• Anonym (Besviken TJEJ)

Soc tog min son

Jag är en tjej på 26 år, soc tog min son när han var 3 månader o 12 dagar...
    Nu i januari 2013 fick jag veta varför soc tog min son, PGA faderns beteende...
    Nu är han LVU:ad, varför straffar soc mig när de inte var jag som gjorde nått fel...
     Jag är förtvivlad, för att soc har gjort så här mot mig, jag är gravid i v 21, o soc ville ta de här barnet med, men jag har flyttat från fadern nu, hoppas jag får behålla de här barnet 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-18 17:28
    Jag var rädd för barnets far, därför flyttade jag inte, för jag blev hotad på gång på gång, varje dag...
    Därför vågade inte FLYTTA i från han

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-19 15:34
    Är i vecka 24+1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-19 15:46
    Jag är inte bra på att stava, men hjulbent menar jag, min son var inte de när han föddes, de är ingen i släkten som är de, jag har fått reda på av soc att familjehems mamma inte har gett min son sina D-vitaminer som hon ska göra, för hon tycket att de inte var så viktigt...

Skulle jag skriva om allt så skulle de bli hur långt som helst, Därför har jag skrivit kortfattat om de här, barnets far har ADHD,DAMP,DYSELEXI...
    Jag har DYSELEXI...
    Har man gått på särskola som jag har gjort då är man utväklingstörd säger soc, då ska man inte ha barn...

• Svar på tråden Soc tog min son
  • ummabdilleh
    Anonym skrev 2013-03-05 15:33:32 följande:
    Kommer nog att bli lättare nu när socialsekreterare ska få avgöra ärenden istället för politiker, så att barn inte ska behöva stanna så länge hos alla dessa olämpliga föräldrar i åratal.
    de borde granska fosterforaldrar istallet for de riktiga, for dar finns det en hel del saker som inte stammer..de ar inte heller alltid sa lampliga
  • Dr Mupp
    ummabdilleh skrev 2013-03-05 15:28:01 följande:
    du menar att det finns folk som tar barnens valling och tillsatter socker?? har jag aldrig hort
    Ja, många på bla FL tipsar om att man ska tillsätta socker och/eller vaniljsocker i mjölkfri ersättning för att få den godare.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • LillMyra
    puss skrev 2013-03-05 13:14:17 följande:
    Jag tycker det borde vara lättare att omhänderta barn och det borde ske oftare.

Skulle du kunna tänka dig att ta på dig ansvaret för alla de barn som drabbas av vanvård och/eller bristande vård i familjehem? Och de fallen där omhändertaganden sker på helt felaktiga grunder och barn skiljs från helt oproblematiska föräldrar och hemmiljöer?

Forskning visar att staten är en sämre förälder än till och med föräldrar med vissa brister. Ska man ändå utsätta barn för detta i onödan?

Jag blir lite nyfiken vad du har för insikt i detta ämne egentligen? Är du familjehemsmamma?
  • Anonym
    LillMyra skrev 2013-03-05 16:39:53 följande:

Skulle du kunna tänka dig att ta på dig ansvaret för alla de barn som drabbas av vanvård och/eller bristande vård i familjehem? Och de fallen där omhändertaganden sker på helt felaktiga grunder och barn skiljs från helt oproblematiska föräldrar och hemmiljöer?

Forskning visar att staten är en sämre förälder än till och med föräldrar med vissa brister. Ska man ändå utsätta barn för detta i onödan?

Jag blir lite nyfiken vad du har för insikt i detta ämne egentligen? Är du familjehemsmamma?
    Forskning visar inte alls att olämpliga föräldrar är bättre än staten, forskning visar att familjehemsplacerade barn klarar sig lika dåligt som de barn som får stanna i dåliga biohem. Förhoppningsvis kommer detta att ändras så att det vårdnadsöverflytt sker oftare så att barnen inte behöver känna oro över vad de ska bo samt att barn snabbare ska omhändertas innan de får skador som påverkar deras liv.
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-03-05 16:44:30 följande:
    Forskning visar inte alls att olämpliga föräldrar är bättre än staten, forskning visar att familjehemsplacerade barn klarar sig lika dåligt som de barn som får stanna i dåliga biohem. Förhoppningsvis kommer detta att ändras så att det vårdnadsöverflytt sker oftare så att barnen inte behöver känna oro över vad de ska bo samt att barn snabbare ska omhändertas innan de får skador som påverkar deras liv.

