• tuvali1

Vår 18-månaders tar all vår energi! (långt)

Hej!
    Vi har en son på 18 månader so fullständigt kramar energin ur oss föräldrar. Tycker alltid att han har varit ett ganska krävande barn ang. aktiviteter, sömn osv. Vi upplever honom ofta som gnällig. (Men självklart älskar vi honom och tycker att han är underbar ändå)
    Han går på förskola sen mitten av januari och personalen säger att han leker bra och äter bra.   
    Jag försöker ofta intala mig att "såhär är det att ha barn, men det kommer bli bättre" eller "det är nog en fas (vilket jag egentlgen inte tror på), som snart kommer gå över!"
    Men det går ju inte över!?

Sömnen: Vi ger honom välling i hans rum och lägger sedan ner honom i hans spjälsäng. Oftast somnar han med en gång. (Perfekt!)  Ibland tror man att han har somnet, men så går det kanske 10 min och han skriker. Då kan man få sitta uppemot en halvtimma innan han somnar. Lägga ner, han reser sig upp, lägga ner. Ofta sover han fram till 00-00,30 innan han vaknar och skriker. Försöker då lägga ner honom igen, klappa och sen gå ut. Då skriker han igen. Jag tar över honom till vårt sovrum, han bökar ett tag men sen tror man att han somnat. Sen går det 10-15 min, så vaknar han och bökar, vrider o vänder och till sist skriker! Försöker söva om ca 45 min, vilket ALLTID lutar med att jag får gå ner och göra välling. Han blir arg och vill inte ha först, men sen tar han den och dricker. Bökar och somnar förhoppningsvis om efter 10 min. Jag somnar inte förrän efter en halvtimme.Sover ok, fram till 04-05, sen börjar bökandet och vridandet igen fram till max 05.30 när han inte vill sova mer! Såhär ser VARJE NATT ut! Hur ska vi bryta detta??? Vi orkar inte mer. AV VILKEN ANLEDNING HAR HAN SÅ SVÅRT ATT SOMNA OM? Han måste få sova då han måste orka förskola. Men funderar på att köra ett race i påsk, där jag INTE erbjuder välling och försöker söva om honom i hans egen säng (eftersom han inte somnar om lättare i vår). Då har vi inga jobb eller förskola vi måste orka med.

Humör: Ofta väldigt, väldigt arg när han inte får som han vill eller om man säger till honom. "Hackar" med huvudet i golvet . Slår sig själv i ansiktet och blir typ galen. Slänger saker i golvet. Hur bemöta? Vi måste ju säga till honom. Hur ska ma kunna veta vad som är normalt och  inte?
    Ofta svårt att leka själv, blir gnällig och vill ha sin napp och bli buren HELA TIDEN hemma.  

Matbordet:  Ibland kan han bara illvråla när han ska äta och börjar slänga mat och bestick på golvet. Vi blir bestämda och säger till, då blir han ännu mer arg. Det slutar med att han inte äter nåt alls och vi tar ner honom från hans stol. Vad göra?

Mormor, morfar / Farmor/farfar:   I helgen var jag och min sambo iväg själva lör-sön och vi lämnade bort honom till hans mormor och morfar över natten för FÖRSTA GÅNGEN.
    De han inte kunnat söva honom till middagslurarna varken ör eller sön. Fick sätta honom i bilen. På natten hade han GIVETVIS vaknat och inte kunnat somna om. Mormorn gav välling, men det slutade med att han var vaken mellan 02-04, hon gick upp med honom och gick i huset! (dumt!) Somnade runt 04 igen och sov till 05.30. Känns inget kul alls att lämna bort när man vet att det blir såhär.  
    När vi hämtade honom igår fick vi höra detta som de sa med IRONI : "Han är ju så lätt att ha, sitter ju still och så hela tiden och sover ju så bra!" De poängterar hela tiden att han går från det ena till det andra hela tiden när han leker, sitter inte still och ska pilla på ALLT!
    Jag blev superledsen när min mamma och pappa sa så med ironi.
    Min bors flicka är helt tvärtom. Lugn, snäll, aldrig gnällig och sover hela natten till åtta. Klart det är lättare att ha henne då!   

Summa summarum gör allt detta till att jag och min sambo blir sura, irriterade, gnäller på varandra. Arga på nätterna mm mm. Vi känner ibland att det inte är roligt med familjelivet. Det känns så besvärligt allt. Kan inte ens slappna av att lämna bort eller bjuda hem folk.
    För min del så hade allting bliit så mycket lättare om bara sömnen på natten hade funkat!

