• Svenskflicka

Halalslakt

Vad tycker ni om den här islamiska lagen?

Den här hemsidan menar att det är den mest humana metoden att slakta djur, är det sant?

islam.se/halsa/halalslakt/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-24 10:02
    tyras.se/

Här kan ni läsa om vad som kan hända om man kritiserar islam.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Halalslakt
  • Dr Love
    spermadonator skrev 2013-02-26 16:45:12 följande:
    Man måste nog ändå anse att det är stor skillnad mellan att ge en hund en spruta som gör att hunden blir sömnig, somnar och aldrig mer vaknar och att ge en ko en spruta som gör att kon tappar känseln men fortfarande är vid medvetande, får sin hals avskuren, ramlar omkull och sprattlandes på golvet i panik får uppleva hur blodet forsar ut genom halspulsådern för att någon minut senare ha avlidit av blodförlust. Tycker inte du att det är en avsevärd skillnad?

OAVSETT om du anser att det inte föreligger någon skillnad eller ej så är det inte upp till dig eller någon annan att moralisera över andra människors livsval. Om någon anser att halalslakt är oetiskt så ska även denne någon få slippa äta kött som slaktats på sådant sätt mot sin vilja. Idag är det inte så då hundratals skolungdomar tvingas äta halalslaktat kött mot sin uttryckliga vilja på skolor i Sverige.

Eftersom bristen på respekt mot människor av annan trosuppfattning än just islam är så total i Sverige så finns det i dagsläget heller ingen anledning att stödja muslimers "rätt" till halalslakt. Det visar sig gång på gång hur icke-muslimers rättigheter åsidosätts i Sverige och det är i sig ett bevis på att konceptet mångkultur inte fungerar. Det kommer alltid att finnas en kultur som gör sig själv till norm i samhället och jag önskar inte att den kulturen blir en muslimsk kultur.
    Jo det är just det jag tycker men skillnaden ligger ju i lidandet inte i dödsprocessen. Teoretiskt skulle ju dödsprocessen kunna se fruktansvärd ut men vara fri från lidande. Men det är bara semantik, strunt samma jag förstår vad du menar.

Jag håller med dig om att det borde finnas alternativ till halal i skolmatsalen om många inte vill äta halalkött men det blir ju tyvärr en fråga om antal. Staten kan inte tillgodose varje enskild individs önskemål kring matpreferenser men anpassar sig om tillräckligt många vill ha det på ett visst sätt.

Jag vet inte om jag upplever att andra trosuppfattningar inte behandlas med respekt men jag skulle ju kunna vara förskonad. Jag tror inte att det på något sätt visar att mångkultur inte fungerar bara att vi är i en omvälvande tid och behöver tid att landa, stöta och blöta och hitta rätt förhållningssätt till andra kulturer. Jag tror inte att kulturer i samvaro tävlar med varandra, de blandas.
  • Dr Love
    MikNis skrev 2013-02-26 16:38:15 följande:
    sikher får inte äta halalslaktat kött 
    Tack!
  • Arima

På min arbetsplats har vi ett dilemma.Situationen är inte löst hur vi ska göra. Det finns många aspekter ur denna matfråga. Men ur mitt perspektiv..  Jag arbetar med barn i ett mångkulturellt område (ca 30-40% är muslimer) och ett par gånger i veckan serveras kötträtter/sopprätter och då endast halalslaktat. Nu har det kommit från ledningsgruppen att vi som pedagoger ska äta av all mat och äta med barnen. Men jag äter inte religiöst slaktat kött utan tar då med eget alternativ. Kokerskan lagar inte alternativ till personalen.  Jag har inte sagt att jag inte äter halalkött, det är min privatsak. Och jag pratar inte med barnen om mina åsikter eller med övriga.

Hur löser jag ett sådan situation. Jag trivs på min arbetsplats i övrigt.. men ibland går ambitionerna för lååångt..

