• Svenskflicka

Halalslakt

Vad tycker ni om den här islamiska lagen?

Den här hemsidan menar att det är den mest humana metoden att slakta djur, är det sant?

islam.se/halsa/halalslakt/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-24 10:02
    tyras.se/

Här kan ni läsa om vad som kan hända om man kritiserar islam.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Halalslakt
  • Dr Love
    Svenskflicka skrev 2013-02-25 23:41:44 följande:
    Men det är inte svaret på den stora frågan jag har, VARFÖR? Varför göra det enligt muslimsk sed. Vi lever ju i Sverige. Om det är så viktigt för dessa msk att äta speciellt kött så får de väl importera det själva eller slytta tillbaka. Hur svårt skall det vara?
    Jag förstår inte riktigt vad du menar med "vi lever ju i Sverige". Islam är en av religionerna i Sverige och vi har en grundlag som garanterar frihet för religiöst utövande. Många svenskar är t.ex. muslimer och judar och äter bara kött som är kosher. Vi har massor med människor i Sverige som har specifika kostkrav, varför detta påhopp på just muslimer?
  • Svenskflicka
    Dr Love skrev 2013-02-26 08:34:25 följande:
    Jag förstår inte riktigt vad du menar med "vi lever ju i Sverige". Islam är en av religionerna i Sverige och vi har en grundlag som garanterar frihet för religiöst utövande. Många svenskar är t.ex. muslimer och judar och äter bara kött som är kosher. Vi har massor med människor i Sverige som har specifika kostkrav, varför detta påhopp på just muslimer?
    Klart vi har religionsfrihet, men jag tycker inte att man kan kräva att få utöva den utanför hemmet. 
  • Lindsey Egot the only one

Simon 681

Men ett djur som frustar ur blodet så det skvätter och sprutar flera meter är i mina ögon mer inhumant än ett redan medvetslöst djur där blodet bara rinner ur.

• Simon 681
    LindaEfraim skrev 2013-02-26 09:04:53 följande:
    Simon 681

Men ett djur som frustar ur blodet så det skvätter och sprutar flera meter är i mina ögon mer inhumant än ett redan medvetslöst djur där blodet bara rinner ur.

Jovisst, och det kan jag hålla med om, men om man sätter det i relation till djurhanteringen i stort så borde det väl ändå vara ett mindre etiskt dilemma.

Dvs, om man är emot halalslakt av etiska skäl borde man i konsekvensens namn också vara emot den mesta djurhållningen. 
  • Kofot

Som det utförs i Sverige så är jag för det. Djuren är bedövade och då har jag inget problem med det.

• tvetalan
    LindaEfraim skrev 2013-02-26 00:47:21 följande:
    För endel människor använder Guds/Allahs namn för att göra brutala saker med det som Gud/Allah har skapat.
    Men det behöver inte betyda att det är rätt. Troende muslimer står inte bakom självmordsbombare och allt skit som visas på tv.
  • Miss Blue

Jag känner att som konsument inte ska behöva börja SYNA varor i min livsmedelsaffär när jag handlar. Nu, helt plötsligt måste jag göra det, och ofta måste jag välja ett dyrare alternativ, fast jag kanske velat ha det billigare, men nu är de flesta billigare alternativen av fryst kyckling halalslaktat. Det gör att jag som konsument inte har ett VAL.

Har man också som jag lite mer begränsad ekonomi, blir det lite svårare. Detta blev lite OT, när fokus är på djurplågeri och slakt som styrs av religion.

• Lindsey Egot the only one

tvetalan

Så du tror inte att självmordsbombaren ser sig som troende muslim? Det tror jag och det är därför de gör det.

• lennartsdotter
    Deiia skrev 2013-02-25 23:24:17 följande:
    Ifrån Sverigedemokraternas politik (citat från deras hemida):

Vår ståndpunkt är att slaktmetoderna ska utgå från vad som är bäst för djuret. Att låta religiösa påbud styra hur djur ska slaktas är i grunden orimligt. Även halalslakt med bedövning innebär ett onödigt utdraget lidande för djuret. Principen vad gäller slakt måste vara att metoden ska vara så väl snabb som smärtfri. Halalslakt med och utan bedövning ska därmed vara förbjudet

Bra att välja rätt nästa gång det är val - ja, om man värnar djuren......

SD vet alltså inte hur svensk halalslakt går till. För djuret skiljer den sig inte från konventionell slakt.
  • lennartsdotter
    Svenskflicka skrev 2013-02-25 23:41:44 följande:
    Men det är inte svaret på den stora frågan jag har, VARFÖR? Varför göra det enligt muslimsk sed. Vi lever ju i Sverige. Om det är så viktigt för dessa msk att äta speciellt kött så får de väl importera det själva eller slytta tillbaka. Hur svårt skall det vara?
    Du tycker att det är bättre att vi importerar halalkött som kommer från djur som med väldigt stor sannolikhet inte har bedövats alls? Du anser alltså att det är bättre att muslimer stödjer djurplågeri i utlandet än att de kan välja humanare kött från svenskslaktade djur? Jag tycker att det är många gånger bättre med svenskslaktat halalkött då det innebär att djuren har sluppit onödigt lidande.

Fråga en muslim varför de vill äta halal.

Varför ska vi slakta kycklingar, just kycklingindustrin är ju särdeles grym? Jo, för att det finns människor som vill äta kyckling. Så försöker vi tillgodose det behovet och följa svensk lagstiftning. 
Svar på tråden Halalslakt