Halalslakt

Vad tycker ni om den här islamiska lagen?

Den här hemsidan menar att det är den mest humana metoden att slakta djur, är det sant?

islam.se/halsa/halalslakt/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-24 10:02
    tyras.se/

Här kan ni läsa om vad som kan hända om man kritiserar islam.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Halalslakt
  • Meddelande borttaget
  • Dr Love

Det är svårt eller näst intill omöjligt att bedöma vilken metod att slakta djur som är mest human. Ingen metod är felfri och orsakar ibland djuret lidande innan det avlider. Vi kommer nog aldrig att komma ifrån att så länge som vi äter kött, så orsakar vi en annan levande varelse lidande i någon grad. Om vi kan acceptera det faktumet så tror jag inte att det spelar någon roll om ett djur blev halalslaktat eller inte.

• Spicydick

Halal-slakt är INTE humant för djuren, vad skulle du själv välja om du var tvungen att avlivas? Långsam förblödning eller sekundsnabb medvetslöshet?

• Amatullah

Ja, det är mest humant. Det är inte långsam förblödning, man skär med en vass kniv av halsen och tömmer djuret på blod, men då är djuret redan dött.

• Svenskflicka
    Amatullah skrev 2013-02-22 22:05:05 följande:
    Ja, det är mest humant. Det är inte långsam förblödning, man skär med en vass kniv av halsen och tömmer djuret på blod, men då är djuret redan dött.
    Hur kan du tycka att det är humant? Har du ens sett hur halalslakt går till?
  • viseversa

Amatullah vilket skitsnack!! Kolla på halalslakt på youtube. Finns en vidrig film som visar hur det går till på ett slakteri som slaktar halal. Kolla på den filmen du och kom sen och säg att det är humant. Den är så vidrig att man måste vara medlem och över 18 år för att ens få se den.

• viseversa

Hjärnan är medveten länge när man får halsen avskuren. Tänk den skräck ett djur hinner känna innan den dör av blodbrist. Det kan ta flera minuter och att säga att det är humant gör mig förbannad..

• Deo volente

Det finns mycket regler kring halal slakt och man ska inte tro på allt man ser och gör. Jo jag har vart med när får slaktas.
    Finns ingen dramatik överhuvudtaget. Fåret leddes in till platsen, ensam är en regel, andra djur ska inte se vad som händer. Man tog tag i huvudet och skar av en del av halsen så att djuret dog på sekunden. Den han inte ens få fram ett bräkande. Sen ska den hängas upp så att blodet rinner ur den.

Var är det hemska i detta?? Sen när bör man tro på allt som sker i youtube, jo när något handlar om islam då är det alltid sant, eller??
    Människor gör fel överallt men ÄKTA halalslakt är faktiskt det mest humana som finns.

• Deo volente

Viseversa; Hur kan hjärnan vara medveten när själva kopplingen mellan kropp och huvud är avskuren???
    Då är man död.

• stina 86

Att låta ett djur förblöda är väl fan inte humant?jag bojkottar all halalmat,vägrar köpa det vare sig det är kött/kyckling/får..råkade köpa buljong som det stod halal på.lämnade tillbaka den.är ej rasist,lever med en invandrare men jag tycker inte om att djur ska lida helt enkelt..är mkt inne på att bli vegetarian men velar ff..

Svar på tråden Halalslakt