• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • sarak
    Irlais skrev 2014-03-27 10:12:10 följande:
    Vi ger smaksensationer för att sambon så gärna vill mata också. Alltså max kryddmått och oftast mkt mindre. Jag hade gärna låtit bli allt vad mat heter fram till 6 mån men sambon vill så gärna ge och lillen verkar intresserad när vi äter också.

När vi väl kommer igång med mat vill jag prova baby led weaning (plockmat), ammar gärna länge så har ingen brådska. Tyvärr verkar min BVC tro att vid 6mån ska bebisen äta minst ett mål mat, undrar hur de tänker sig att det går ihop med rekommendationerna från Livsmedelsverket.
    Jag har lånat boken om BLW och läst från pärm till pärm.  Tycker om idén kring det och tror det passar oss väl. Just middagarna här hemma är lite heliga, enda gången vi egentligen sitter ner och pratar hela familjen. Blir så när man har tonåringar i huset, dom vill inte umgås så mycket. Vi äter alltid tillsammans kring matbordet. Tycker det känns naturligt att även Rasmus är med och precis som Moruri säger äter så mycket som möjligt samma som oss. Köpte ju en Stokke stol med babysitter just för att han skulle kunna sitta med oss vid bordet redan från start, och det gör han om han inte sover. Så vi kommer nog köra en hel del plockmat, men säkert inte strikt BLW utan hjälpa till att mata också om det verkar behövas.

Miss Kaos - Jag vill också amma länge Hoppas Rasmus också vill. Och ja, han skulle säkert bli mer intresserad av mat om han fick smaka. Men jag tänker att han nog snart kommer att bli intresserad av det som är på tallriken utan att smaka, bara för att vi äter det och vill göra likadant. Då ska han få smaka. När börjar dom härmas mera? Alltså vid vilken ålder? Han fick slicka på min banan igår, bara för att. Han gjorde en konstig grimage sedan började han gråta. Var nog inte rätt tillfälle, han var trött och allmänt grinig. Jag tänkte muntra upp honom lite, men det gick visst inte hem
  • Cornelia 084

Maya är iofs inte 4 månader än, men känner ändå ingen brådska med att introducera mat för henne då heller. Skulle hon visa intresse för annan mat eller att hon inte längre var nöjd med bara mjölk så är det en annan sak. Men tror nog vi kör på enbart amning fram till hon är nästan 6 månader. Men vi får se :) Kul när de visar intresse för annan mat, de är ju med vid bordet på ett helt annat sätt då :)

• Plopps80

Majskrokar är nya favoriten här i huset. Han kan ta den själv till munnen men vill helst att jag ska hålla den åt honom han ramlar nästan ur knät när han inte får mer. Majskrok borde vara omöjligt att sätta i halsen för den smälter till ingenting och blir inte kletig som tex smörgåsrån. Väldigt väldigt jobbigt med min rädsla över att sätta i halsen. Kommer från min mormor hon var alltid beredd vid matbordet och hostade man flög hon upp. Hon sa ofta "man är aldrig så nära döden som när man äter". Hon hade blivit väldigt skrämd som barn av sin pappa. Min mormor är jordens underbaraste men detta är tufft att hon förde över på mig. Dottern är jag inte så orolig över längre men nu väntar år av oro och ångest när Ludwig ska växa upp. Har själv haft svårt att äta bland andra av rädsla att sätta maten i halsen. Det har dock gått över. Nu är det barnen i fokus.

• MissKaos

Plopps jagär mer rädd sen jag fick banka upp en kola på isak.

Träffat på en mamma som bara gav mosad pureead mat av sån skräck. Problem när det blev fsk dax. Hon sa dom mosar väl till pure pp fsk? Jag öhh nej inte till en nästa tvååring.. så du hanterar det ju. F äter ju omosad mat..

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos

Majskrokar blir det när hon kan sitta i barnstolen det brular dom kunna vid fyra månader.

arg Elsa idag. Gav med mig. Sushi är gott.. fast hon fick ju bara 3-4riskorn och lite lite avocado. En mjölkslurk efteråt.

sarak skrev 2014-03-27 12:18:48 följande:
    Jag har lånat boken om BLW och läst från pärm till pärm.  Tycker om idén kring det och tror det passar oss väl. Just middagarna här hemma är lite heliga, enda gången vi egentligen sitter ner och pratar hela familjen. Blir så när man har tonåringar i huset, dom vill inte umgås så mycket. Vi äter alltid tillsammans kring matbordet. Tycker det känns naturligt att även Rasmus är med och precis som Moruri säger äter så mycket som möjligt samma som oss. Köpte ju en Stokke stol med babysitter just för att han skulle kunna sitta med oss vid bordet redan från start, och det gör han om han inte sover. Så vi kommer nog köra en hel del plockmat, men säkert inte strikt BLW utan hjälpa till att mata också om det verkar behövas.

