• Svenskflicka

Halalslakt

Vad tycker ni om den här islamiska lagen?

Den här hemsidan menar att det är den mest humana metoden att slakta djur, är det sant?

islam.se/halsa/halalslakt/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-24 10:02
    tyras.se/

Här kan ni läsa om vad som kan hända om man kritiserar islam.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Halalslakt
  • OLilly
    tvetalan skrev 2013-02-26 00:06:30 följande:
    Jag har ingen aning om vad dem i Nässjö håller på med och det är en fråga som jag tycker att berörda myndigheter ska ta tag i. Är själv helt emot att djur OCH människor ska lida för någon annans tillfredsställelse i form utav en köttbit på bordet. Vad jag menar är att all slags slakt är hemsk och innan ni kritiserar muslimers sätt att slakta kanske ni bör se vad som händer bakom stängda dörrar i svenska slakterier. Jag tror att verkligheten där är minst lika hemsk som halal-slakt för er verkar vara. Ifall ni kritiserar RIKTIG HALAL-SLAKT så som den SKA vara i Sverige (djur ska inte lida och ha ont osv) så borde ni i så fall sluta äta kött helt.

Vad ang. videon och de filmer som lades till i denna tråd och på Tyras blogg är att de inte ger en rättvis bild av hur det SKA och BÖR gå till enligt föreskrifterna. Ett djur ska inte lida i onödan och enligt svensk lag ska djuret vara bedövat när det slaktas, om man använder en pistol eller en kniv är väl sak samma eller? Djuret känner ingenting och förlorar snabbt medvetandet? Om det följer svensk lag så förstår jag inte vad ståjhejjet handlar om? Varför i fridens namn blir ni så upprörda? Finns det inte värre saker här i Sverige/världen?
    Either appear as you are or be as you appear - Mevlana
  • tvetalan
    LindaEfraim skrev 2013-02-26 00:16:20 följande:
    tvetalan

Skillnad mellan halal och traditionell a la 2010-talet är att man bedövar djuret med en slaktpistol innan man skär halsen av den. Det gör man inte vid halal.
    Ja men eftersom traditionell halal-slakt inte utövas i Sverige eftersom det är emot svensk lag så förstår jag inte varför det ens diskuteras. Om muslimer tycker att det är rätt slaktmetod i ett land där sådan slakt är tillåten får väl de slakta på det viset? Vem har sagt att övrig slakt (så som den ser ut bakom stängda dörrar) är bättre? Ni borde vända på myntet också, inte bara se det från en sida.        
  • OLilly

Här är andra sidan av myntet.

Varnar känsliga tittare! 

• Lindsey Egot the only one

OLilly

Fast nu har ju det sagts att halalslaktat är humant när det egentligen inte är det. Det som upprör mig mest är att man gör det i religionens namn. Svenska slakterier gör det inte i religionens namn.

• OLilly

Och i en annan del av (den här vidriga) världen:

Varnar känsliga tittare! 

• tvetalan
    LindaEfraim skrev 2013-02-26 00:33:27 följande:
    OLilly

Fast nu har ju det sagts att halalslaktat är humant när det egentligen inte är det. Det som upprör mig mest är att man gör det i religionens namn. Svenska slakterier gör det inte i religionens namn.
    Varför finner du det upprörande? Om du inte lider av det, djuren inte lider av det och du inte behöver äta det om du inte vill varför är du då emot det?

Fast OLilly det blir ju löjligt att du försöker rättfärdiga en dålig sak genom att visa andra dåliga saker. Istället för att säga jag är muslim och jag ställer inte upp på dessa slakt metoder som är inhumana. Gärna halal men djuret får inte lida.
    Är det svårt att ha det kravet eller yttra sig om det.

Du beter dig precis som ett barn. Men han gjorde ju så och han va värre därför gjorde jag så.

• tvetalan
    OLilly skrev 2013-02-26 00:30:07 följande:
    Här är andra sidan av myntet.

" rel="nofollow" target="_blank">

Varnar känsliga tittare! 
    Bra! Folk som sätter sig på tvären inför riktig halal-slakt borde ju rimligtvis utforska vad som händer på riktiga slakterier.. & bli vegetarianer. Ja, ifall det handlar om att värna om "djurens bästa", handlar det om det faktum att det rör sig om muslimer och "allt som rör muslimer är dåligt och ska bekämpas" så har jag tyvärr inga råd. Sitter och hoppas på att folk ska sluta tro på allt som visas på tv och i media. Det finns viktigare saker här i livet än muslimer och muslimers levnadssätt. Det finns hemskheter och riktigt skitiga saker, fokusera på att kämpa emot sånt istället!

För endel människor använder Guds/Allahs namn för att göra brutala saker med det som Gud/Allah har skapat.

• tvetalan
    LindaEfraim skrev 2013-02-26 00:40:01 följande:
    Fast OLilly det blir ju löjligt att du försöker rättfärdiga en dålig sak genom att visa andra dåliga saker. Istället för att säga jag är muslim och jag ställer inte upp på dessa slakt metoder som är inhumana. Gärna halal men djuret får inte lida.
    Är det svårt att ha det kravet eller yttra sig om det.

Du beter dig precis som ett barn. Men han gjorde ju så och han va värre därför gjorde jag så.
    Ja men om du motsätter dig en sak borde du ju rimligtvis motsätta dig det andra också? Du skriver liksom ingenting om det. Det är också en slaktmetod (som är godkänd i Sverige dessutom) och om jag frågar dig gång på gång att jämföra (för det är vad man gör när man analyserar någonting) så är det meningen att du ska ta två olika slaktmetoder och jämföra dem. Ifall du tycker att LAGLIG halal-slakt är så himla hemsk och ska förbjudas helt så borde du ju rimligtvis sluta äta kött också. Rätt ska vara rätt.
Svar på tråden Halalslakt