• Svenskflicka

Halalslakt

Vad tycker ni om den här islamiska lagen?

Den här hemsidan menar att det är den mest humana metoden att slakta djur, är det sant?

islam.se/halsa/halalslakt/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-24 10:02
    tyras.se/

Här kan ni läsa om vad som kan hända om man kritiserar islam.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Halalslakt
  • tvetalan

Svenskflicka : På samma sätt som folk vill att speciella alternativ som tex vegansk,vegetarisk, glutenfri mat ska finnas så vill väl muslimer att det ska finnas mat som dem kan äta (baserat på deras trosuppfattning och livssyn?). Jag förstår inte det konstiga i det. Varför ifrågasätta?

• tvetalan
    Anton Chigurh skrev 2013-02-25 23:38:04 följande:
    Just det, så dum jag är......
    Var det ett argument eller ett hån?
  • OLilly
    Svenskflicka skrev 2013-02-25 23:49:39 följande:
    Men varför skall ni ha specialmat? Vad gör er mer speciella än abrahamsbarn?
    Dessutom finns det annat än Ikeas köttbullar och fndus lasagne.  
    Därför att "vi" tror att halalslakt är det bästa för djuret, om man nu ska slakta, och det är viktigare än att "bara äta en bit kött" och inte veta hur det djuret slaktats. I de flesta större slakterier i Sverige och runt om i världen slaktar man på löpande band och då värnas inte djurens bästa. Att skjuta en spik i skallen på djuret ett bedöva det med något medel, att använda el-chock mm ser muslimerna inte som bra metoder. 

Jag är en person. Inte flera. Så du får gärna säga "du". 
    Either appear as you are or be as you appear - Mevlana
  • tvetalan
    LindaEfraim skrev 2013-02-25 23:39:15 följande:
    tvetalan

Men slakteriet i Nässjö som fått svidande kritik från jordbruksverket pga sin halal slakt. Är det också bara båg och lögn då?
    Jag har ingen aning om vad dem i Nässjö håller på med och det är en fråga som jag tycker att berörda myndigheter ska ta tag i. Är själv helt emot att djur OCH människor ska lida för någon annans tillfredsställelse i form utav en köttbit på bordet. Vad jag menar är att all slags slakt är hemsk och innan ni kritiserar muslimers sätt att slakta kanske ni bör se vad som händer bakom stängda dörrar i svenska slakterier. Jag tror att verkligheten där är minst lika hemsk som halal-slakt för er verkar vara. Ifall ni kritiserar RIKTIG HALAL-SLAKT så som den SKA vara i Sverige (djur ska inte lida och ha ont osv) så borde ni i så fall sluta äta kött helt.

Vad ang. videon och de filmer som lades till i denna tråd och på Tyras blogg är att de inte ger en rättvis bild av hur det SKA och BÖR gå till enligt föreskrifterna. Ett djur ska inte lida i onödan och enligt svensk lag ska djuret vara bedövat när det slaktas, om man använder en pistol eller en kniv är väl sak samma eller? Djuret känner ingenting och förlorar snabbt medvetandet? Om det följer svensk lag så förstår jag inte vad ståjhejjet handlar om? Varför i fridens namn blir ni så upprörda? Finns det inte värre saker här i Sverige/världen?
  • Lindsey Egot the only one

Muslimer äter visst på Ikea, Mc Donalds osv.

• tvetalan
    Angeliic skrev 2013-02-25 11:53:53 följande:
    Man blir fan rädd när man läser villa reaktioner Tyra fick på sin blogg för att hon uttryckte sin åsikt om halalslakt. Sjukt att man ska bli kallad rasist för att man tycker denna metod är djurmisshandel!
    Jag tror att folk blev upprörda eftersom hon med så många läsare medvetet (eller omedvetet om hon är ointelligent?) gav en felaktig bild och visade värsta propagandafilmen som inte ALLS visar hur det ska gå till när man halal-slaktar. Sedan skrev hon att det var halal-slakt och diverse andra saker. I hennes sista inlägg rörande halal-slakt så skrev hon att hon vart förhastad och skrev på oriktiga grunder.
  • tvetalan
    Svenskflicka skrev 2013-02-25 23:49:39 följande:
    Men varför skall ni ha specialmat? Vad gör er mer speciella än abrahamsbarn?
    Dessutom finns det annat än Ikeas köttbullar och fndus lasagne.  
    En sak till. Stör mig verkligen på att du skriver ni. Ser liksom ut som någon form av personlig attack.
  • tvetalan
    Svenskflicka skrev 2013-02-25 23:41:44 följande:
    Men det är inte svaret på den stora frågan jag har, VARFÖR? Varför göra det enligt muslimsk sed. Vi lever ju i Sverige. Om det är så viktigt för dessa msk att äta speciellt kött så får de väl importera det själva eller slytta tillbaka. Hur svårt skall det vara?
    FÖR ATT DET FINNS MUSLIMER I SVERIGE? 
  • Lindsey Egot the only one

tvetalan

Skillnad mellan halal och traditionell a la 2010-talet är att man bedövar djuret med en slaktpistol innan man skär halsen av den. Det gör man inte vid halal.

• OLilly
    LindaEfraim skrev 2013-02-26 00:06:55 följande:
    Muslimer äter visst på Ikea, Mc Donalds osv.
    Visst gör de det. Det händer att jag också äter på ikea ibland. Men inte köttbullar eller något kött alls för den delen. IKEA och McDonalds finns många muslimska länder.... 
    Either appear as you are or be as you appear - Mevlana
Svar på tråden Halalslakt