• Svenskflicka

Halalslakt

Vad tycker ni om den här islamiska lagen?

Den här hemsidan menar att det är den mest humana metoden att slakta djur, är det sant?

islam.se/halsa/halalslakt/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-24 10:02
    tyras.se/

Här kan ni läsa om vad som kan hända om man kritiserar islam.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Halalslakt
  • Arima
    tvetalan skrev 2013-02-27 21:58:09 följande:
    Du blir inte påtvingad att gå och läsa bibeln bara för att du hör kyrkklockor eller?

Du blir inte påtvingad någonting utan ska kunna leva bredvid religiösa personer som vill ha ringande klockor och böneutrop. Det är frihet. Att ha samma rättigheter betyder att du ska ha ett fritt val att tro på vad du vill tro på, att klä dig som du vill och äta vad du vill. Dina rättigheter tas tillvara på genom att ingen står med ett gevär mot din tinnig och tvingar dig tro på någonting du inte vil tro på. Du har ett fritt val i Sverige. Bara för att du hör kyrkklockor innebär det inte per definition att du direkt måste gå in i kyrkan och be en bön? 

Du ska acceptera att det finns folk som vill äta halalslaktat kött och att det därför ska finnas att köpa och i skolmatsalar. Att förbjuda det vore att inskränka i människors rätt. Samtidigt så hoppas jag att det löser sig för dig och din ohållbara situation och jag hoppas att du får äta kött som är slaktat vanligt.

Jag tycker att religion är var och ens privatsak. Jag kan inte undvika att bli påmind om religion när jag hör kyrklockor/böneutrop mm. Jag tycker att det gemensamma samhällsutrymmet ska vara till för alla. Jag kan välja att inte gå in i butiker som har skränig reklamjinglar, undvika att läsa reklam. Men jag kan inte undvika ljudpåverkan från mosker eller kyrkor. Är det då min uppgift att bära hörselskydd??? Varför ska jag anpassa mig till andras behov att utrycka sin religion??
  • Svenskflicka
    tvetalan skrev 2013-02-27 21:30:36 följande:
    Tack för den! Förvånad
    Jag spelar inte korrekt. Allt jag gjort sen trådstarten har varit att försöka förklara att halal-slakt i Sverige egentligen är precis som all annan slakt här, i enighet med det jag vet om halal-slakt, det jag läst och jordbruksverket. Jag skrev bland annat att Tyras blogginlägg inte borde vara en källa för din uppfattning utan att du borde söka information någon annanstans. Sedan har du bland annat skrivit en massa andra saker som jag också bemött kritiskt eftersom jag tyckt, personligen, att du haft fel. - Det betyder inte att jag har spelat korrekt.

Du har specifikt kritiserat halal-slakt för att du tyckt att det är djurplågeri, då har folk (jag och en del andra) jämfört halal-slakt med vanlig slakt som också utförs i detta långa land för att se om skillnaderna nu är så stora. Det visade sig att det knappt fanns några skillnader varför folk därför skrev att om du är kritisk mot halal-slakt så torde du också vara kritisk mot vanlig slakt också.

Nu orkar jag inte sitta och slösa tid på denna diskussion längre eftersom den inte leder någonvart. Du verkar glömma vad du skrivit och tyckt bara några inlägg innan för att sedan börja på en helt annan bana. Allt bottnar i en och samma sak vilket du också skrev ovan. Därför är detta slöseri med tid. Återkom när du är redo att öpnna ögonen för att alla i samhället ska ha samma rättigheter.

För all del. Jag bemöter dig på samma sätt som du bemöter mig.
    Du menar att jag spelar dum för att jag är kritisk emot bl halalslakt? Tyras blogg är inte min totala kunskapskälla, jag har nämligen fått lära mig att undersöka ett flertal källor. Anledningen att jag lade upp hennes blogg var att påvisa vad som kan hända om man kritiserar islam. Källan till vad halalslakt lade jag till när jag startade tråden.  Du får nog ta och läsa igenom min trådstart innan du  kritiserar vad/hur jag lagt upp ngt. 

Jag har dessutom ett flertal gånger skrivit att övrig slakt i Sverige INTE är ok. Tycker att man skall ta tag i de problem som man har på svenska slakterier. Halalslakt är in ok för mig då det sker i religionens namn, något jag sagt ett flertal gånger innan.
    Det är DU som bemötte mig med att jag inte skulle spela dum när mina argument inte passar för dig. 

