• SpanskaFlugan

Vad anser du om plankning?

Jag var inne Stockholm i dag och åkte tunnelbana. När jag drog mitt Access kort (kort som fungerar som en biljett) i spärren och gick igenom kom det en tjej bakom mig och tryckte sig mot mig och gled igenom spärren på min biljett innan spärren stängdes. Jag blev skitlack och vände mig och skällde ut henne för att hon plankade på min biljett. Tyvärr fanns det ingen spärrvakt i närheten så hon bara mumla nåt och sprang i väg ner för rulltrappan. 

Att planka är att snylta på skattepengar tycker jag. Att dessutom försöka snicka sig in på andras biljetter är jävligt lågt.

Vad anser ni om plankare? Plankar ni själva?  

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad anser du om plankning?
  • SpanskaFlugan
    Lillkossan skrev 2013-03-03 19:15:51 följande:
    Om vi skulle bekosta kollektivtrafiken med skattemedel så skulle alla kollektivtraffiksnter med under 75.000 i månadslön gå plus.
    Har du en källa på det? Skulle vara mycket intressant att se hur man har räknat ut det. 
  • Flash Gordon
    SpanskaFlugan skrev 2013-03-04 21:12:05 följande:
    Har du en källa på det? Skulle vara mycket intressant att se hur man har räknat ut det. 

http://stockholm.etc.se/nyhet/pendlare-sparar-6-200-pa-nolltaxa

Det är en schablonmässig uträkning av en tiding som visar att de som förlorar på "gratis" kollektivtrafik är alla kollektivtrafikanter som tjänar över 75000 OCH alla som inte använder kollektivtrafiken.

Inget parti är för en helt skattefinansierad (dvs "gratis", i barnamun) kollektivtrafik. Det finns andra värden än rent ekonomiska med att låta de som brukar systemet vara med att delbetala för det:

Men bland politikerna i landstingshuset är intresset lågt för nolltaxa. Den borgerliga majoriteten är enig i sitt motstånd.

– Dagens fördelning har en bra balans. Höjd skatt skulle hota jobben och slå hårdast mot dem som tjänar minst, säger trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm via sin pressekreterare. På den rödgröna sidan råder viss splittring. Varken MP, S eller V är för nolltaxa, även om det finns representanter för partierna som tycker annorlunda. 

- Det är fel att den som inte reser dagligen med kollektivtrafiken ska behöva betala högre skatt för något som den inte utnyttjar, menar Miljöpartiets trafikpolitiske talesperson i landstinget, Yvonne Blombäck. 

-   Det är viktigare med turtäthet och kvalitet. Det som är helt gratis får inte ett lika högt värde hos resenären. Risken finns att man tappar respekten för det allmänna, säger hon. 

Socialdemokraternas talesperson i trafikfrågor i landstinget, Erika Ullberg, är inne på samma linje.

– En 50-50-fördelning mellan skatt och avgift är ett rimligt sätt att finansiera kollektivtrafiken. Det skulle vara kostsamt att införa nolltaxa vilket skulle påverka skatten. Det vore inte alldeles enkelt att förankra hos medborgarna, säger Erika Ullberg."
  • SpanskaFlugan
    Flash Gordon skrev 2013-03-05 04:14:27 följande:

stockholm.etc.se/nyhet/pendlare-sparar-6-200-...

Det är en schablonmässig uträkning av en tiding som visar att de som förlorar på "gratis" kollektivtrafik är alla kollektivtrafikanter som tjänar över 75000 OCH alla som inte använder kollektivtrafiken.

Inget parti är för en helt skattefinansierad (dvs "gratis", i barnamun) kollektivtrafik. Det finns andra värden än rent ekonomiska med att låta de som brukar systemet vara med att delbetala för det:

" Men bland politikerna i landstingshuset är intresset lågt för nolltaxa. Den borgerliga majoriteten är enig i sitt motstånd.

– Dagens fördelning har en bra balans. Höjd skatt skulle hota jobben och slå hårdast mot dem som tjänar minst, säger trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm via sin pressekreterare. På den rödgröna sidan råder viss splittring. Varken MP, S eller V är för nolltaxa, även om det finns representanter för partierna som tycker annorlunda. 

