spermadonator skrev 2013-02-26 16:45:12 följande:
Man måste nog ändå anse att det är stor skillnad mellan att ge en hund en spruta som gör att hunden blir sömnig, somnar och aldrig mer vaknar och att ge en ko en spruta som gör att kon tappar känseln men fortfarande är vid medvetande, får sin hals avskuren, ramlar omkull och sprattlandes på golvet i panik får uppleva hur blodet forsar ut genom halspulsådern för att någon minut senare ha avlidit av blodförlust. Tycker inte du att det är en avsevärd skillnad?
OAVSETT om du anser att det inte föreligger någon skillnad eller ej så är det inte upp till dig eller någon annan att moralisera över andra människors livsval. Om någon anser att halalslakt är oetiskt så ska även denne någon få slippa äta kött som slaktats på sådant sätt mot sin vilja. Idag är det inte så då hundratals skolungdomar tvingas äta halalslaktat kött mot sin uttryckliga vilja på skolor i Sverige.
Eftersom bristen på respekt mot människor av annan trosuppfattning än just islam är så total i Sverige så finns det i dagsläget heller ingen anledning att stödja muslimers "rätt" till halalslakt. Det visar sig gång på gång hur icke-muslimers rättigheter åsidosätts i Sverige och det är i sig ett bevis på att konceptet mångkultur inte fungerar. Det kommer alltid att finnas en kultur som gör sig själv till norm i samhället och jag önskar inte att den kulturen blir en muslimsk kultur.
Jo det är just det jag tycker men skillnaden ligger ju i lidandet inte i dödsprocessen. Teoretiskt skulle ju dödsprocessen kunna se fruktansvärd ut men vara fri från lidande. Men det är bara semantik, strunt samma jag förstår vad du menar.
Jag håller med dig om att det borde finnas alternativ till halal i skolmatsalen om många inte vill äta halalkött men det blir ju tyvärr en fråga om antal. Staten kan inte tillgodose varje enskild individs önskemål kring matpreferenser men anpassar sig om tillräckligt många vill ha det på ett visst sätt.
Jag vet inte om jag upplever att andra trosuppfattningar inte behandlas med respekt men jag skulle ju kunna vara förskonad. Jag tror inte att det på något sätt visar att mångkultur inte fungerar bara att vi är i en omvälvande tid och behöver tid att landa, stöta och blöta och hitta rätt förhållningssätt till andra kulturer. Jag tror inte att kulturer i samvaro tävlar med varandra, de blandas.