• Svenskflicka

Halalslakt

Vad tycker ni om den här islamiska lagen?

Den här hemsidan menar att det är den mest humana metoden att slakta djur, är det sant?

islam.se/halsa/halalslakt/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-24 10:02
    tyras.se/

Här kan ni läsa om vad som kan hända om man kritiserar islam.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Halalslakt
  • Lindsey Egot the only one

Jag har redan skrivit vad jag anser. Bedövning med en slakt pistol i huvudet. Tar den rätt ska djuret inte plågas.

• tvetalan
    LindaEfraim skrev 2013-02-26 00:52:54 följande:
    Jag har redan skrivit vad jag anser. Bedövning med en slakt pistol i huvudet. Tar den rätt ska djuret inte plågas.
    Jag tycker du är en "hater" utan riktig grund. "Tar den rätt ska djuret inte plågas", nä precis. Djuret plågas inte heller när det blir bedövat och slaktat enligt halal........................ Förstår inte ens vad vi ska debattera om.
  • Svenskflicka
    tvetalan skrev 2013-02-25 23:58:22 följande:
    Svenskflicka : På samma sätt som folk vill att speciella alternativ som tex vegansk,vegetarisk, glutenfri mat ska finnas så vill väl muslimer att det ska finnas mat som dem kan äta (baserat på deras trosuppfattning och livssyn?). Jag förstår inte det konstiga i det. Varför ifrågasätta?
    Glutenfri diet= Inget val. Det är ngt man måste gå efter.
    Vegan/vegetarisk= Ingen plågsam djurslakt inräknad.

Varför skall muslimer komma hit och kräva någonting som står i deras koran. Jag anser att man anpassar sig. Andra religioner har gjort det, så varför inte islam? Varför skall vi i Sverige tvingas till att äta halalslaktat? Man kan ju inte med säkerhet köpa något idag, inte heller vat man vad som serveras på skolorna, pga av att muslimerna har sina behov. Sluta forma samhället efter dem. Det finna även ICKE muslimer här i Sverige. Detta är inte Mecka.
  • Svenskflicka
    OLilly skrev 2013-02-26 00:02:10 följande:
    Därför att "vi" tror att halalslakt är det bästa för djuret, om man nu ska slakta, och det är viktigare än att "bara äta en bit kött" och inte veta hur det djuret slaktats. I de flesta större slakterier i Sverige och runt om i världen slaktar man på löpande band och då värnas inte djurens bästa. Att skjuta en spik i skallen på djuret ett bedöva det med något medel, att använda el-chock mm ser muslimerna inte som bra metoder. 

Jag är en person. Inte flera. Så du får gärna säga "du". 
    Om det är bäst för djuret har vi nog alla olika åsikter om. Jag anser inte att det är bra på våra svenska slakterier, tvärtom, det är någonting man måste styra upp. 
    Såg en film där de visade hur "riktig" halalslakt gick till. Han gosade lite med geten, täckte för ögonen, tog bra tid på sig etc. Men tror du verkligen att, med den köttkonsumtion som finns i Sverige, att man har tid att gosa lite med varje get/ko. Tyvärr, jag tror inte det. Bakom stängda dörrar så skiter man nog i om djuret är bedövat eller ej. 
  • Svenskflicka
    tvetalan skrev 2013-02-26 00:11:12 följande:
    En sak till. Stör mig verkligen på att du skriver ni. Ser liksom ut som någon form av personlig attack.
    Hur kan det  vara en personlig attack när jag riktar mig till alla muslimer. Det är väl en grupp med människor eller inte? Men Sverige är...."nästan" ett fritt land så du får tolka hur du vill.
  • Svenskflicka
    tvetalan skrev 2013-02-26 00:11:50 följande:
    FÖR ATT DET FINNS MUSLIMER I SVERIGE? 
    Ja och det finns JUDAR, HINDUER, BUDDISTER!! Men vad är skillnaden? JO de tar inte lika mycket plats. Visst finns det judar som envisas med att äta kosher, med de jag mött lever relativt sekulariserat. 
  • Svenskflicka
    OLilly skrev 2013-02-26 00:18:16 följande:
    Visst gör de det. Det händer att jag också äter på ikea ibland. Men inte köttbullar eller något kött alls för den delen. IKEA och McDonalds finns många muslimska länder.... 
    Ja, men vad bra. Gör så istället, kräv inte att köttet skall vara anpassat efter dig och din religion. 
  • Svenskflicka
    LindaEfraim skrev 2013-02-26 00:33:27 följande:
    OLilly

Fast nu har ju det sagts att halalslaktat är humant när det egentligen inte är det. Det som upprör mig mest är att man gör det i religionens namn. Svenska slakterier gör det inte i religionens namn.
    Det är HÄR jag reagerar. Vi är inte ett muslimskt land. Varför skall vi då göra det i religionens namn. 
  • Simon 681

Det här med human slakt är intressant. Om man börjar blöda fritt ifrån halspulsådern förlorar man medvetandet mycket snabbt pga syrebrist i hjärnan. det handlar om 5-10 sekunder. Sedan lever och sprattlar kroppen vidare ett tag, men det är alltså inga djur i plågor.

Slaktmask stänger av medvetandet på en gång och borde därför rimligtvis anses lite humanare, men även i halfallet handlar det om några sekunder som djuret kanske hinner känna smärta. Jämfört med att föda upp dem för att ha ihjäl dem och äta dem ser jag detta som ett konstigt ställe att dra en moralisk linje i sanden. Ok att hålla djur under fasansfulla, onaturliga förhållanden,  ok att döda dem och mala ned dem, men helt ocacceptabelt med 7 sekunders extra (utöver de åren av icke-värdigt liv) lidande istället för 0.

• VojneVojne

Vet du va det betyder att vara ett sekulärt land? Det verkar som att du vill gärna tolka som du vill...

Svar på tråden Halalslakt