- Det är fel att den som inte reser dagligen med kollektivtrafiken ska behöva betala högre skatt för något som den inte utnyttjar, menar Miljöpartiets trafikpolitiske talesperson i landstinget, Yvonne Blombäck. 

-   Det är viktigare med turtäthet och kvalitet. Det som är helt gratis får inte ett lika högt värde hos resenären. Risken finns att man tappar respekten för det allmänna, säger hon. 

Socialdemokraternas talesperson i trafikfrågor i landstinget, Erika Ullberg, är inne på samma linje.

– En 50-50-fördelning mellan skatt och avgift är ett rimligt sätt att finansiera kollektivtrafiken. Det skulle vara kostsamt att införa nolltaxa vilket skulle påverka skatten. Det vore inte alldeles enkelt att förankra hos medborgarna, säger Erika Ullberg."
    Mnja...det där kan knappast räknas som källa. ETC är en utpräglat vänsterorienterad tidning som gjort en egen uträkning. Dessutom säger de inte ord om hur de har gjort uträkningen, vilka sifforr de har använt och så vidare. Resultatet passar föga förvånande in perfekt i ETC:s ideologiska profil.
  • Dr Mupp
    Aniiee skrev 2013-03-03 21:07:25 följande:
    Jag är nyfiken på hur ni ser på att priset för SLs månadskort ligger lååååååååångt över konsumentprisindex. Någon som har en kommentar till det?
    SL kort är billigt om man tänker på vad det kostar i många andra städer. Men stockholmare ska alltid gnälla. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Emelie 1987
    Dr Mupp skrev 2013-03-05 09:16:44 följande:
    SL kort är billigt om man tänker på vad det kostar i många andra städer. Men stockholmare ska alltid gnälla. 
    Ja faktiskt. 
    En man, två barn, tre älsklingar
  • Duckan

Ogillar plankning lika mycket som de som säger att de inte har lust att betala tv-licens "bara för att". Som att det är en sport att slippa undan medan alla andra får betala.

• Feltryck01
    MEN jag tror inte det är det främsta problemet om man tänker tillbaka i tiden, tankarna på att det är dyrt började nog när löftena om att priserna skulle sänkas kom, "jaa till trängselavgiften, så börjar fler åka kommunalt och då blir det billigare!"
    Ja, fler började åka kommunalt, men priserna bara gick upp och gick upp. Där började irritationen.  
    Why don't you show me a little bit of spine you've been saving for his mattress?
  • Flash Gordon
    SpanskaFlugan skrev 2013-03-05 09:09:50 följande:
    Mnja...det där kan knappast räknas som källa. ETC är en utpräglat vänsterorienterad tidning som gjort en egen uträkning. Dessutom säger de inte ord om hur de har gjort uträkningen, vilka sifforr de har använt och så vidare. Resultatet passar föga förvånande in perfekt i ETC:s ideologiska profil.

Klart att ETC är en extrem vänstertidning men amn kan ju i alla fall ge dem cred för att de har förklarat vad de har räknat på. det står ju dels i texten, dels i en sidoruta.

Kort har man ju utgått från att de ökade skatterna behöver täcka 5,4 miljarder   i uteblivna biljettintäkter EFTER en 20% ökning av resenärer.

Alla som idag köper SL-kort ochtjänar under 75000 skulle gå plus på ett gratis SL-kort jämfört med den skatteökning som det ger.

För de som INTE använder SL-kort är det dock en stor förslust.

Med en snittinkomst på 25000 skulle skatteökningen, enbart pga "gratis" tunnebana bli 276 kr/månad.

På ett helår är det 3312 kronor extra (6600 för en barnfamilj med inkomst strax under medel), för någonting du inte använder.     
  • Juronjaure

Det är obegripligt att folk plankar. Att planka är inte vettigare än att tanka sin bil och sticka utan att betala. Fattar inte hur folk kan förvänta sig att få allt gratis här i livet...

• Rocket Mania
    Jag ser dig lite här och var på forumet och måste säga att du känns rätt gnällig. Är du Stockholmare? Eftersom du är så gnällig menar jag.

Tänk dig för.  
Svar på tråden Vad anser du om plankning?