• Emeli
    Anonym skrev 2013-03-05 16:44:30 följande:
    Exakt. Samma forskning visar också att barn som blir adopterade istället  för familjehemsplacerade mår klart bäst av de tre kategorierna.
  • Emeli
    ummabdilleh skrev 2013-03-05 07:19:55 följande:

jag vet vad som ar sant och inte..jag gick med pa frivlillig placering.vilket betyder att jag sj vet att placerin var enda losningen,nar man hittar pa att en mamma haller socker i ett barns valling , vilket jag inte tror en enda mamma i hela varlden nansin gjort....detta ar bara en av manga pahittade saker
    Du tror väl inte på fullt allvar att barn blir omhändertagna på grund av socker i välling? Soc försöker alltid i fösta hand ge stöd och hjälp till osäkra eller dysfunktionella föräldrar. Det ska väldigt mycket till innan ett barn blir LVU:at. Det råder dessutom brist på familjehem så jag tror inte att någon behöver vara oroligt över att ett barn kommer att bli omhändertaget i oträngt mål, tvärtom.

Jag är lärare och det händer att vi inom skolan gör anmälningar till soc. Vår erfarenhet är att det svårt och tar lång tid innan ett barn blir LVU:at och under den tiden mår barnet allt sämre. Vi har också sett exempel på hur mycket bättre ett barn kan må när det blir placerat i ett stabilt och bra familjehem. Barnet lever upp och är glad, börjar klara skolan, slappnar av. Om detta bra hem dessutom hade varit ett adoptivhem, där barnet vet att det kommer att få stanna, skulle dessa barn må ännu bättre.

Detta är barn som i allmänhet har farit illa under lång tid och de har så klart ärr i själen, men med kärlek och omsorg, omtanke, god omvårdnad och omtanke kan dessa ärr börja läka.

..............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
    ummabdilleh skrev 2013-03-05 07:19:55 följande:

jag vet vad som ar sant och inte..jag gick med pa frivlillig placering.vilket betyder att jag sj vet att placerin var enda losningen,nar man hittar pa att en mamma haller socker i ett barns valling , vilket jag inte tror en enda mamma i hela varlden nansin gjort....detta ar bara en av manga pahittade saker
    .

• Eldsjäl
    Dr Mupp skrev 2013-03-05 16:04:36 följande:
    Ja, många på bla FL tipsar om att man ska tillsätta socker och/eller vaniljsocker i mjölkfri ersättning för att få den godare.
    Men det är väl inget som någon gör jämt? Hörde en mamma som gjorde det när hennes lilla inte gillade välling men så fort barnet började äta så slutade hon. Det har man ändå mer förståelse för än någon som gör det jämt för smakens skull. Finns ju ingen anledning.
  • Anonym (.)
    LillMyra skrev 2013-03-05 16:39:53 följande:

Drabbades av rejäla maktmissbruk och övergrepp av socialtjänasten som lvuade mitt barn (utan någon orsak) och gjorde ALLT för att jag aldrig mer skulle se henne. 9 månader senare och efter andra myndigheter gått in och granskat samt inspelade samtal från min del, advokater och fullt stöd utifrån fick VARENDA EN lämna ärendet och avgå. Gällde så väl familjehems mamman som var helt sjukt i huvudet rent ut sagt, handläggare och till och med chefen på familjeenheten. Låt mig tillägga att det inte var första gången tillsynsnämnde (socialstyrelsen) gått in i den kommunen. Enorma brister från deras del och det var en mardröm som aldrig verkade ta slut. Som tur var kom allt fram tids nog. Idag mår vi alla bra, har inte haft med socialen sedan det här hände och mitt barn är ovetandes om den tiden som tur är. Däremot sitter ärren hos mig kvar.

