• SpanskaFlugan

Vad anser du om plankning?

Jag var inne Stockholm i dag och åkte tunnelbana. När jag drog mitt Access kort (kort som fungerar som en biljett) i spärren och gick igenom kom det en tjej bakom mig och tryckte sig mot mig och gled igenom spärren på min biljett innan spärren stängdes. Jag blev skitlack och vände mig och skällde ut henne för att hon plankade på min biljett. Tyvärr fanns det ingen spärrvakt i närheten så hon bara mumla nåt och sprang i väg ner för rulltrappan. 

Att planka är att snylta på skattepengar tycker jag. Att dessutom försöka snicka sig in på andras biljetter är jävligt lågt.

Vad anser ni om plankare? Plankar ni själva?  

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad anser du om plankning?
  • persikofjaril

Jag har plankat några gånger när jag var yngre (läs fjortis), fast det var långt före de nya spärrarna, men sen växte jag upp och insåg hur fel det är. Har också vart med om att folk trängt sig in precis bakom mig när jag gått igenom spärren, och jag tycker det är obehagligt!

• Lillkossan

Jag är medlem i planka.se och gör det av principskäl. Jag vill ha en kollektivtrafik för alla, gratis. För det mesta har jag busskort (dock reducerat) men har jag glömt det så plankar jag garanterat.

• SpanskaFlugan
    Lillkossan skrev 2013-03-03 14:33:57 följande:
    Jag är medlem i planka.se och gör det av principskäl. Jag vill ha en kollektivtrafik för alla, gratis. För det mesta har jag busskort (dock reducerat) men har jag glömt det så plankar jag garanterat.
    "Gratis" är en illusion. Någon måste betala underhåll och löner, var tror du de pengarna kommer ifrån? Personligen tycker jag skattepengar gör bättre nytta i vården och omsorgen än att bekosta gratis kollektivtrafik. 
  • CarinaL26
    Lillkossan skrev 2013-03-03 14:33:57 följande:
    Vem ska betala bussförarnas lön? Vems ska betala underhållet för tunnelbanespåren? för att inte tala om utbyggnaden?

I själva verket är det väl så att du vill att "någon annan ska betala", eller hur? 
  • Flash Gordon
    SpanskaFlugan skrev 2013-03-02 14:04:34 följande:
    Jag var inne Stockholm i dag och åkte tunnelbana. När jag drog mitt Access kort (kort som fungerar som en biljett) i spärren och gick igenom kom det en tjej bakom mig och tryckte sig mot mig och gled igenom spärren på min biljett innan spärren stängdes. Jag blev skitlack och vände mig och skällde ut henne för att hon plankade på min biljett. Tyvärr fanns det ingen spärrvakt i närheten så hon bara mumla nåt och sprang i väg ner för rulltrappan. 

Att planka är att snylta på skattepengar tycker jag. Att dessutom försöka snicka sig in på andras biljetter är jävligt lågt.

Vad anser ni om plankare? Plankar ni själva?  
    Med glasdörrarna så drar du kortet, går genom och ... stannar till just innanför glasdörrarna.

Den hippie som försker smita in bakom dig kommer automatisk att stanna till (mäniskan fungerar så) - och så går spärren igen. 
  • elyse

Det är fel såklart. Kollektivtrafiken kostar massor av pengar - hur ska den finansieras? Är alla plankare lika pigga på högre skatt då, för att kollektivtrafiken ska vara gratis? Pengarna måste ju komma nånstans ifrån. 

• Severus

Att skylla på att det är för dyyyyyrt är ju löjligt

Här kostar det över 800:-/mån att åka mellan två FASTA platser inom ett visst avstånd. Bor lyckligtvis endast 15 km från orten. de som bor längre ut betalar ju ännu mer än mina 800++ kr
     och här säger systemet i bussen ifrån om du ens försöker kliva på, på annan plats än det som angetts på kortet

Njöt av SL-kortet som låter en åka dygnet runt, på buss, pendel, tunnelbana, tvärbana etc i hela jävla länet!!!

Inget : "Du... det här kortet gäller bara mellan x och y, det här stället är 5 km längre bort och då måste du betala"

Piece of cake to get rid of a piece of shit...
  • Simon 681

Nej. Jag tycker kommunaltrafik i stockholm är mycket prisvärd. Jag kan förstå de som tycker att kommunaltrafik borde vara skattefinansierat, men vad de kanske inte förtår är att någon annan utgift då måste sänkas eller skatten höjas.

• Butterscotch

Folk som plankar är dumma i huvudet. Det är för övrigt jäkligt billigt med kollektivtrafik i t ex Stockholm, och absolut ingenting att klaga på.

Svar på tråden Vad anser du om plankning?