puss skrev 2013-03-14 13:03:06 följande:
Sjukt jobbigt som bara finns på FL är när folk hittar på åsikter och ställer andra till svars för dem.
Klart idiotiskt.
Det beror på hur du menar. Ibland är det bra att kunna dra paralleller mellan det ena och det andra för att människor ska förstå hur orimliga deras resonemang är (som de håller fast vid benhårt).
Ta den där badkarstråden till exempel. Ideligen kommer argument som "Men jag lever minsann, det borde jag tydligen inte gjort, för när JAG var liten..." I såna lägen tycker jag det är relevant att fråga om deras argument gäller all säkerhet eller bara den i fallet i TS. Alltså; "Jag håller inte med om ditt resonemang, tänker du så vad gäller säkerheten i bil också?".
Tyvärr fattar inte folk att de resonemang de redogör för bör hålla hela vägen. Avfärdar man risken i att lämna en sjuåring ensam i badkaret med argument som "när jag var liten", så måste man rimligtvis hålla samma linje även vad gäller bilsäkerhet.
Att dra paralleller kan ibland vara enda vägen att nå en person. Dock fungerar det aldrig på FL eftersom man möts av avfärdande som "det har jag aldrig sagt!".
Jag snurrar till det, förstår du hur jag menar ändå?