• SpanskaFlugan

Vad anser du om plankning?

Jag var inne Stockholm i dag och åkte tunnelbana. När jag drog mitt Access kort (kort som fungerar som en biljett) i spärren och gick igenom kom det en tjej bakom mig och tryckte sig mot mig och gled igenom spärren på min biljett innan spärren stängdes. Jag blev skitlack och vände mig och skällde ut henne för att hon plankade på min biljett. Tyvärr fanns det ingen spärrvakt i närheten så hon bara mumla nåt och sprang i väg ner för rulltrappan. 

Att planka är att snylta på skattepengar tycker jag. Att dessutom försöka snicka sig in på andras biljetter är jävligt lågt.

Vad anser ni om plankare? Plankar ni själva?  

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad anser du om plankning?
  • Regnig måndag
    jannej skrev 2013-04-11 22:10:57 följande:
    Om två personer på ett forum med tusentals besökare inte tycker likadant som du tycker du att det är välgrundade att det är samma person med samma nick.
    Har sett många trådar av dig med många personer som inte tycker lika med dig.
    Läste nyss en tråd där väldigt många tyckte tvärsemot vad du tyckte.
    Efter 40 inlägg i tråden försvann du bara.
    Gillar verkligen inte att skriva OT i trådar men måste få svara när man anklagas för att använda 2 nick.
    Är det inte emot reglerna att anklaga medlemmar .
    Nix det är inte det jag skrev.
    Att du läser det och bara tar in det du vill betyder inte att det är sant det du påstår att jag skriver.
    Gör om och gör rätt.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Feltryck01

Men vafan...
    Roligt det där med olika tolkningar. Jag tänkte att RM menade "ja det känns rätt löjligt att det blir hejbaberiba ang plankning men det är få röster som höjs när det gäller myglande politiker".

Ja, plankning är ett problem. Men att folkvalda politiker, som faktiskt är de som skriver våra lagar och bör därför vara våra förebilder, själva bryter mot ett antal jäkla lagar och "tappar bort" några miljarder eller så per år, det är fan ett större problem i mina ögon.

• PumpkinQueen
    Feltryck01 skrev 2013-04-12 00:43:26 följande:
    Men vafan...
    Roligt det där med olika tolkningar. Jag tänkte att RM menade "ja det känns rätt löjligt att det blir hejbaberiba ang plankning men det är få röster som höjs när det gäller myglande politiker".

Ja, plankning är ett problem. Men att folkvalda politiker, som faktiskt är de som skriver våra lagar och bör därför vara våra förebilder, själva bryter mot ett antal jäkla lagar och "tappar bort" några miljarder eller så per år, det är fan ett större problem i mina ögon.

Det ena hänger väl inte ihop med det andra? Bara för att jag engagerar mig i att hjälpa hemlösa katter betyder inte det att det är fördjävligt att det finns barn som svälter ihjäl i Afrika, liksom.

För mig är frågan väldigt enkel: Man stjäl inte. Alltså plankar man inte. Punkt slut. 
    Ja, det är jag på bilden
  • Regnig måndag
    PumpkinQueen skrev 2013-04-12 13:16:10 följande:

Det ena hänger väl inte ihop med det andra? Bara för att jag engagerar mig i att hjälpa hemlösa katter betyder inte det att det är fördjävligt att det finns barn som svälter ihjäl i Afrika, liksom.

För mig är frågan väldigt enkel: Man stjäl inte. Alltså plankar man inte. Punkt slut. 
    Såklart att det ena inte behöver ta ut det andra (utom på FL) men det är jäkligt konstigt att all hets alltid vänder sig mot småpengarna och när man frågar om vart hetsen mot de stora elefanterna är så blir folk jäkligt provocerade och kan tjafsa i evigheter att få fördöma småskurkarna. Alltid, även i tjafset glöms storbovarna bort.

Det läbbiga är att dels är det föredömen som är skurkar, dels att de tillåts oemotsagda oh ostraffade, dels att man helt och hållet går in för att hetsa mot småfolket och inte de som sätter ribban
  • PumpkinQueen
    Regnig måndag skrev 2013-04-12 15:58:41 följande:
    Såklart att det ena inte behöver ta ut det andra (utom på FL) men det är jäkligt konstigt att all hets alltid vänder sig mot småpengarna och när man frågar om vart hetsen mot de stora elefanterna är så blir folk jäkligt provocerade och kan tjafsa i evigheter att få fördöma småskurkarna. Alltid, även i tjafset glöms storbovarna bort.

Det läbbiga är att dels är det föredömen som är skurkar, dels att de tillåts oemotsagda oh ostraffade, dels att man helt och hållet går in för att hetsa mot småfolket och inte de som sätter ribban

Men starta en tråd om "storskurkarna" då? Det är väl ändå lite tokigt att ta upp det i en debatt om just plankning? Om de beter sig illa betyder det väl inte att alla andra får göra det också?

Förövrigt är det alltid så, att folk engagerar sig mer i frågor som är nära dem än i frågor som känns stora och långt bort. 
    Ja, det är jag på bilden
  • Regnig måndag
    PumpkinQueen skrev 2013-04-12 16:08:27 följande:

Men starta en tråd om "storskurkarna" då? Det är väl ändå lite tokigt att ta upp det i en debatt om just plankning? Om de beter sig illa betyder det väl inte att alla andra får göra det också?

Förövrigt är det alltid så, att folk engagerar sig mer i frågor som är nära dem än i frågor som känns stora och långt bort. 
    Varför ska jag? det är sannerligen rätt tillfälle att ställa den frågan i en sån här tråd, speciellt eftersom det går 18 på dussinet.
    Trots allt, om du läser det jag skriver, så pratar inte jag om det mer än som jämförande företeelse, sen är det andra som håller på att tjafsa ihjäl sig.

Visst är man mer engagerad i det som känns nära, desto större anledning att vidga vyerna lite och se hur det faktiskt hänger ihop.
  • Lilia

Jag tycker att det är fel att planka, det är som att stjäla. Sedan får man ha vilken åsikt man vill om att kollektivtrafiken ska vara gratis eller vad man nu tycker. Det kan man lobba för, men nu kostar kollektivtrafiken och sålänge den gör det så ska man såklart betala för sig.

• PumpkinQueen
    Regnig måndag skrev 2013-04-12 16:11:39 följande:
    Varför ska jag? det är sannerligen rätt tillfälle att ställa den frågan i en sån här tråd, speciellt eftersom det går 18 på dussinet.
    Trots allt, om du läser det jag skriver, så pratar inte jag om det mer än som jämförande företeelse, sen är det andra som håller på att tjafsa ihjäl sig.

Visst är man mer engagerad i det som känns nära, desto större anledning att vidga vyerna lite och se hur det faktiskt hänger ihop.

Jag tycker nog inte att det hänger ihop.
    Ja, det är jag på bilden
  • Regnig måndag
    PumpkinQueen skrev 2013-04-12 16:15:54 följande:

Jag tycker nog inte att det hänger ihop.
    Självklart gör det det att höjdare visar att det är helt ok att fiffla stora pengar utan att åka dit.
    Det är lika självklart som att du visar dina barn att det är ok att slåss om du klubbar ner folk till höger och vänster. Man gör inte som man blir tillsagd, man gör som de som bestämmer gör.
  • Flaminia
    Regnig måndag skrev 2013-04-12 16:11:39 följande:

Men vad finns det för motsättning mellan att kämpa mot fusk och ohederlighet på högre nivå och att kämpa mot plankning? Jag förstår verkligen inte.
Svar på tråden Vad anser du om plankning?