• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • MissKaos

Min unge gillar att ligga. På mage. Idag vände hon sig till rygg.

Vad fort det går. Stoppa tiden! Idag har hon sovit mestadels efter vaccinet igår. Passade när vi var på universeum. Sonen fick mammatid!

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • Plopps80

Ludwig sover i liggdelen dag som natt. Han är supernöjd med att ligga och kika. Trodde jag skulle byta tidigt till sittdel som med dottern men dessa två barn är som dag och natt! Undrar om man någonsin vågar byta så bra som han sover i vagnen.

• MissKaos

Min lyfter obstinat upp hela huvudet och försöker kika ut..

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • IdaJ
    Plopps80 skrev 2014-03-25 20:00:45 följande:

Ludwig sover i liggdelen dag som natt. Han är supernöjd med att ligga och kika. Trodde jag skulle byta tidigt till sittdel som med dottern men dessa två barn är som dag och natt! Undrar om man någonsin vågar byta så bra som han sover i vagnen.

Du har inte funderat på att lägga typ en ihoprullad filt i hans säng? Om det är så att han gillar att ligga lite trångt :)
  • mammatilltvå85
    JMP skrev 2014-03-23 18:40:58 följande:
    Jag skriver aldrig men har läst och hängt med från början! Har undrat många gånger hur det gått för dig mammatilltvå, skönt att höra att allt gått bra :) jag började följa dig på instagram, du hade så fina och mysiga bilder. Vad fin Alba är! Lika lång som min Elise men nästan två kilo lättare... Jag har en riktigt liten tungviktare :)
    Vad gullig du är!
    Ja Alba är lite längre än hon är tung, men jag hoppas hon äter upp sig lite snart, hon älskar ju mat!
    Vad heter du på Instagram?

• mammatilltvå85
    Boel skrev 2014-03-23 19:36:23 följande:
    Hej Mammatilltvå85!
    Bra initiativ att starta den här tråden - och jag har inte följt med riktigt från början.
    Min son föddes i december och är snart 3 månader.
    Föddes din dotter tidigt eftersom hon snart är ett halvår? Eller var hon beräknad i september/oktober?
    Ja, Alba var beräknad till 2 december men föddes 9 oktober i v.32+1 så därför är hon 2 månader äldre än de andra bebisarna fast egentligen är hon ju bara 4 månader....hon är jämnstor med 3 månadersbebisarna....

• mammatilltvå85
    MissKaos skrev 2014-03-23 22:07:02 följande:
    Kul att höra! Tiden går! 6 månader.. ojoj tänk att Elsa 3 månader väger runt 6kg.. men vad är A korrigerat?
    E älskar Magläge nu. Tror drt är för att hon kan förflytta sig lite då.
    Korrigerat blir Alba 4 månader den 9:onde April. Hon är ganska liten även när man korrigerar åldern ligger på -1 på längden och -2 på vikten enligt kurvan om man korrigerar henne. Okorrigerat är hon inte uppe på kurvorna ännu.....

härligt att hon gillar magläge. Alba kan jättebra men hon har sånt humör, hehe....hon vill helst att vi bär henne och visar saker istället...;=)
  • mammatilltvå85
    Felinne skrev 2014-03-24 13:36:38 följande:
    Är det någon här som har någon erfarenhet av någon sömnmetod (absolut ingen metod som tycker att skrik är ok dock) för att få barnet att sova längre pass eller somna om när det vaknar? Min kille sover bara långa pass när han sover i selen och så ett längre pass på natten och jag tycker det vore skönt om han kunde sova längre pass än bara 30min på dagen.
    vi söver i vagnen på dagarna till vattenkranen i köket, hehe....fungerar dock bra! sen stänger vi av kranen när hon somnat...

eftér kvällsamningen somnar hon halvvaken i nestet i sin säng. På natten om hon vaknar och inte är hungrig så brukar pappan söva henne i famnen med nappen (om jag gör det blir hon arg för att hon bara får napp och vill snutta, sen kräks hon för hon är inte hungrig egentligen....så ska nappen kunna hjälpa henne att somna måste hon ligga själv eller i pappas famn)....oftast vaknar hon 2-3 ggr/natt, då äter hon först och sen tar pappan henne och ger nappen och vyssjar nån minut och när hon sover lägger han henne i nestet i hennes egen säng.
    Detta började vi med för kanske 1 månad sedan, innan det somnade hon hos mig med bröstet i munnen men hon kunde äta 10 ggr/natt och spy lika många ggr så vi var tvungna att bryta det lite granna...

men mitt tips är lite bakgrundsljud, och vagnen inomhus, eller bära i famnen helst i becksvart rum...vi har också introducerat snuttefilt vilket har hjälpt mycket.