• Svenskflicka

Halalslakt

Vad tycker ni om den här islamiska lagen?

Den här hemsidan menar att det är den mest humana metoden att slakta djur, är det sant?

islam.se/halsa/halalslakt/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-24 10:02
    tyras.se/

Här kan ni läsa om vad som kan hända om man kritiserar islam.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Halalslakt
  • tvetalan
    Svenskflicka skrev 2013-02-26 23:24:32 följande:
    Men varför respekterar inte de nyanlända Sverige som det är? För det gör de uppenbarligen inte, då de skall ha sin religion överallt. 
    För att de inte vet bättre? För att de är vana vid att leva och bo på ett visst sätt när de kommer hit. Där i ligger deras trygghet. 

"De ska ha sin religion överallt". Antar att du syftar på muslimer igen. Men kristna då, den religionen är överallt idag i Sverige, stör det inte dig det med? 
  • lennartsdotter
    Arima skrev 2013-02-26 22:48:40 följande:

På min arbetsplats har vi ett dilemma.Situationen är inte löst hur vi ska göra. Det finns många aspekter ur denna matfråga. Men ur mitt perspektiv..  Jag arbetar med barn i ett mångkulturellt område (ca 30-40% är muslimer) och ett par gånger i veckan serveras kötträtter/sopprätter och då endast halalslaktat. Nu har det kommit från ledningsgruppen att vi som pedagoger ska äta av all mat och äta med barnen. Men jag äter inte religiöst slaktat kött utan tar då med eget alternativ. Kokerskan lagar inte alternativ till personalen.  Jag har inte sagt att jag inte äter halalkött, det är min privatsak. Och jag pratar inte med barnen om mina åsikter eller med övriga.

Hur löser jag ett sådan situation. Jag trivs på min arbetsplats i övrigt.. men ibland går ambitionerna för lååångt..

Vad är dilemmat? Du tar med egen mat om inte skolan erbjuder dig annat. De kan inte tvinga dig att äta den mat skolan serverar. Sedan undrar jag om ni inte har något vegetariskt alternativ. Det brukar förekomma på de flesta skolor och finns det borde du väl kunna äta vegetariskt, eller har du något ideologiskt emot vegetarisk mat också?
  • lennartsdotter
    vivi85 skrev 2013-02-26 23:25:22 följande:
    Usch.. Mår illa av alla inlägg.. Är evigt glad för min msn som är jägare.. Duktig också.. Djuren har fått leva normala liv, dör snabbt. ( hoppas jag?? Enligt min man så gör de det? )
    Beror väl på vad det är för djur som jagas och hur duktig skytten är. Typiskt sett skjuts älgar i lungorna (vilket rekommenderas då det ger störst träffyta) vilket är dödande men det leder inte till omedelbar död. Älgen kan vandra iväg en bra bit innan den lägger sig varpå man söker upp den och sätter ett skott i huvudet innan man avblodar om inte älgen redan har dött.

En hare som skjuts med hagel dör omedelbart. 
  • lennartsdotter
    Svenskflicka skrev 2013-02-26 23:24:32 följande:
    Men varför respekterar inte de nyanlända Sverige som det är? För det gör de uppenbarligen inte, då de skall ha sin religion överallt. 
    Religionsfrihet innebär att alla människor har rätt att tro på vad man vill (eller inte) och även få utöva sin religion och detta ska man få göra så länge inte andra människor (eller djur) skadas av det. Sedan lever vi tillsammans i ett samhälle vilket innebär att kompromisser är nödvändiga.

Jag skulle gladeligen förbjuda import av halalkött, men EU låter inte det göras. Att motsätta sig svensk halalslakt när den i praktiken, för djuren, inte skiljer sig från konventionell slakt är inte rationellt. Det är känslobaserat, baserat på rädsla för något man inte känner.
  • chewielusen

åh, så hemskt! det är ju så klart bättre att kött som inte är halalslaktat. det mesta kött som importeras till sverige är från djur som inte bedövats före slakt. och då menar jag inte bara nötkreatur, har ni redan glömt hästlasagnen? absurt att peka ut halalkött som särskilt oetiskt. Allt köttätande är förenat med djurplågeri.

• tvetalan
    chewielusen skrev 2013-02-26 23:58:18 följande:
    åh, så hemskt! det är ju så klart bättre att kött som inte är halalslaktat. det mesta kött som importeras till sverige är från djur som inte bedövats före slakt. och då menar jag inte bara nötkreatur, har ni redan glömt hästlasagnen? absurt att peka ut halalkött som särskilt oetiskt. Allt köttätande är förenat med djurplågeri.
  • Miss Blue
    tvetalan skrev 2013-02-26 23:18:42 följande:
    Så enligt dig så borde det finnas flera stora varningsskyltar och en speciell disk för just halalslaktad mat då eller? Ska inte allt kött kunna ligga i samma kyldisk? Det som gäller är att du som konsument ska ta reda på informationen. Ingenting "smygs" väl ner. Står ju klart och tydligt på allt kött vart det är slaktat och om det är halal så är det en märkning också. Jag tex köper inte kött från andra länder än Sverige och jag får själv läsa mig till informationen.
       www.djurskyddet.se/se/press/pressmeddelanden/2012/lamna-inte-over-ansvaret-for-obedovat-kott-till-konsumenterna

Läs så kanske du förstår!
  • tvetalan
    Miss Blue skrev 2013-02-27 00:29:47 följande:
       www.djurskyddet.se/se/press/pressmeddelanden/...

Läs så kanske du förstår!
    Nej jag tycker inte som personen som skrev pressmeddelandet. Jag tycker att du som konsument ansvarar för vad du köper. Halalslaktat kött ska ha märkning och du, om du inte vill köpa det, ska leta efter en sådan när du handlar. Vad som är vilseledande är när kött som egentligen är fläskfilé säljs som oxfilé. När hästkött säljs till ovetande konsumenter. Det om något är FEL. 
  • Ojsan
    chewielusen skrev 2013-02-26 23:58:18 följande:
    allt köttätande är inte förenat med djurplågeri.
  • Miss Blue
    tvetalan skrev 2013-02-27 00:48:44 följande:
    Nej jag tycker inte som personen som skrev pressmeddelandet. Jag tycker att du som konsument ansvarar för vad du köper. Halalslaktat kött ska ha märkning och du, om du inte vill köpa det, ska leta efter en sådan när du handlar. Vad som är vilseledande är när kött som egentligen är fläskfilé säljs som oxfilé. När hästkött säljs till ovetande konsumenter. Det om något är FEL. 
    Du orkade alltså inte läsa?
Svar på tråden Halalslakt