• Svenskflicka

Halalslakt

Vad tycker ni om den här islamiska lagen?

Den här hemsidan menar att det är den mest humana metoden att slakta djur, är det sant?

islam.se/halsa/halalslakt/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-24 10:02
    tyras.se/

Här kan ni läsa om vad som kan hända om man kritiserar islam.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Halalslakt
  • oOHalalOo
    Arima skrev 2013-02-26 20:50:22 följande:

Det var just det en moderat politiker i Botkyrka tyckte härom dagen via twitter..... gällande frågan.. Om man inte gillar böneutrop eller kyrkringningar så var det bara att flytta...u 

Dvs som ateist har du inte rätt till frihet från religion... utan måste anpassa sig... 

Det är så klart konstigt att be folk flytta, samtidigt så handlar det väl inte specifikt om just ateister? Jag har sett även kristna som tidigare i tråden inte vill höra böneutrop. 

Även muslimer som inte får ha böneutrop i moskéer måste ju anpassa sig och backa, så det gäller alla i samhället. Däremot så kan det röra sig olika ting eftersom vi lägger större vikt vid en del ting och mindre på annat.  
  • oOHalalOo
    Svenskflicka skrev 2013-02-26 20:24:53 följande:
    Ännu bättre, du kanske skall flytta till mellanöstern så får du allt du önskar dig. Dvs moskeer, minareter, halal, niqab etc etc. 
    Men mycket av det där finns ju redan i det svenska samhället och det finns där för vi har ett samhälle som är för alla, är inte det bra? 
  • Svenskflicka
    lennartsdotter skrev 2013-02-26 20:45:47 följande:
    Det är lugnt, Sverige är ett sekulärt land. Varför är du rädd för muslimska lagar? Och jobba extra... det behöver du väl aldrig tacka ja till? Därav uttrycket "jobba extra", det är frivilligt. Är du rädd för att muslimska elever ska orsaka extra arbete kan du ju söka arbete på skolor med få eller inga muslimska elever (och så kan du hoppas att ingen annan elevgrupp kommer orsaka extra arbete).

Ingen kommer tvinga dig att lämna ditt barn hos en förskolepedagog med niqab heller, du får välja vilken förskola du vill. Det handlar bara om hur länge du är beredd att stå i kö.
    Men jisses, läs om. Jag har aldrig påstått att jag är rädd för muslimska lagar, bara för att jag ogillar dessa betyder det inte att jag känner rädsla för dem. Och jo, det finns då en stor risk att undervisningstiden läggs om, och vilka blir då lidande? Jo lärare? Och om nu allt skall vara så hiiiimla rättvist i detta underbara land så tar vi ett ex. Säg att muslimska elever får ledighet vid sitt nyår, och samtidigt ledigt under julveckorna. Borde inte då de andra barnen också få den ledigheten,, dsv ledigt när de andra barnen har ledigt? Hur skall det se ut om alla skall ha sina behov tillfredställda?? Brukar det inte vara så att man har behov efter vad majoriteten vill, och så vitt jaf vet så är inte muslimerna en majoritet (ännu) i Sverige. 
  • Arima
    oOHalalOo skrev 2013-02-26 20:57:26 följande:
    Men mycket av det där finns ju redan i det svenska samhället och det finns där för vi har ett samhälle som är för alla, är inte det bra? 
    Men muslimer kommer ju inte att behöva backa då böneutrop kommer att godkännas..

Det är vi som inte vill att det gemensamma samhällsutrymmet ska fortsätta indoktrinas av religiöspåverkan som måste backa... och det går inte att undvika ljudpåverkan..  
  • Svenskflicka
    oOHalalOo skrev 2013-02-26 20:57:26 följande:
    Ja, Men Sverige är väl inte ALLAS Mecka? 
  • Miss Blue
    lennartsdotter skrev 2013-02-26 20:41:36 följande:
    Hur då smygas? Du såg ju uppenbarligen att det var halal.
    oOHalalOo skrev 2013-02-26 20:50:38 följande:
    Fast det står ju halal på förpackningen så alla som kan läsa kan ju undvika det. Till skillnad då från hästkött som smygits ner i färdiglagad mat utan att konsumenten har upplysts om det. Det är ju verkligen att ljuga och bedra konsumenten, till skillnad från det  som är halal och som tydligt står att läsa. 