Jag har verkligen inte glömt vad jag skrivit, du borde snarare läsa om och läsa RÄTT innan du påstår att jag skulle verka "dum", slösar din tid etc.

Jag vet och anser att alla har samma rättigheter, men många verkar ha glömt att samma människor också har samma skyldigheter.  
  • Svenskflicka
    tvetalan skrev 2013-02-27 21:33:26 följande:
    Jag upplever dina problem skrattretande. Finns så mycket skit i världen. Om detta är ditt enda problem i livet kan du skratta dig lycklig. 

Hoppas även att köket gör extra mat till dig i framtiden, "ohalal" så att du inte dör av förgiftning eller något........ 
    Lite samma sak om muslimerna då. Deras problem med att de måste äta halal är väl minst lika skrattretande?
  • Svenskflicka
    tvetalan skrev 2013-02-27 21:58:09 följande:
    Du blir inte påtvingad att gå och läsa bibeln bara för att du hör kyrkklockor eller?

Du blir inte påtvingad någonting utan ska kunna leva bredvid religiösa personer som vill ha ringande klockor och böneutrop. Det är frihet. Att ha samma rättigheter betyder att du ska ha ett fritt val att tro på vad du vill tro på, att klä dig som du vill och äta vad du vill. Dina rättigheter tas tillvara på genom att ingen står med ett gevär mot din tinnig och tvingar dig tro på någonting du inte vil tro på. Du har ett fritt val i Sverige. Bara för att du hör kyrkklockor innebär det inte per definition att du direkt måste gå in i kyrkan och be en bön? 

Du ska acceptera att det finns folk som vill äta halalslaktat kött och att det därför ska finnas att köpa och i skolmatsalar. Att förbjuda det vore att inskränka i människors rätt. Samtidigt så hoppas jag att det löser sig för dig och din ohållbara situation och jag hoppas att du får äta kött som är slaktat vanligt.

Men var finns VÅR rättighet, vi som inte vill äta halal, men tvingas till det? 
  • Spacefrog

Sverigedemokrater.

Halalslakt en hjärtefråga. Bryr sig om djurrätt annars? Nej, såklart inte.
    Våldtäkt en hjärtefråga. Bryr sig om kvinnors rättigheter annars? Nej, såklart inte.

Ursäkter, ursäkter, ursäkter.

Skriv att ni hatar svartskallar istället. Det blir liksom tydligare. 

• Svenskflicka
    Spacefrog skrev 2013-02-27 22:52:58 följande:
    Sverigedemokrater.

Halalslakt en hjärtefråga. Bryr sig om djurrätt annars? Nej, såklart inte.
    Våldtäkt en hjärtefråga. Bryr sig om kvinnors rättigheter annars? Nej, såklart inte.

Ursäkter, ursäkter, ursäkter.

Spacefrog, du talar verkligen för ditt namn. Jag bryr mig om djurrätt, något jag flera gånger nämnt. Och varför skulle jag/vi inte bry oss om kvinnors rättigheter??

Ser bara att du försöker, och då menar jag försöker kasta skit som inte når fram. Sorry, men försök igen. 
  • Svenskflicka
    Spacefrog skrev 2013-02-27 22:52:58 följande:
    ...jag hatar inte svartskallar mer än svennar. 
  • OLilly
    Svenskflicka skrev 2013-02-27 22:49:25 följande:
    För all del. Jag bemöter dig på samma sätt som du bemöter mig.
    Du menar att jag spelar dum för att jag är kritisk emot bl halalslakt? Tyras blogg är inte min totala kunskapskälla, jag har nämligen fått lära mig att undersöka ett flertal källor. Anledningen att jag lade upp hennes blogg var att påvisa vad som kan hända om man kritiserar islam. Källan till vad halalslakt lade jag till när jag startade tråden.  Du får nog ta och läsa igenom min trådstart innan du  kritiserar vad/hur jag lagt upp ngt. 

Jag har dessutom ett flertal gånger skrivit att övrig slakt i Sverige INTE är ok. Tycker att man skall ta tag i de problem som man har på svenska slakterier. Halalslakt är in ok för mig då det sker i religionens namn, något jag sagt ett flertal gånger innan.
    Det är DU som bemötte mig med att jag inte skulle spela dum när mina argument inte passar för dig. 

Jag har verkligen inte glömt vad jag skrivit, du borde snarare läsa om och läsa RÄTT innan du påstår att jag skulle verka "dum", slösar din tid etc.

