• SpanskaFlugan

Vad anser du om plankning?

Jag var inne Stockholm i dag och åkte tunnelbana. När jag drog mitt Access kort (kort som fungerar som en biljett) i spärren och gick igenom kom det en tjej bakom mig och tryckte sig mot mig och gled igenom spärren på min biljett innan spärren stängdes. Jag blev skitlack och vände mig och skällde ut henne för att hon plankade på min biljett. Tyvärr fanns det ingen spärrvakt i närheten så hon bara mumla nåt och sprang i väg ner för rulltrappan. 

Att planka är att snylta på skattepengar tycker jag. Att dessutom försöka snicka sig in på andras biljetter är jävligt lågt.

Vad anser ni om plankare? Plankar ni själva?  

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad anser du om plankning?
  • Elin 885
    tahira skrev 2013-03-03 18:27:38 följande:
    Elin - ja, jag förstår :). Då är det ju fritt fram bara man kommer in, idiotiskt. Borde inte vara så dyrt att installera kortläsare vid utgång också.
    nej man kan tycka det!
    jag håller helt med dig!
    Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
  • Flash Gordon
    Lillkossan skrev 2013-03-03 14:33:57 följande:
    Jag är medlem i planka.se och gör det av principskäl. Jag vill ha en kollektivtrafik för alla, gratis. För det mesta har jag busskort (dock reducerat) men har jag glömt det så plankar jag garanterat.

Hur tänkte du att du skulle få en "gratis" kollektivtrafik?

Bygger det på att tågförarna ska arbeta gratis och något slags övervintrat vänsterkollektiv skall snickra ihop tågen och rälsen, eller vadå?  
  • Simon 681
    Flash Gordon skrev 2013-03-03 18:42:58 följande:

Hur tänkte du att du skulle få en "gratis" kollektivtrafik?

Bygger det på att tågförarna ska arbeta gratis och något slags övervintrat vänsterkollektiv skall snickra ihop tågen och rälsen, eller vadå?  

Det vänsterfolk menar med gratis är ofta "skattefinansierat", dvs ordentligt höjda skatter.
  • CarinaL26
    Simon 681 skrev 2013-03-03 18:46:29 följande:

Det vänsterfolk menar med gratis är ofta "skattefinansierat", dvs ordentligt höjda skatter.
    Dvs 'Någon annan än jag ska betala'.
  • tahira

Simon - jag tror inte att det är så svårt att göra systemet lite svårare för plankare att lura. Det är ju så det fungerar här i London och vi har en rusning som inte är att leka med ;)

• Johan75
    CarinaL26 skrev 2013-03-03 18:47:18 följande:
    Snarare "alla" ska betala. 
    Behold, i come as a thief.
  • CarinaL26
    Johan75 skrev 2013-03-03 18:48:07 följande:
    Snarare "alla" ska betala. 
    Många av de som är med i planka.nu betalar inte skatt.
  • Simon 681

Det finns också en del vänsterfolk som tror att staten i sig genererar pengar och att man alltså kan ha vissa saker helt gratis.
  • LaFontaine

Nej, det betyder att ingen betalar. För ändamålet faller pengarna liksom ner från himlen. Ungefär så lät seger en kille satte upp klistermärken från planka.nu på tåget och maken och jag försökte ta en diskussion med honom. Det är knappast begåvningsreservn de "rekryterat"...
  • Johan75
    CarinaL26 skrev 2013-03-03 18:49:17 följande:
    Många av de som är med i planka.nu betalar inte skatt.
    Oj, det visste jag faktiskt inte. Ser inte relevansen av denna info heller. 
    Behold, i come as a thief.
Svar på tråden Vad anser du om plankning?