• Svenskflicka

Halalslakt

Vad tycker ni om den här islamiska lagen?

Den här hemsidan menar att det är den mest humana metoden att slakta djur, är det sant?

islam.se/halsa/halalslakt/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-24 10:02
    tyras.se/

Här kan ni läsa om vad som kan hända om man kritiserar islam.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Halalslakt
  • Jamo
    Miss Blue skrev 2013-03-05 18:30:46 följande:

Jösses vad jag var efterfrågad här då...

För det första så uttalas ingen bön vid kosher.
    Men åtmistone två av er är muslimer, och då borde ni veta att det inte är samma sak.
    Aha, så bönen vid slakten är det stora problemet alltså?

*skaka på huvudet*
  • Lindsey Egot the only one

Nej det är inte ditt fel oOHalalOo. Passande namn förresten för tråden.
    Kosher är inte tillåtet eftersom judarna inte tillåter bedövning. Muslimerna däremot har bedömt att bedövning är tillåtet men det får inte göra så att hjärtat stannar utan djuret blir just bara bedövat. Men nu har det visat sig att just de personerna som utför halalslakten inte är utbildade slaktare och inte heller bedövar djuret innan halsen skärs upp. Det är förbjudet i Sverige och det är det jag ställer mig frågande till om du och de andra som muslimer tycker det är ok att man inte följer de direktiv man skrivit på för att få producera det sorts kött man vill ha. Eller tycker ni att det är ok att muslimer ställer sig över landets lagar?

• Svenskflicka
    oOHalalOo skrev 2013-03-05 17:44:16 följande:
    Är det småbarns nivå att göra en jämförelse och poängtera att få väljer att inte diskutera judiska seder och bruk? Speciellt när så många av dem är likartade. Snarare så väcker väl det en del frågor?

Vilket svar du får beror ju helt på vem du frågar, muslimer är inte en och samma person utan kan ha olika uppfattningar i olika frågor. 

Det finns inte bara svenskt slaktat kött att köpa och välja på, utan det mesta som är halalslaktat importeras.
    Anledningen för min del är att kosherslakt inte är tillåtet i Sverige. Dessutom är det fler krav från muslimer än från judar. 

Också blev det väldigt tyst då vissa tror de står över landets lagar.

• tvetalan
    LindaEfraim skrev 2013-03-05 18:11:45 följande:
    Du svarade på mitt inlägg som var riktat mot de jag tidigare diskuterat med i tråden som flyttar fokus från halal till kosher för titta dom är grymma dom också. Då ställde jag en fråga som du och de andra inte är villiga att svara på utan fortsätter med att kosher är grymmare. Men kosher är inte tillåtet i Sverige men det är halal. Men nu har det visat sig att halalslakt i Sverige inte följer jordbruksverkets regler.
    Men du, egentligen är det inte en relevant frågeställning. Sker det fusk någonstans så ska det tas itu med på myndighetsnivå. Det finns fusk överallt och det är ju som att någon skulle fråga dig vad du tycker om att djur blir slaktade trots att bedövningen inte tagit? Det är hemskt dåligt om lagen inte följs och det bör återgäldas snarast. Det tror jag alla är ense om. 

När du talar om halalslakt och att det inte följer jordbruksverkets regler i Sverige så undrar jag om det bara är ett ställe du utgår ifrån när du kommer fram till din slutsats eller sker det på alla slakterier i Sverige? 
  • tvetalan
    LindaEfraim skrev 2013-03-05 19:07:30 följande:
    Också blev det väldigt tyst då vissa tror de står över landets lagar.
    Hur står man egentligen över landets lagar?
  • tvetalan
    Miss Blue skrev 2013-03-05 18:30:46 följande:

Jösses vad jag var efterfrågad här då...

För det första så uttalas ingen bön vid kosher.
    Men åtmistone två av er är muslimer, och då borde ni veta att det inte är samma sak.
    Men herre..... Så ditt problem är i princip att djuret välsignas innan slakten? För det första skriver du... för det andra då?

• Tik Tak
    Svenskflicka skrev 2013-02-22 17:36:42 följande:
    Vad tycker ni om den här islamiska lagen?

Den här hemsidan menar att det är den mest humana metoden att slakta djur, är det sant?

islam.se/halsa/halalslakt/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-24 10:02
    tyras.se/

Här kan ni läsa om vad som kan hända om man kritiserar islam.

Hallal och Kosher slakt borde göras efter bedövning.
  • tvetalan
    Tik Tak skrev 2013-03-05 19:50:13 följande:

Hallal och Kosher slakt borde göras efter bedövning.
    Det är lag på bedövning vid slakt i Sverige. Därför tillåts båda slaktmetoder efter att djuret bedövats. Eftersom judar inte tillåter att djuret slaktas med bedövning så utförs sådan slakt inte i Sverige. Vad gäller halalslakt är det tillåtet så länge det följer lagstiftningen.

Att man inte bryr sig om hur man får sitt kött utan huvudsaken är att det är gjort i religionens namn.

• tvetalan

Det finns många idag som inte bryr sig hur deras mat hamnar på tallriken. Det är inte utmärkande för muslimer. Skulle det finnas närproducerat halalkött tror jag att många skulle välja det.

• Rikard

Religiösa påhitt får aldrig vara en ursäkt för att plåga vare sig människor eller djur.
    Men kan de religiösa hålla på med sitt hokus pokus utan att djuren lider och utan att det drabbar andra människor på något sätt, så kan de väl få hållas.

Detta om lidande gäller för övrigt även icke religiöst slaktande, och tyvärr tror jag inte alltid att det är så bra där heller.

• Solrosens
    Tom Araya skrev 2014-06-18 19:45:33 följande:

För den som pallar....kolla på detta...

www.facebook.com/photo.php

Usch, du borde varna folk innan för oerhört starka bilder. Klarar inte av att se stackars fina djur plågas och jag kan inget göra
  • Tom Araya
    Solrosens skrev 2014-06-18 19:49:29 följande:
    Usch, du borde varna folk innan för oerhört starka bilder. Klarar inte av att se stackars fina djur plågas och jag kan inget göra
    Du har rätt, ursäkta mig.

VARNING för mycket starka bilder i klippet som det länkas till i inlägg #583 (citerat nedan).
    Tom Araya skrev 2014-06-18 19:45:33 följande:

För den som pallar....kolla på detta...

www.facebook.com/photo.php

Svar på tråden Halalslakt