• SpanskaFlugan

Vad anser du om plankning?

Jag var inne Stockholm i dag och åkte tunnelbana. När jag drog mitt Access kort (kort som fungerar som en biljett) i spärren och gick igenom kom det en tjej bakom mig och tryckte sig mot mig och gled igenom spärren på min biljett innan spärren stängdes. Jag blev skitlack och vände mig och skällde ut henne för att hon plankade på min biljett. Tyvärr fanns det ingen spärrvakt i närheten så hon bara mumla nåt och sprang i väg ner för rulltrappan. 

Att planka är att snylta på skattepengar tycker jag. Att dessutom försöka snicka sig in på andras biljetter är jävligt lågt.

Vad anser ni om plankare? Plankar ni själva?  

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad anser du om plankning?
  • PumpkinQueen
    Regnig måndag skrev 2013-04-12 16:18:32 följande:
    Självklart gör det det att höjdare visar att det är helt ok att fiffla stora pengar utan att åka dit.
    Det är lika självklart som att du visar dina barn att det är ok att slåss om du klubbar ner folk till höger och vänster. Man gör inte som man blir tillsagd, man gör som de som bestämmer gör.

Fast jag tror verkligen inte att någon tycker att det är okej att höjdare fifflar med stora pengar. Dessutom tror jag inte att det är detta som gör att folk känner att det är okej att planka. Jag tror att de tycker att det är okej, eftersom de tror att det inte märks, att de tycker att det är "orättvist" att det är så dyrt att åka T-bana, att de aldrig funderat över vad det är som betalar vår T-bana och en massa andra saker.
    Ja, det är jag på bilden
  • Regnig måndag
    Flaminia skrev 2013-04-12 16:20:37 följande:

Men vad finns det för motsättning mellan att kämpa mot fusk och ohederlighet på högre nivå och att kämpa mot plankning? Jag förstår verkligen inte.
    Har jag skrivit att det finns en motsättning?
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Regnig måndag
    PumpkinQueen skrev 2013-04-12 16:21:34 följande:

Fast jag tror verkligen inte att någon tycker att det är okej att höjdare fifflar med stora pengar. Dessutom tror jag inte att det är detta som gör att folk känner att det är okej att planka. Jag tror att de tycker att det är okej, eftersom de tror att det inte märks, att de tycker att det är "orättvist" att det är så dyrt att åka T-bana, att de aldrig funderat över vad det är som betalar vår T-bana och en massa andra saker.
    Nej man kan hoppas det. I så fall borde det höjas en del röster om det på alla sätt och vis eftersom beloppen vida överstiger de 40 kronor vi pratar om här.
    Varför hör vi inget om det om nu folk har så mycket emot det?
  • beccagranen

Det bryr jag mig faktiskt inte om. Jag betalar för mig för att ha rent smavete och inte behöva sitta på helspänn och kolla efter kontrollanter. Men efter allt skriveri om hur råa dom är som kastar ur barn var som utan en gnutta empati.. dessa överpriser dom höjt till och dåliga betalsystem. Nej jag är inte mycket för lokaltrafiken. Varför skulle jag engagera mig i vad andra gör, det är deras problem.

• Flaminia
    Regnig måndag skrev 2013-04-12 16:22:04 följande:
    Har jag skrivit att det finns en motsättning?

Man kan få intrycket av det även om du kanske inte skriver det rakt ut.
  • Regnig måndag
    Flaminia skrev 2013-04-12 16:26:00 följande:

Man kan få intrycket av det även om du kanske inte skriver det rakt ut.
    Det är din tolkning och den är fel, pröva att läsa ordagrant det jag skriver utan att lägga in egna tolkningar.
  • Flaminia
    Regnig måndag skrev 2013-04-12 16:27:04 följande:
    Det är din tolkning och den är fel, pröva att läsa ordagrant det jag skriver utan att lägga in egna tolkningar.

Du skriver att det är att sila mygg och svälja kameler att reagera på plankningen. Vad är det som säger att de som protesterar mot plankningen inte reagerar minst lika starkt på fusket bland politiker och högre tjänstemän?
  • PumpkinQueen
    Regnig måndag skrev 2013-04-12 16:23:21 följande:
    Nej man kan hoppas det. I så fall borde det höjas en del röster om det på alla sätt och vis eftersom beloppen vida överstiger de 40 kronor vi pratar om här.
    Varför hör vi inget om det om nu folk har så mycket emot det?