Snälla, ni som har det likadant, eller ni som har tips och råd att komma med! ÖS på nu!!!
    Behöver pepp, råd och lite realistiska tankar.

Tusen tack för er hjälp!!!!       

• Svar på tråden Vår 18-månaders tar all vår energi! (långt)
  • tuvali1

Jag är inte otrevlig. Vill bara diskutera och säger vad jag tror. Jag tror inte det beror på allergi bara!
    Straw2008; jag har aldrig skrivit att han gråter 24/7! Vad får du det ifrån?

• Antilopen

Nu tycker jag att ni är lite för hårda mot TS. Hon lider av sömnbrist och vanmakt över hur hon ska hantera sitt barn, hon behöver stöd. (Dock så har flera kommit med bra råd också!) TS, jag får en känsla av att ni ser er son som större än vad han är. Ni måste låta honom få vara liten, han ÄR liten än. Han går redan på förskola, vilket säkert är tufft för honom. Hemma vill han bara vara liten och nära sina föräldrar, men han möts av er attityd att han är gnällig, jobbig osv. Jag tror ni ska försöka jobba på att möta hans behov, se och bekräfta honom för att få till ett bra samspel mellan er. Kräv inte att han ska leka själv, inte pilla på saker, inte vilja bli buren, inte kasta mat. Han är för liten för såna krav tycker jag. Tycker även att han är alldeles för liten för att lämnas bort över natten, förstår inte riktigt hur ni har hjärta att göra det när ni vet hur orolig han är på natten? Vid 18 mån går de igenom en väldigt jobbig separationsfas och jag har hört från många föräldrar att det är den värsta, känsligaste och klängigaste åldern. Det bästa man kan göra då tror jag är att ge dem närhet och förståelse istället för att bli irriterad, ryta åt dem osv. Jag är ingen expert men jag jämför med min egen 18-månaders... Han är också av det krävande slaget och har troligtvis allergier som fuckar upp sömnen, men vi har hyfsat harmoniska dagar ändå. Han får mycket närhet, blir alltid upplyft och buren när han behöver det, ammas mycket, sover tätt intill mig hela nätterna, har aldrig lämnats bort nattetid. Jag försöker prata mycket med honom (en 18-månaders förstår ju typ allt!), låta honom vara delaktig i det jag gör, visa honom saker, avleda istället för att skälla, lugnt ta bort tallriken om han kastar mat osv. Kort sagt tycker jag inte att det låter som att det är något fel på er son, det är snarare er inställning och ert bemötande som ni behöver ändra på.

• Antilopen

Nu tycker jag att ni är lite för hårda mot TS. Hon lider av sömnbrist och vanmakt över hur hon ska hantera sitt barn, hon behöver stöd. (Dock så har flera kommit med bra råd också!) TS, jag får en känsla av att ni ser er son som större än vad han är. Ni måste låta honom få vara liten, han ÄR liten än. Han går redan på förskola, vilket säkert är tufft för honom. Hemma vill han bara vara liten och nära sina föräldrar, men han möts av er attityd att han är gnällig, jobbig osv. Jag tror ni ska försöka jobba på att möta hans behov, se och bekräfta honom för att få till ett bra samspel mellan er. Kräv inte att han ska leka själv, inte pilla på saker, inte vilja bli buren, inte kasta mat. Han är för liten för såna krav tycker jag. Tycker även att han är alldeles för liten för att lämnas bort över natten, förstår inte riktigt hur ni har hjärta att göra det när ni vet hur orolig han är på natten? Vid 18 mån går de igenom en väldigt jobbig separationsfas och jag har hört från många föräldrar att det är den värsta, känsligaste och klängigaste åldern. Det bästa man kan göra då tror jag är att ge dem närhet och förståelse istället för att bli irriterad, ryta åt dem osv. Jag är ingen expert men jag jämför med min egen 18-månaders... Han är också av det krävande slaget och har troligtvis allergier som fuckar upp sömnen, men vi har hyfsat harmoniska dagar ändå. Han får mycket närhet, blir alltid upplyft och buren när han behöver det, ammas mycket, sover tätt intill mig hela nätterna, har aldrig lämnats bort nattetid. Jag försöker prata mycket med honom (en 18-månaders förstår ju typ allt!), låta honom vara delaktig i det jag gör, visa honom saker, avleda istället för att skälla, lugnt ta bort tallriken om han kastar mat osv. Kort sagt tycker jag inte att det låter som att det är något fel på er son, det är snarare er inställning och ert bemötande som ni behöver ändra på.