• LillMyra
    Anonym (.) skrev 2013-03-09 15:01:26 följande:
    Drabbades av rejäla maktmissbruk och övergrepp av socialtjänasten som lvuade mitt barn (utan någon orsak) och gjorde ALLT för att jag aldrig mer skulle se henne. 9 månader senare och efter andra myndigheter gått in och granskat samt inspelade samtal från min del, advokater och fullt stöd utifrån fick VARENDA EN lämna ärendet och avgå. Gällde så väl familjehems mamman som var helt sjukt i huvudet rent ut sagt, handläggare och till och med chefen på familjeenheten. Låt mig tillägga att det inte var första gången tillsynsnämnde (socialstyrelsen) gått in i den kommunen. Enorma brister från deras del och det var en mardröm som aldrig verkade ta slut. Som tur var kom allt fram tids nog. Idag mår vi alla bra, har inte haft med socialen sedan det här hände och mitt barn är ovetandes om den tiden som tur är. Däremot sitter ärren hos mig kvar.

Jag känner med dig och det du tvingats genomlida, men det är otroligt skönt att höra att rättvisan KAN segra. Härligt att du vann och att de ansvariga fick straff för en gångs skull. Det måste till mycket mer granskning av maktgalna socialtjänstemän och själva systemet. Den utredningsmetodik som används är ju som gjord för att det ska bli FEL.

I mitt fall är det en frivillig placering eftersom jag inte hade hunnit få hjälp med min situation innan mitt barn föddes. Jag bad om hjälp när jag var gravid och har senare förstått att jag hade RÄTT till hjälp, men på grund av okunskap hos socialtjänsten fick jag inte ens veta det, utan istället ställde de orimliga och rent av farliga krav på mig. Jag gick med på jourhemsplacering i väntan på att få hjälp och att komma tillrätta med situationen. Det var hela tiden frågan om en kort placering eftersom jag alltjämt varit fast inställd på att få ordning på min situation. Det står i beslutet att det ska omprövas senast var sjätte månad och vid ändrade förhållanden. Det står också vad som krävs för att jag ska kunna få hem mitt barn. Jag har gjort allt de krävde, kämpat jättehårt för att få hjälp och ordna en stabil situation. Jag har inte fått en gnutta hjälp från soc utan gjort allt själv. Det är också konstigt att de kan omhänderta och placera ett barn och sedan ge f*n i resten av familjen. Ett familjeperspektiv borde alltid vara i fokus! Hur som helst så vet socialtjänsten att det nu är ändrade förhållande, men de är inte ett dugg intresserade av hur min situation nu ser ut. Det ÄR ju ändrade förhållanden och jag uppfyller kraven de ställde i beslutet för att jag ska få hem mitt barn. Var tog "omprövas vid ändrade förhållanden" vägen, undrar jag nu? Jag vill starta en process med utökat umgänge så att det blir en smidig övergång från familjehemmet till mitt hem, men på socialtjänsten (som förövrigt byter personal hela tiden) låter det nu som att det ska avvaktas X antal år innan någonting ska ändras! Det är helt befängt. Det skulle vara en kort placering i syfte att ge mitt barn trygghet tills jag hade fått den hjälp jag behövde, och nu när jag börjar känna mig redo (och jag och mitt barn har en fantastiskt nära relation, trots omständigheterna) så anser familjehemsmamman att mitt barn inte behöver mig ("h*n har det ju bra här!") och socialtjänsten, som saknar både insyn i min situation och kunskap för att göra bedömningar, vill så klart inte ens ta i ärendet utan vill avvakta - några ÅR. Den totala bristen på kompetens gör att de omöjligt kan göra någon bedömning av min situation, även om de nu skulle ha någon insyn. I deras händer vilar nu en stor del av mitt liv. Det finns dessutom stora brister hos familjehemmet vilket gör mig väldigt orolig. Jag vägrar vänta i X antal år för att 1) familjehemsmamman vill behålla MITT barn av själviska orsaker och 2) att socialtjänsten är för okompetenta och oengagerade för att vilja/kunna ta något beslut, eller ens göra en plan. Jag känner mig väldigt maktlös trots att jag vet att jag har rätt och jag vill mitt barns och vår familjs bästa. Det känns oändligt obehagligt. Jag har stöd från olika håll som jag ska försöka "alliera" mot detta vansinne, så att det kan hända något. Jag trodde inte att det var så otroligt låg kvalitet som det visat sig vara på socialtjänsten i Sverige. De kan ju vänta sig en FET kamp.
Svar på tråden Soc tog min son