Miss Kaos - Jag vill också amma länge Hoppas Rasmus också vill. Och ja, han skulle säkert bli mer intresserad av mat om han fick smaka. Men jag tänker att han nog snart kommer att bli intresserad av det som är på tallriken utan att smaka, bara för att vi äter det och vill göra likadant. Då ska han få smaka. När börjar dom härmas mera? Alltså vid vilken ålder? Han fick slicka på min banan igår, bara för att. Han gjorde en konstig grimage sedan började han gråta. Var nog inte rätt tillfälle, han var trött och allmänt grinig. Jag tänkte muntra upp honom lite, men det gick visst inte hem

Fårse hur det går. Ammadr ju stora 50månader. Minst ett år hade jag tänkt mig.
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos

Föresten. Helamma kan.man till ca 2 år om barnet får järntillskott. Så ni har inte bråttom

• Felinne
    Plopps80 skrev 2014-03-27 12:35:37 följande:

Majskrokar är nya favoriten här i huset. Han kan ta den själv till munnen men vill helst att jag ska hålla den åt honom smile1.gif han ramlar nästan ur knät när han inte får mer. Majskrok borde vara omöjligt att sätta i halsen för den smälter till ingenting och blir inte kletig som tex smörgåsrån. Väldigt väldigt jobbigt med min rädsla över att sätta i halsen. Kommer från min mormor hon var alltid beredd vid matbordet och hostade man flög hon upp. Hon sa ofta "man är aldrig så nära döden som när man äter". Hon hade blivit väldigt skrämd som barn av sin pappa. Min mormor är jordens underbaraste men detta är tufft att hon förde över på mig. Dottern är jag inte så orolig över längre men nu väntar år av oro och ångest när Ludwig ska växa upp. Har själv haft svårt att äta bland andra av rädsla att sätta maten i halsen. Det har dock gått över. Nu är det barnen i fokus.

Känns ju lite dumt av mig att skriva det här när du säger att du är så rädd för det, men min mans systerson (då knappt ett år gammal) satte i halsen på en majskrok när jag passade honom i matkön vi stod i. Visserligen gick det fort att få upp den igen men jag tyckte att det var väldigt läskigt eftersom jag inte trodde att det skulle vara någon fara att äta majskrokar. Fast det kanske är skillnad på de smaksatta och de naturella i konsistensen? Men han hade säkert maximal otur också så jag tror egentligen inte att det är något du behöver oroa dig över.
  • MissKaos

Smaksatta majskrokar? Vad är det?

Jaggav isak puffat ris när han var lite stötre

Perfekt att pilla med!

Felinne skrev 2014-03-27 15:50:54 följande:
    Känns ju lite dumt av mig att skriva det här när du säger att du är så rädd för det, men min mans systerson (då knappt ett år gammal) satte i halsen på en majskrok när jag passade honom i matkön vi stod i. Visserligen gick det fort att få upp den igen men jag tyckte att det var väldigt läskigt eftersom jag inte trodde att det skulle vara någon fara att äta majskrokar. Fast det kanske är skillnad på de smaksatta och de naturella i konsistensen? Men han hade säkert maximal otur också så jag tror egentligen inte att det är något du behöver oroa dig över.

• Felinne
    MissKaos skrev 2014-03-27 17:16:43 följande:

Smaksatta majskrokar? Vad är det?

Jaggav isak puffat ris när han var lite stötre

Perfekt att pilla med!

Vet inte alls vilka smaker som finns (kanske bara var saltade?) men vet att efter att ha fått smaka på de smaksatta ville han inte längre ha de naturella.
  • MissKaos

Nytt! Fanns inte när sonen var liten.

Felinne skrev 2014-03-27 17:26:11 följande:
    Vet inte alls vilka smaker som finns (kanske bara var saltade?) men vet att efter att ha fått smaka på de smaksatta ville han inte längre ha de naturella.