• SpanskaFlugan

Vad anser du om plankning?

Jag var inne Stockholm i dag och åkte tunnelbana. När jag drog mitt Access kort (kort som fungerar som en biljett) i spärren och gick igenom kom det en tjej bakom mig och tryckte sig mot mig och gled igenom spärren på min biljett innan spärren stängdes. Jag blev skitlack och vände mig och skällde ut henne för att hon plankade på min biljett. Tyvärr fanns det ingen spärrvakt i närheten så hon bara mumla nåt och sprang i väg ner för rulltrappan. 

Att planka är att snylta på skattepengar tycker jag. Att dessutom försöka snicka sig in på andras biljetter är jävligt lågt.

Vad anser ni om plankare? Plankar ni själva?  

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad anser du om plankning?
  • Regnig måndag
    SpanskaFlugan skrev 2013-04-10 17:38:57 följande:
    Som sagt, två fel gör inte ett rätt... Och det är inte kaffepengar. 40 kronor per plankning blir rätt mycket pengar om siffrorna som talar om ca 1 miljon plankningar om året stämmer. 
    Självklart inte men man gör något åt förebilderna som fuskar i stor omfattning innan man klagar på de som gör det minimalt.
    Varför gapas det jävligt mycket om de här kaffepengarna (som fortfarande är blygsamt i sammanhanget) när man inte ens vill fundera över de stora elefanterna? Det viftas nämligen alltid bort.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • MadHatter
    Tillie skrev 2013-04-09 20:09:34 följande:
    Jag brukar inte planka om jag inte måste (om jag måste ta mig nånstans och är luspank), men jag tycker att betala 800 för ett litet kort som bara räcker i en månad är alldeles för mycket pengar. Jag har inte världens bästa ekonomi och lägger hellre 800 på något annat eller sparar dom. 

Att hoppas på att SL sänker priserna är helt lönlöst. Lär kosta en tusenlapp om fem år istället.  

Kostar ett Slkprt 800/månad? Är ju inte så farligt i så fall med tanke på hur bra lokaltrafiken där är utbyggd och till hur många olika ställen man tar sig. Jag betalar 1100 för mitt kort på "landsbygden" och då är det ju väldigt många ställen man inte tar sig till med lokaltrafiken.
  • jannej
    Regnig måndag skrev 2013-04-10 17:46:19 följande:
    Självklart inte men man gör något åt förebilderna som fuskar i stor omfattning innan man klagar på de som gör det minimalt.
    Varför gapas det jävligt mycket om de här kaffepengarna (som fortfarande är blygsamt i sammanhanget) när man inte ens vill fundera över de stora elefanterna? Det viftas nämligen alltid bort.
    Har du någon källa på att det bara rör sig om kaffepengar.
  • Tillie
    MadHatter skrev 2013-04-10 17:50:27 följande:

Kostar ett Slkprt 800/månad? Är ju inte så farligt i så fall med tanke på hur bra lokaltrafiken där är utbyggd och till hur många olika ställen man tar sig. Jag betalar 1100 för mitt kort på "landsbygden" och då är det ju väldigt många ställen man inte tar sig till med lokaltrafiken.
    Det är ändå för dyrt. Jag är inte ens "medelklass" när det gäller ekonomin och måste jag köpa ett SL-kort får jag avstå från något annat jag behöver. Så är det alltid. Så det vore väldigt givmilt om SL kunde sänka priset till 200 kr lägre iallafall. 
  • Apopan

För min del så får folk planka så mycket de vill, jag gör det dock inte. Är dock för gratis kollektivtrafik/betalning av kollektivtrafik med skattemedel. Och ja, självklart är jag då också för att höja skatten.

• Regnig måndag
    jannej skrev 2013-04-10 17:52:31 följande:
    Har du någon källa på att det bara rör sig om kaffepengar.
    Det finns massor av källor på hur stort fiffel politiker och höjdare smugglar undan.
    Läser du är det det jag pratar om.
  • Regnig måndag
    MadHatter skrev 2013-04-10 17:50:27 följande:

Det spelar då ingen roll om det är landsbygd eller stad, på bägge ställen finns massor av ställen man inte kan ta sig kollektivt.
  • jannej
    Regnig måndag skrev 2013-04-10 18:40:10 följande:
    Det finns massor av källor på hur stort fiffel politiker och höjdare smugglar undan.
    Läser du är det det jag pratar om.
    Du påstår att plankning kostar kaffepengar , källa på det.
  • Petrol

Jag vet inte vad jag tycker egentligen.

Jag anser att kollektivtrafiken ska vara gratis, men jag tror inte plankning är rätt väg att gå för att nå det målet.

Försöker själv betala för mig så ofta jag kan, och ännu hellre strunta i kollektivtrafiken till förmån för cykel.

men jag klandrar inte den som plankar i undantagsfall om det är slut på kortet eller om man måste göra en oplanerad resa man inte har möjlighet att betala för utan gör det själv ibland.

• Petrol

Med gratis menar jag skattefinansierad, för att undvika missförstånd.

Svar på tråden Vad anser du om plankning?