• systersandra

Gastric bypass i västra götaland någon?

Har skrivit en egenremiss till Borås för att få komma till läkare och få en sådan operation beviljad,

Har fått tid till sjuksköterska samt medicinläkare i början på maj på obesitasmottagningen  på Sahlgrenska.

Är det någon annan som ska dit nyligen eller har varit där?

Undrar hur det går till,om man måste träffa en kirurg också eller om medicinläkaren kan ta beslutet.
    Trodde faktiskt att man bara träffade en kirurg.

Undrar hur lång väntetid det är osv  och hur hela processen går till.

Fick vänta nästan tre månader från det att jag skickade in min remiss tills det jag fick komma dit (inom vårdgarantitiden precis alltså) 

Kunde vara roligt om någon kunde dela med sig av sina erfarenheter. 
  • Svar på tråden Gastric bypass i västra götaland någon?
  • Levamera

MBE01: åh så spännande!! Håller tummarna för dig! Ska bli så spännande att få höra hur allt gick! :) kanske är du nu i skrivande stund redan opad. :)

• Levamera

Idag ska jag på infomöte. Även om det bara är info så känns det som första milstolpen. Nu äntligen händer det grejer! :)

• Lennie

Var på infon igår. De berättade att 1-4% dör av operationen (eller som följd av den). Blev rädd och såg ju enbart siffran 4, vilket ändå är ganska mycket.

• Levamera

Lennie: Det måste ha stått fel/läst fel. Om det stämde så skulle det vara 1-4 personer på 100. Det är rätt mycket i dessa sammanhang. Vi fick se 0,2-0,4% alltså 2-4 personer på 1000. :)
    Om du googlar får du fram samma resultat. Sedan så måste man komma ihåg att många av de som dör oftast har andra sjukdomar. Har för mig att den har lika stor dödlighet som en blindtarmsop.
    :)

• Deenamyte

Jag var på infomöte den 26 augusti och går som på nålar och hoppas att bli beviljad en op! Ringde i ren frustration i morse då brevlådan var tom idag med. Fick beskedet att det är 2-4 veckors försening- pust! Lycka till du som ska på op och jag ser fram emot att höra vidare hur det gått för dig när du är på G igen! Är det någon av er som var med på info mötet på Sahlgrenska den 26 ? Kämpa på alla !

• Lennie
    Levamera skrev 2013-09-18 18:13:35 följande:
    Lennie: Det måste ha stått fel/läst fel. Om det stämde så skulle det vara 1-4 personer på 100. Det är rätt mycket i dessa sammanhang. Vi fick se 0,2-0,4% alltså 2-4 personer på 1000. :)

Om du googlar får du fram samma resultat. Sedan så måste man komma ihåg att många av de som dör oftast har andra sjukdomar. Har för mig att den har lika stor dödlighet som en blindtarmsop.

:)

Jag är allvarlig, det stod 1-4%, men har läst 0,25% i en läkarartikel.

Mitt "problem" just nu är att maken är helt emot en operation. Har jättesvårt att bestämma mig
  • Levamera

Lennie: Men va knäppt. De måste ha blivit ett skrivfel helt enkelt.

Var din man med på informationen?

Jag vet inte, men jag skulle själv inte göra det om jag inte var helt säker. Naturligtvis kommer det obehagliga tankar och sådär. Det är ju ett stort beslut som ska tas och det blir ju en mycket stor livsförändrig. Men i stora drag så tror jag att det är viktigt att man känner sig trygg i sitt beslut och även har bra stöd hemifrån.
    Vad är din mans motargument?

• Lennie
    Levamera skrev 2013-09-18 21:52:29 följande:
    Lennie: Men va knäppt. De måste ha blivit ett skrivfel helt enkelt.

Var din man med på informationen?

Jag vet inte, men jag skulle själv inte göra det om jag inte var helt säker. Naturligtvis kommer det obehagliga tankar och sådär. Det är ju ett stort beslut som ska tas och det blir ju en mycket stor livsförändrig. Men i stora drag så tror jag att det är viktigt att man känner sig trygg i sitt beslut och även har bra stöd hemifrån.

Vad är din mans motargument?

Han är helt enkelt rädd att jag ska drabbas av komplikationer.
  • Levamera

Lennie: Ja, jag förstår det. Det gäller väl då att försöka få honom att förstå att det för dig är värt att ta risken. Jag hörde tidigare en läkare säga att man löper betydligt större risk att dö när man har sjuklig fetma, än att dö av själva gbp-open. Gbp är ju inte bara till för att bli smal och snygg utan främst för hälsans skull. Testa att lägga fram det argumentet. :)
    Lycka till iaf!

Svar på tråden Gastric bypass i västra götaland någon?