• SpanskaFlugan

Vad anser du om plankning?

Jag var inne Stockholm i dag och åkte tunnelbana. När jag drog mitt Access kort (kort som fungerar som en biljett) i spärren och gick igenom kom det en tjej bakom mig och tryckte sig mot mig och gled igenom spärren på min biljett innan spärren stängdes. Jag blev skitlack och vände mig och skällde ut henne för att hon plankade på min biljett. Tyvärr fanns det ingen spärrvakt i närheten så hon bara mumla nåt och sprang i väg ner för rulltrappan. 

Att planka är att snylta på skattepengar tycker jag. Att dessutom försöka snicka sig in på andras biljetter är jävligt lågt.

Vad anser ni om plankare? Plankar ni själva?  

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad anser du om plankning?
  • Elin 885
    Butterscotch skrev 2013-03-03 17:47:58 följande:
    Folk som plankar är dumma i huvudet. Det är för övrigt jäkligt billigt med kollektivtrafik i t ex Stockholm, och absolut ingenting att klaga på.
    bor inte i sthlm nu, flyttade för ett halvår sen. jag är född och uppvuxen där och kollektivtrafiken är under all kritik! färdmedlen är ofta sen, dåligt städade, inga konduktörer som inger trygghet. jag menar om jag blir nedslagen på tunnelbanan, ska jag då be förövaren och vänta lite så att jag kan trycka på nödsignal?.

jämför man med skåne som har ytterst lite dyrare än stockholm så går deras bussar nästan hela tiden, förarna är alltid trevliga. pågatågen (deras motsvarighet till pendeltåg) är alltid rena och frächa, toaletten som finns ombord (sjukt att det inte finns i sthlm!) är alltid ren och fräsch. för den som vill ha lugn och ro finns tysta avdelningar och det finns alltid en konduktör ombord. DET är bra service!
    Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
  • paret
    Lillkossan skrev 2013-03-03 14:33:57 följande:
    Jag är medlem i planka.se och gör det av principskäl. Jag vill ha en kollektivtrafik för alla, gratis. För det mesta har jag busskort (dock reducerat) men har jag glömt det så plankar jag garanterat.
    Vem ska betala den service då menar du med gratis tunnelbana?
    De som cyklar?
    De som kör bil?
    De som aldrig använder tunnebanan?
    Nån måste betala när inte de som nyttjar det gör det tydligen.
  • tahira

Lillkossan - det går inte att göra något gratis som kostar pengar. Man kan inte köpa tåg för ingenting eller anställa människor utan att ge dem lön. Däremot kan man bekosta kollektivtrafiken på andra sätt, men så som t.ex vård och skola ser ut tycker nog de flesta att det finns bra mycket bättre saker att lägga skattepengar på.

Sättet att få det billigare är att helt enkelt betala. Ju färre som plankar desto billigare kan det bli.

• tahira

Hur fungerar det i Stockholm? Drar man bara kortet när man går in i tunnelbanan? Här måste ban dra det för att komma ut också, och det är främst där tjyvåkare åker fast.

• Elin 885
    tahira skrev 2013-03-03 18:14:04 följande:
    Hur fungerar det i Stockholm? Drar man bara kortet när man går in i tunnelbanan? Här måste ban dra det för att komma ut också, och det är främst där tjyvåkare åker fast.
    man lägger kortet på en kortläsare och då öppnas spärren och sen går man ned till plattformen.
  • Rocket Mania
    tahira skrev 2013-03-03 18:14:04 följande:
    Ingen kontroll vid utgång tyvärr. Väldigt sällan kontroll av biljett i huvud taget så det är (för) enkelt att fuska. Det är egentligen bara Tvärbanan man alltid kollas på och då enbart för man når spåret utan att passera en spärr.
  • tahira

Ah okej. Ja, det känns ju som att de gör det lite lätt för plankarna om det inte finns någon spärr vid utgången.

• Elin 885
    tahira skrev 2013-03-03 18:24:15 följande:
    Ah okej. Ja, det känns ju som att de gör det lite lätt för plankarna om det inte finns någon spärr vid utgången.
    det finns spärrar vid utgångarna eftersom dem är samma som ingång men när man kommer från plattformen så behöver man inte lägga sitt kort i en kortläsare utan spärren känner av att det kommer någon och öpnnar sig.
  • tahira

Elin - ja, jag förstår :). Då är det ju fritt fram bara man kommer in, idiotiskt. Borde inte vara så dyrt att installera kortläsare vid utgång också.

• Simon 681
    tahira skrev 2013-03-03 18:24:15 följande:

Det är vårgenomförbart, om du tänker dig rusningstid på T-centralen och kanske 20% har sms-biljett och måste kontrolleras manuellt eller via den enda smsbiljettavläsarspärren. Samtidigt vill folk med barnvagnar komma in och ut och måste gå via en av de få spärrar som också kräver manuell öppning.
Svar på tråden Vad anser du om plankning?