• tvetalan
    Miss Blue skrev 2013-02-26 20:30:16 följande:
    Tycker du? Jag som konsument har RÄTT att få veta VAD jag köper. Halalslakt ska inte smygas ner bland annan mat.
    Så enligt dig så borde det finnas flera stora varningsskyltar och en speciell disk för just halalslaktad mat då eller? Ska inte allt kött kunna ligga i samma kyldisk? Det som gäller är att du som konsument ska ta reda på informationen. Ingenting "smygs" väl ner. Står ju klart och tydligt på allt kött vart det är slaktat och om det är halal så är det en märkning också. Jag tex köper inte kött från andra länder än Sverige och jag får själv läsa mig till informationen.
  • tvetalan
    Svenskflicka skrev 2013-02-26 20:24:53 följande:
    Ännu bättre, du kanske skall flytta till mellanöstern så får du allt du önskar dig. Dvs moskeer, minareter, halal, niqab etc etc. 
    Jag har inte sagt att jag önskar mig något av det du räknat upp. Jag står för fri vilja och om man vill ha huvudbonad/ täckt ansikte/keps ja, vad som helst så ska man få ha det. Det är ett fritt val. Du, som motsätter dig förändringar, som inte tycker att samhället ska anpassas efter alla människor, borde ju rimligtvis då flytta ut till skogen eller till någon bondgård där du kan bo isolerat? Så ingen stör dig.

Jag trivs bra där jag är född och där jag hör hemma. Sverige, som svensk. Önskar att alla kunde respektera varandra för deras olikheter. 
  • Svenskflicka
    tvetalan skrev 2013-02-26 23:22:06 följande:
    Jag har inte sagt att jag önskar mig något av det du räknat upp. Jag står för fri vilja och om man vill ha huvudbonad/ täckt ansikte/keps ja, vad som helst så ska man få ha det. Det är ett fritt val. Du, som motsätter dig förändringar, som inte tycker att samhället ska anpassas efter alla människor, borde ju rimligtvis då flytta ut till skogen eller till någon bondgård där du kan bo isolerat? Så ingen stör dig.

Jag trivs bra där jag är född och där jag hör hemma. Sverige, som svensk. Önskar att alla kunde respektera varandra för deras olikheter. 
    Men varför respekterar inte de nyanlända Sverige som det är? För det gör de uppenbarligen inte, då de skall ha sin religion överallt. 
  • vivi85

Usch.. Mår illa av alla inlägg.. Är evigt glad för min msn som är jägare.. Duktig också.. Djuren har fått leva normala liv, dör snabbt. ( hoppas jag?? Enligt min man så gör de det? )

• tvetalan
    Arima skrev 2013-02-26 20:50:22 följande:

Det var just det en moderat politiker i Botkyrka tyckte härom dagen via twitter..... gällande frågan.. Om man inte gillar böneutrop eller kyrkringningar så var det bara att flytta...

Dvs som ateist har du inte rätt till frihet från religion... utan måste anpassa sig... 

Men om kyrkklockorna inte har stört alla tusentals ateister hittills och de inte behövt/velat flytta därifrån, varför skulle då böneutrop vara värre? 

Ingen står med en yxa över ens huvud och tvingar en att välja religion idag. Det är frihet. Du kommer inte bli förföljd eller kränkt (eller jo om du är muslim blir du nog kränkt många gånger i dagens samhälle) för att du valt ett visst synsätt. DET är frihet från religion. Du blir inte påtvingad att tro på Buddha, Jesus eller något annat bara för att kyrkklockorna låter eller för att böneutrop finns. 
  • tvetalan
    Svenskflicka skrev 2013-02-26 21:04:55 följande:
    Ja, Men Sverige är väl inte ALLAS Mecka? 
    Nej. Men Sverige är ett fritt land och man har rätt att tro på vad man vill och se ut som man vill. 
Svar på tråden Halalslakt