Jag vet och anser att alla har samma rättigheter, men många verkar ha glömt att samma människor också har samma skyldigheter.  
    Nu har jag iof inte läst alla kommentarer till inlägget i Tyras blogg men jag kan förstå om någon eller några muslimer reagerar på inlägget eftersom det visar inkorrekt information och helt fel bild över hur en halalslakt går till. Sen att det finns hjärnslöa människor som utför helt bestialiska slakter är en annan sak och det är det man ska diskutera, inte halalslakten i sig eftersom det inte är problemet. I samma diskussion kan man ju ta upp all djurhållning och slakt som sker i hela världen, eftersom det i slutändan ändå påverkar svenskarna eftersom vi importerar så mycket kött. 
    Samtidigt kan jag förstå att en del muslimer reagerar starkt på påhopp och anklagelser eftersom det redan är en hetsjakt på muslimer. Allt som har med islam och muslimer att göra hånas och förlöjligas och "man vill bara bli av med de där parasiterna". Det tar på psyket att hela tiden från alla möjliga håll få sånt bemötande så fort man nämner att man är muslim och äter halalkött och kanske har en hijab på huvudet. Är man gift så är man antingen en kvinnomisshandlare och potentiell hedersmördare och kvinnan är förtryckt, hur lycklig hon än säger sig vara. 

Den här propagandan är jag så förbannat less på att jag orkar inte ens argumentera. För varför skulle jag göra det för döva öron och när folk ändå har garvat in sina trångsynta och egoisktiska åsikter i sina små ärthjärnor???? 
    Either appear as you are or be as you appear - Mevlana
  • OLilly
    LindaEfraim skrev 2013-02-26 00:40:01 följande:
    Fast OLilly det blir ju löjligt att du försöker rättfärdiga en dålig sak genom att visa andra dåliga saker. Istället för att säga jag är muslim och jag ställer inte upp på dessa slakt metoder som är inhumana. Gärna halal men djuret får inte lida.
    Är det svårt att ha det kravet eller yttra sig om det.

Du beter dig precis som ett barn. Men han gjorde ju så och han va värre därför gjorde jag så.
    Jag tycker inte att någon form av misskötsel och misshandel av djur är okej. Vare sig det utförs av en kristen, ateist, muslim, jude osv. Vad spelar det för roll vem som gör det? Det existerar och det är väl det man måste ta itu med? Inte halalslakten i sig. 

Du kan tycka att jag är barnslig och visst är det svårt att ta till sig av grymheterna på filmerna? Såg du den sista filmen jag länkade? Ska man inte tala om dem också? Jag rättfärdigar inte den ena saken genom att peka på den andra, men jag vill att man inte ska glömma att sånt händer dagligen i hela världen men av någon anledning blir det ett jäkla ståhej när "halal" nämns. Vilket den där slakten på filmen INTE är. Det är INTE halalslakt!!!!!!!!!! Om man tycker att halalslakten är grym så har det verkligen inte att göra med den här tråden eftersom den grundar sig på de där vidriga filmerna. Att TS kallade det för halalslakt förstår jag, det samma gjorde ju "Tyra" och likadant gör många andra som inte har en aning. I stället tuggar man i sig propaganda och annan smörja som media matar svenskarna med. 
    Either appear as you are or be as you appear - Mevlana
  • lennartsdotter
    Arima skrev 2013-02-27 21:04:38 följande:
    Nej, men jag kommer att bli hungrig. Jag kommer inte att få ta med eget alternativ, då vi ska vara förebilder och äta maten som serveras. Vi som personal förutsätta äta halal om man inte är allergisk eller vegetarian.
    Och jag är inte vegetarian så jag får inte äta vegetariskt mat då det serveras halal. Vissa rätter som t ex soppa kan vara helt halal. Så det blir ett dilemma.. Jag ska vara förebild.. men jag tänker inte tala om anledningen för barnen varför jag inte äter halal... Frågan kommer att tas upp om ett par veckor.. får se hur det hela slutar.. Betald bantningskur...
    Det här är ju helt och hållet ett icke-problem eftersom skolan inte kan bestämma vad du ska äta och inte. Det har de liksom inte lagligt stöd för så om de försöker är det bara för dig att driva detta vidare till högre instanser.

Kontaktar du facket redan innan det tas upp så kommer allt antagligen lösa sig fint redan när det tas upp om ett par veckor. 
Svar på tråden Halalslakt