• tuvali1

Tack Antilopen! Det var bra skrivet. Jag tycker också att jag fått mycket bra råd av andra. Bl.a. Natulcien. Tråkigt att när man inte håller med eller ifrågasätter så tror de att man inte tar åt sig råden och är otrevlig. Vilket inte är fallet. Men det är alltid samma personer som väljer att tro att man är tjurig och otrevlig!

• Harmagedon

Jag håller med Antilopen. En 18 månaders behöver massor av närhet och kämpar på alla sätt den kan för att få det. Jag tror att det bästa man kan göra är att möta det behovet.

Samtidigt tror jag att det är bra att låta dem få kontrollera sitt liv lite mer själva. De vill ju så mkt men kan inte säga allt de vill. Vi har tex inte använt bygelstol eller spjälsäng i den åldern. De kan själva få klättra ner när de känner sig klara med maten. Själva gå och sova med föräldrarna om det vill det på natten.

• Adri
    tuvali1 skrev 2013-03-12 08:24:24 följande:

Hur hanterar ni nätterna? ger ni välling på natten?
    Stackars er, måste vara urtufft att ha två så små att ta hand om! 

Det är tufft. Lite lättare på helgerna när maken inte behöver gå upp kl 5.00. Då delar vi upp oss, han tar hand om den större pojken. 18-månaders har sedan 1 månad tillbaka kommit till oss på nätterna. Ibland somnar han med en gång men många gånger leker han helikopter 1-2 timmar och då får han oftast välling bara för att somna om.

Jag vet inte vad som händer med vår lilla älskling just nu men jag hoppas att det blir bättre snart. Det är jobbigt att aldrig få sova (ammar minstingen 2-3ggr/natt). Man fungerar inte i vardagen och blir tyvärr lätt irriterad.
    Tyvärr har vi väldiga problem med maten också. Han vägrar äta vissa dagar och jag vet inte längre vad jag ska göra...

Usch... denna tråden är till för dig! Jag ska inte förklaga mig allt för mycket men det kan vara bra att veta att det finns fler som är i samma situation som du :)   

• Antilopen
    Harmagedon skrev 2013-03-12 22:15:56 följande:
    Jag håller med Antilopen. En 18 månaders behöver massor av närhet och kämpar på alla sätt den kan för att få det. Jag tror att det bästa man kan göra är att möta det behovet. Samtidigt tror jag att det är bra att låta dem få kontrollera sitt liv lite mer själva. De vill ju så mkt men kan inte säga allt de vill. Vi har tex inte använt bygelstol eller spjälsäng i den åldern. De kan själva få klättra ner när de känner sig klara med maten. Själva gå och sova med föräldrarna om det vill det på natten.

Håller med. Kanske dags att ta bort spjälsängen TS? Lägg en madrass på golvet och sov med honom. Ta i samma veva bort vällingen, tänker att han kanske får ont i magen och/eller blir väldigt kissnödig av den. (Dessutom är det ju dåligt för tänderna att somna med välling.) Kanske kan han somna genom att ni ligger nära och kramar, klappar, smeker, sjunger eller vad som kan tänkas funka. När min tjorvar på natten och inte somnar om av amningen så brukar det funka att lägga hans huvud på min arm, hålla honom tätt intill mig och klappa honom i rumpan. Då lugnar han sig och somnar om. Ni får testa er fram vad som funkar för er, men jag tror på att ge närhet, INTE att bråka med honom om att han ska stanna i sin säg som vissa tyckte tidigare i tråden. Fördelen med att ligga nära, förutom att barn mår bra av fysiskt närhet, är att man hinner söva om innan barnet riktigt hunnit vakna till.
  • Tuss 1

Min kille är 1,4år och sover hela nätter. Han hade för ett tag sen en period då han vaknade några gånger. För oss hjälpte det att ge kraftigare mat på kvällen. Fast det har ni kanske testat?

Jag fattar precis hur jobbigt det här är. Dottern var likadan till hon var 1,5. Då slutade jag amma och efter det vaknade hon bara en gång.

Rent spontant känns det som om ni inte följer nån linje. Han kanske skulle föredra om ni agerade på ett sätt varje gång. Tex nynna en visa, stryka honom på kinden eller vad det nu kan vara. Hitta ett ställe att sova på, antingen i er säng eller i hans. Är han alltid likadan? Har det varit nätter då det varit bättre? Hur har i så fall de dagarna sett ut?

Svar på tråden Vår 18-månaders tar all vår energi! (långt)