Varför vi inte hör något om att höjdare fifflar bort pengar? Det tycker jag att det står om i tidningarna rätt ofta. Senast var det väl något med pensionsföretagen som hade skickat sina anställda på lyxresor och hade tagit ut enormt höga löner? I vintras var det något statligt verk som käkat julbord för en miljon. Som sagt, det skrivs titt som tätt om sådana saker, och aldrig i perspektivet "jaja, vem bryr sig; nu går vi ut och plankar istället".
    Ja, det är jag på bilden
  • Regnig måndag
    Flaminia skrev 2013-04-12 16:28:54 följande:

Du skriver att det är att sila mygg och svälja kameler att reagera på plankningen. Vad är det som säger att de som protesterar mot plankningen inte reagerar minst lika starkt på fusket bland politiker och högre tjänstemän?
    Var ser vi alla tr¨dar om fuskande pampar?
    det finns massor av spåna här 40-kronrs trådar men du syftar på att det finns de som handlar om fuskande politiker?
    Visa mig en är du snäll.
  • Regnig måndag
    PumpkinQueen skrev 2013-04-12 16:29:29 följande:

Varför vi inte hör något om att höjdare fifflar bort pengar? Det tycker jag att det står om i tidningarna rätt ofta. Senast var det väl något med pensionsföretagen som hade skickat sina anställda på lyxresor och hade tagit ut enormt höga löner? I vintras var det något statligt verk som käkat julbord för en miljon. Som sagt, det skrivs titt som tätt om sådana saker, och aldrig i perspektivet "jaja, vem bryr sig; nu går vi ut och plankar istället".
    Helt rätt och var är alla hetsande hatande trådar mot pampar och politiker?
  • PumpkinQueen
    Regnig måndag skrev 2013-04-12 16:31:42 följande:
    Helt rätt och var är alla hetsande hatande trådar mot pampar och politiker?

Som sagt, om du vill ha en sådan tråd är det väl bara att starta en? 

Det kanske blir lite tunna debatter i sådana trådar, eftersom det knappast finns någon som försvarar att "höjdare fifflar med pengar". Om alla håller med varandra, vad händer då med diskussionen? 
    Ja, det är jag på bilden
  • Flaminia
    Regnig måndag skrev 2013-04-12 16:30:28 följande:
    Var ser vi alla tr¨dar om fuskande pampar?
    det finns massor av spåna här 40-kronrs trådar men du syftar på att det finns de som handlar om fuskande politiker?
    Visa mig en är du snäll.

Jag har sett i flera olika trådar att det klagas på politikers höga löner och på att de bara tänker på sitt och inte förstår hur "vanligt folk" har det.  
  • Regnig måndag
    Flaminia skrev 2013-04-12 16:38:46 följande:

Jag har sett i flera olika trådar att det klagas på politikers höga löner och på att de bara tänker på sitt och inte förstår hur "vanligt folk" har det.  
    Nu var det inte lön jag syftade på.
  • Regnig måndag
    PumpkinQueen skrev 2013-04-12 16:35:26 följande:

Som sagt, om du vill ha en sådan tråd är det väl bara att starta en? 

Det kanske blir lite tunna debatter i sådana trådar, eftersom det knappast finns någon som försvarar att "höjdare fifflar med pengar". Om alla håller med varandra, vad händer då med diskussionen? 
    Det är helt onödigt att bemöta detta och förklara igen eftersom du visar att du inte är kapabel till att ta till dig det som skrivs, utom din egen åsikt då.
    Du har helt missförstått vad diskussionsforum är.
  • Regnig måndag
    SpanskaFlugan skrev 2013-04-12 16:57:30 följande:
    Om du vill ha en sådan tråd står dig det fritt att starta en sådan. Kan vi vänligen använda den här tråden till att diskutera etiken runt plankning? 

Som du kanske märkte fick jag moderatorerna att ta bort dina inlägg om att det skulle vara två nick och en person så du kan väl hålla dig till ämnet nu i stället?  
    Det finn som sagt ingen som helst anledning för mig att starta en tråd. Sanningen är att det är bra att vidga sina vyer speciellt eftersom det handlar om exakt samma etiska dilemma.

• Rikard

Naturligtvis är det ok att planka eftersom det bara skadar bolaget bakom kollektivtrafiken.
    Precis som det är ok att snatta i affären eftersom det bara skadar butiksägaren.
    Precis som det är ok att göra inbrott eftersom det bara skadar husägaren.
    Precis som det är ok att mörda eftersom det bara skadar den som dör.

• Regnig måndag
    PumpkinQueen skrev 2013-04-13 14:14:09 följande:

Jaja, om du inte kan diskutera och argumentera för dina åsikter så är det ditt problem. Tråkigt att jag slösat bort min tid genom att besvara dina inlägg.
    Med dig har jag under längre tid och i flera trådar argumenterat för att slippa ditt tjafs.
    Att du inte vet vad det innebär att diskutera är sorgligt.
    Eftersom du anser att det är slöseri i tid att försöka tjafsa med mig så tar jag föregivet att du ignorerar mig i framtiden.
  • Regnig måndag
    PumpkinQueen skrev 2013-04-13 14:42:15 följande:

Du är inte av tillräckligt stor betydelse i mitt liv för att jag ska memorera ditt namn och medvetet undvika dig. Men lycka till med dina diskussioner i framtiden.
    Då är det dags att du lär dig diskutera, det som diskussionsforum är tillför. Hittills i denna tråd liksom många fler, är ditt syfte uppenbart bara att tjafsa.
    Ta lite ansvar för det du säger, nyss beklagade du dig att du slösade bort tid på mig, ändå fortsätter du. Du bevisar själv att ditt syfte bara är att få förstöra.

Men som jag sa: lär dig diskutera och lär dig ta kritik.
Svar på tråden Vad anser du om plankning?