Om en vara jag brukat köpa, som tidigare slaktats i svenska slakterier, då ska jag känna mig trygg som konsument med den varan. Men, oj... nu är dessa varor halal.

Men, nu vet jag.
  • Arima
    oOHalalOo skrev 2013-02-26 20:50:38 följande:
    Fast det står ju halal på förpackningen så alla som kan läsa kan ju undvika det. Till skillnad då från hästkött som smygits ner i färdiglagad mat utan att konsumenten har upplysts om det. Det är ju verkligen att ljuga och bedra konsumenten, till skillnad från det  som är halal och som tydligt står att läsa. 
    På en del varor är det inte märkt med ordet halal utan en liiiten märkning/symbol som är lätt att missa.

http://www.danpo.dk/main/default.asp?id=51&subid=118&langID=1

Länken är från danpo dansk kyckling.  
  • lennartsdotter
    Svenskflicka skrev 2013-02-26 21:03:50 följande:
    Men jisses, läs om. Jag har aldrig påstått att jag är rädd för muslimska lagar, bara för att jag ogillar dessa betyder det inte att jag känner rädsla för dem. Och jo, det finns då en stor risk att undervisningstiden läggs om, och vilka blir då lidande? Jo lärare? Och om nu allt skall vara så hiiiimla rättvist i detta underbara land så tar vi ett ex. Säg att muslimska elever får ledighet vid sitt nyår, och samtidigt ledigt under julveckorna. Borde inte då de andra barnen också få den ledigheten,, dsv ledigt när de andra barnen har ledigt? Hur skall det se ut om alla skall ha sina behov tillfredställda?? Brukar det inte vara så att man har behov efter vad majoriteten vill, och så vitt jaf vet så är inte muslimerna en majoritet (ännu) i Sverige. 
    Det verkar så på ditt inlägg. Du vill inte leva under muslimska lagar... varför är det ens värt att påpeka när du lever i Sverige, en sekulär stat?

Vad gäller skolan så gäller fortfarande skolplikt i Sverige vilket innebär att alla barn har rätt till undervisning och rimligtvis har de rätt till lika många timmars undervisning under ett år. Jag personligen skulle välkomna ett mer flexibelt system där man planerar just antalet timmar istället för att slaviskt hålla sig efter alla lov (av varav många faktiskt inte har någon praktisk funktion längre). Större frihet till skolorna och föräldrarna att tillsammans planera när ledighet ska läggas in. Alla ska ha samma timmar men Sveriges alla elever måste inte vara i skolan exakt vid samma tidpunkter.

Vill du inte arbeta med muslimska elever är det ingen som tvingar dig. Du kan söka dig till en skola utan muslimska elever. Om inte annat finns ju kristna friskolor.
  • lennartsdotter
    Miss Blue skrev 2013-02-26 21:48:03 följande:

Om en vara jag brukat köpa, som tidigare slaktats i svenska slakterier, då ska jag känna mig trygg som konsument med den varan. Men, oj... nu är dessa varor halal.

Men, nu vet jag.
    Det kan inte vara en nyhet att det kan tillkomma nya märkningar, ibland tas märkningar bort och innehållsförteckningar ändras. Idag vill det till att vara en medveten konsument ur så många fler aspekter än för att bara undvika halal. Livsmedelsproducenterna stoppar in allt mer skit i produkterna för att få större vinster och det är kanske den största anledningen till varför man ska syna förpackningarna till maten man köper.
Svar på tråden Halalslakt