• systersandra

Gastric bypass i västra götaland någon?

Har skrivit en egenremiss till Borås för att få komma till läkare och få en sådan operation beviljad,

Har fått tid till sjuksköterska samt medicinläkare i början på maj på obesitasmottagningen  på Sahlgrenska.

Är det någon annan som ska dit nyligen eller har varit där?

Undrar hur det går till,om man måste träffa en kirurg också eller om medicinläkaren kan ta beslutet.
    Trodde faktiskt att man bara träffade en kirurg.

Undrar hur lång väntetid det är osv  och hur hela processen går till.

Fick vänta nästan tre månader från det att jag skickade in min remiss tills det jag fick komma dit (inom vårdgarantitiden precis alltså) 

Kunde vara roligt om någon kunde dela med sig av sina erfarenheter. 
  • Svar på tråden Gastric bypass i västra götaland någon?
  • systersandra

Oj det är ju mindre än två veckor.
    Måste du inte fortsätta med modifast hela vägen dit nu får att banta levern ytteligare)
    Eller räckte det det bara med att gå ner 5 kg på vilket sätt du ville till operationsdatumet?
    Många ställen har ju fortfarande krav att man ska göra soppor etc i ca fyra veckor och gå ner ca 10 % av sin vikt med i Kristianstad verkar de vara "snällare". 

• MBE01

Det är galet!!! Och jag är konstigt nog inte ett dugg nervös, men det kommer väl.

Aleris sa inte att jag behövde dricka shakes dessa 2 veckor, men jag sa att jag skulle göra det, kilona ska ju ner ändå. Fast jag tror att man bör göra det, för leverns skull (eller för kirurgens skull rättare sagt :D) och jag kör ren kur fr o m idag och det går som en dans! På måndag ska jag bekräfta att jag vill opereras och berätta vad jag väger sen är det bara en dryg vecka kvar.

systersandra, hur går det för dig? Sahlgrenska skulle börja operera vecka 36 (denna veckan) och deras veckokonferencer skulle starta samtidigt sa de till mig i somras, så du kanske ska passa på att ringa koordinatorn på fredag!?! Drömmer

• Lennie

När man ska på informationsmötet, är det enbart info där eller gör man nån undersökning också? Vad händer??

• systersandra

De hade en konferens i fredags men de hann inte med mig ,jag som väntat sen den 10 maj ,trodde de prioriterade de som väntat längst för men jag vet intepå vilket sätt de prioriteras.
    Koordinatorn skulle kanske försöka samla till en extrakonferens i veckan pga att det är så många patienter nu.(De har ju typ inte opererat på tre månader eller åtminstone 2,5 månader)
    Annars kom jag med på fredagskonferensen sa hon.
    Det är väldigt mycket väntan,men så blir det väl i och med att det har varit sommar.

Lennie:Jag var aldrig på något infomöte men har läst om det.
    Man ger endast information om vad det innebär med operationen,komplikationer,hur man äter efteråt etc.
    Sedan får man fylla i någon blankett om man är intresserad.
    Individuell provtagning tror jag inte det är,du ska ha tagit alla prover mm på vårdcentralen.
    Sedan tar de upp ditt fall på konferensen om du vill ha operation.
    Där bestämmer de om du godkänns eller ej. (Medicinläkare+kirurg)
    Så funkar de i västra götaland i vart fall. 

• MammaOsa

Vart skickar man då??? Jag bor i västra Götaland. Närmsta sjukhus som utför dessa op är Skövde. Skall jag skicka dit eller skall jag skickas till Gbg??

• systersandra

Du kan mycket väl skicka remissen till kirurgmottagnigen i Skövde men de kommer att skicka den vidare till Sahlgrenska ändå eftersom obesitasvården i västra götaland är centraliserad dit.
    JAg skickade min remiss till Borås (visste inte hur det fungerade då) men fick komma på besök till läkare och sjuksköterska i Göteborg ändå.I Göteborg tas alla beslut vilka som blir godkända för operation osv.

Svar på tråden Gastric bypass i västra götaland någon?