• Svenskflicka

Halalslakt

Vad tycker ni om den här islamiska lagen?

Den här hemsidan menar att det är den mest humana metoden att slakta djur, är det sant?

islam.se/halsa/halalslakt/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-24 10:02
    tyras.se/

Här kan ni läsa om vad som kan hända om man kritiserar islam.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Halalslakt
  • tvetalan

Jo men det stod att det inte är märkt. Du, i dina inledande inlägg skrev att du kände dig kränkt pga att du fick leta efter en märkning. Märkning fanns således i ditt fall så jag förstår inte varför du tar upp en källa där de pratar om att märkning av halalkött inte finns? Om det är ännu ett problem så är det bra att det uppmärksammas men av vad jag har sett så är det mesta märkt med land och ifall det är halalslaktat.

• Kofot
    Svenskflicka skrev 2013-02-26 17:53:47 följande:
    Är jag trångsynt bara för att jag är kritisk till halalslakt och att islam breder ut sig? Jag kallar det mer att vara vaken än att vara trångsynt. 
    Inte trångsynt men det känns som ett lättare "paranoidtänk"

• Kofot
    Svenskflicka skrev 2013-02-26 19:48:36 följande:
    Så du menar på allvar att Islam tar alltmer plats i samhället?? Ja, du har då verkligen en sann bild av det samhälle vi lever i idag. Visste du t.ex att det finns salafister i London som "jagar" ut britter ur vissa områden som de anser skall styras under sharialagar?
    Så du menar att när  muslimer kräver att de skall ha rätt till minareter för att vi har kyrkklockor inte är att breda ut sig? 
    Hur långt kvar är det tills niqab tillåts i offentliga yrken? Muslimska barn får särskilda ledighetsdagar för sina högtider?  
    Frågan är ju då. Ska vi inskränka våra demokratiska rättigheter och strypa vår religionsfrihet?
    Skulle det ske skulle det enligt mig vara något att vara riktigt rädd och observant emot.

De som "jagar ut och tar till våld" ska självfallet lagföras oavsett religion, härkomst, politisk åsikt och kön.
    Det handlar ju om brottsliga handlingar.
  • Kofot
    Miss Blue skrev 2013-02-27 00:29:47 följande:
       www.djurskyddet.se/se/press/pressmeddelanden/...

Läs så kanske du förstår!
    Jag vill gärna veta vad jag äter och var köttet kommer ifrån.
    Så sent som förra veckan käkade jag mest troligt hästköttbullar på Ikea och månaden innan hästköttslasagne från Findus.
    För mig gäller det allt kött.
  • Cogito ergo sum
    Kofot skrev 2013-02-26 15:24:26 följande:
    Jag känner likadant oavsett om det är halalslaktat eller inte. Djurhållningen har mycket att önska utomlands.
    Tycker den har mycket att önska här med.. 
  • Miss Blue
    tvetalan skrev 2013-02-27 01:17:40 följande:
    Jo men det stod att det inte är märkt. Du, i dina inledande inlägg skrev att du kände dig kränkt pga att du fick leta efter en märkning. Märkning fanns således i ditt fall så jag förstår inte varför du tar upp en källa där de pratar om att märkning av halalkött inte finns? Om det är ännu ett problem så är det bra att det uppmärksammas men av vad jag har sett så är det mesta märkt med land och ifall det är halalslaktat.
    Ja, det fanns märkning på kycklingfilé och klubbor. Men traskar man vidare till exempelvis Hemköps egen kycklingpytt, som ju torde innehålla den halalslaktade kycklingen. Den är inte halalmärkt. Det var bara ett exempel.........
  • Kofot
    Cogito ergo sum skrev 2013-02-27 11:35:12 följande:
    Tycker den har mycket att önska här med.. 
    Absolut.
  • Kofot
    Miss Blue skrev 2013-02-27 11:57:15 följande:
    Ja, det fanns märkning på kycklingfilé och klubbor. Men traskar man vidare till exempelvis Hemköps egen kycklingpytt, som ju torde innehålla den halalslaktade kycklingen. Den är inte halalmärkt. Det var bara ett exempel.........
    Kyckling överhuvudtaget bör man nog inte äta om man är bekymrad över hur djur slaktas..
  • Svenskflicka
    Kofot skrev 2013-02-27 09:29:29 följande:
    Inte trångsynt men det känns som ett lättare "paranoidtänk"

Då vet du nog inte ens vad begreppet står för. 
Svar på tråden Halalslakt