• Svenskflicka

Halalslakt

Vad tycker ni om den här islamiska lagen?

Den här hemsidan menar att det är den mest humana metoden att slakta djur, är det sant?

islam.se/halsa/halalslakt/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-24 10:02
    tyras.se/

Här kan ni läsa om vad som kan hända om man kritiserar islam.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Halalslakt
  • Miss Blue

Var på Hemköp för en stund sedan. När jag ändå var där tänkte jag kolla deras frysta kycklingsortiment.  Tre sorter var halalslaktade. Hemköps egen, Eldorado och en annan sort med kycklingklubbor.

Skrikandes

• Svenskflicka
    tvetalan skrev 2013-02-26 19:59:06 följande:
    För det första var du den som skrev att Islam tog plats i samhället. Det jag gjorde var att fråga dig på vilket sätt du anser att de tar plats i samhället.

Det finns extremister överallt. Kristna i andra länder jagar och mördar muslimer dagligen. Det finns extremister i alla religioner och det är vad jag vill förklara för dig. Förstår inte varför du hakat upp dig på religionen när det är folk i allmänhet som det är fel på. 

Varför sticker det i ögonen på dig? ÄR du på riktigt? Hur påverkar det DIG personligen att kvinnor bär niqab på jobbet, ute på stan osv? Hur påverkar moskeer dig personligen? Lider du på något sätt för att sådant finns? Känner du dig kränkt eller så? Jag förstår inte varför du lägger ner så mycket energi i en, för mig, onödig fråga.

Slutligen så "menar" jag ingenting. Det enda jag gjort sedan jag började argumentera med er var att ifrågasätta era argument. 
    Ja, och jag svarade på din fråga.  När det gäller extremister så, visst de finns överallt, och jag har aldrig påstått annat. 

Det kommer påverka mig då jag inte vill lämna ifrån mig ev barn till en dagisfröken med niqab, jag vill som lärare inte få vara tvungen att jobba extra för att muslimska barn skall ha särskilda ledigheter. Det blir ju jag som i slutändan måste hjälpa till etc.  
    Jag lägger ner energi på det för att jag vill inte att Sverige blir ett land under muslimska lagar.  
  • Svenskflicka
    tvetalan skrev 2013-02-26 20:01:19 följande:
    Du kanske borde bosätta dig under en sten någonstans långt inne i skogen. Så du slipper träffa på religiösa människor, din familjemedlem, böneutrop, kyrkklockor och så du slipper bli "tvingad att äta halalslaktat kött".
    Ännu bättre, du kanske skall flytta till mellanöstern så får du allt du önskar dig. Dvs moskeer, minareter, halal, niqab etc etc. 
  • Miss Blue
    Svenskflicka skrev 2013-02-26 20:24:53 följande:
    Ännu bättre, du kanske skall flytta till mellanöstern så får du allt du önskar dig. Dvs moskeer, minareter, halal, niqab etc etc. 
  • Miss Blue
    tvetalan skrev 2013-02-26 20:24:24 följande:
    Miss Blue : kul att det finns alternativ för alla då :)
    Tycker du? Jag som konsument har RÄTT att få veta VAD jag köper. Halalslakt ska inte smygas ner bland annan mat.
  • lennartsdotter
    Miss Blue skrev 2013-02-26 20:30:16 följande:
    Tycker du? Jag som konsument har RÄTT att få veta VAD jag köper. Halalslakt ska inte smygas ner bland annan mat.
    Hur då smygas? Du såg ju uppenbarligen att det var halal.
  • lennartsdotter
    Svenskflicka skrev 2013-02-26 20:23:48 följande:
    Ja, och jag svarade på din fråga.  När det gäller extremister så, visst de finns överallt, och jag har aldrig påstått annat. 

Det kommer påverka mig då jag inte vill lämna ifrån mig ev barn till en dagisfröken med niqab, jag vill som lärare inte få vara tvungen att jobba extra för att muslimska barn skall ha särskilda ledigheter. Det blir ju jag som i slutändan måste hjälpa till etc.  
    Jag lägger ner energi på det för att jag vill inte att Sverige blir ett land under muslimska lagar.  
    Det är lugnt, Sverige är ett sekulärt land. Varför är du rädd för muslimska lagar? Och jobba extra... det behöver du väl aldrig tacka ja till? Därav uttrycket "jobba extra", det är frivilligt. Är du rädd för att muslimska elever ska orsaka extra arbete kan du ju söka arbete på skolor med få eller inga muslimska elever (och så kan du hoppas att ingen annan elevgrupp kommer orsaka extra arbete).

Ingen kommer tvinga dig att lämna ditt barn hos en förskolepedagog med niqab heller, du får välja vilken förskola du vill. Det handlar bara om hur länge du är beredd att stå i kö.
  • Arima
    tvetalan skrev 2013-02-26 20:01:19 följande:
    Du kanske borde bosätta dig under en sten någonstans långt inne i skogen. Så du slipper träffa på religiösa människor, din familjemedlem, böneutrop, kyrkklockor och så du slipper bli "tvingad att äta halalslaktat kött".

Det var just det en moderat politiker i Botkyrka tyckte härom dagen via twitter..... gällande frågan.. Om man inte gillar böneutrop eller kyrkringningar så var det bara att flytta...

Dvs som ateist har du inte rätt till frihet från religion... utan måste anpassa sig... 

• oOHalalOo
    Miss Blue skrev 2013-02-26 20:30:16 följande:
    Fast det står ju halal på förpackningen så alla som kan läsa kan ju undvika det. Till skillnad då från hästkött som smygits ner i färdiglagad mat utan att konsumenten har upplysts om det. Det är ju verkligen att ljuga och bedra konsumenten, till skillnad från det  som är halal och som tydligt står att läsa. 
Svar på tråden Halalslakt