• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • MissKaos

Jag ger mild havregröt från fyra månader. Gör en smakport med 1/2tsk rapsolja i. Hon fick 1/2 smakportion första gången. Ge dagtid första gångerna. Nu ges det på kvällen. Man ska inte ge mer än tre gröt/vällingmål någongång. Börja med lite en gång om du ska ge

Förstaförsökaren26 skrev 2014-03-24 15:12:58 följande:
    Åh så man kan ge lite?! Hur mkt ger du då å hur ofta per dag? Vad är det för gröt? Oj massa frågor nu hehe

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos

Hon har fått smaka lite avocado när jag harskurit itu har jag fått lite på fingrer som hon har fått. Samma m banan.

när hon har vant sog vid gröt kpmmer jag ge lite mosad potatis. Köper nog hem.osaltat smör och mosar potatisen med blir fin konsistens. Mer pk är väl att mosa med lite bröstmjölk.

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • AnnaSthlm
    Felinne skrev 2014-03-24 13:36:38 följande:
    Är det någon här som har någon erfarenhet av någon sömnmetod (absolut ingen metod som tycker att skrik är ok dock) för att få barnet att sova längre pass eller somna om när det vaknar? Min kille sover bara långa pass när han sover i selen och så ett längre pass på natten och jag tycker det vore skönt om han kunde sova längre pass än bara 30min på dagen.

Anna Wahlgrens standardmodellen. Min son har blivit en mycket gladare bebis. Sover bra. Inte skrikit pga detta en enda minut.
  • Plopps80
    AnnaSthlm skrev 2014-03-24 17:33:49 följande:
    Anna Wahlgrens standardmodellen. Min son har blivit en mycket gladare bebis. Sover bra. Inte skrikit pga detta en enda minut.

Inte för att jag vill verka taskig men jag anser att AW metoden är tortyr mot barn. Vissa buffar barnen så de får hjärnskador och de får ligga och skrika sig till sömns.
  • MissKaos

Ståt på paketet

Aw metoder känns för mig på gränsen till barnmisshandel. Andra gör som dom vill men gräsligt enligt mig.

Förstaförsökaren26 skrev 2014-03-24 18:59:33 följande:
    Ok dum följdfråga nu ;) hur stor är en smakportion? Hehe

• Jis

Jag skulle aldrig kunna låta henne skrika sig till söms. Usch nej det finns inte. Går ens hjärta inte sönder?

Stella har sovit dåligt på dagarna senaste veckan Sover verkligen dessa 40 minuter (om vi inte är ute med vagnen, då kan hon sova längre) eller kortare. Det resulterar i att hon är så övertrött på eftermiddagen, idag skrek hon så mkt, sen mitt i allt ihopa så somnade hon. Det är så jobbigt. Hon somnar för natten i sin säng klockan 19 och sover till 06-07 någongång…
    Någon som har något tips? Tycker så synd om henne när hon blir så ledsen.

• MissKaos
    Förstaförsökaren26 skrev 2014-03-24 19:40:17 följande:
    Hehe ok tack för hjälpen! :)

Lycka till!
    Jag gjorde gröten lite lösare än vad det står första gången.
    Idag fick fröken lite efterätt. Banan. Mumms! Kanske 1/2 tsk totalt. Mikket gott.
    Jis skrev 2014-03-24 19:48:39 följande:
    Jag skulle aldrig kunna låta henne skrika sig till söms. Usch nej det finns inte. Går ens hjärta inte sönder?

Stella har sovit dåligt på dagarna senaste veckan Sover verkligen dessa 40 minuter (om vi inte är ute med vagnen, då kan hon sova längre) eller kortare. Det resulterar i att hon är så övertrött på eftermiddagen, idag skrek hon så mkt, sen mitt i allt ihopa så somnade hon. Det är så jobbigt. Hon somnar för natten i sin säng klockan 19 och sover till 06-07 någongång…
    Någon som har något tips? Tycker så synd om henne när hon blir så ledsen.
    Vi försökte med ALLT på sonen inkl skrikmetod. KLarade inte av det det kändes HELT FEL. Barnet skriker ju av en anledning, och den är inte att han ville skrika sig till sömns. HAn behvde trygghet och närhet. INte lära sig att skriker och gråter jag så kommer -ingen. Han sov katastrofalt i 2,5 år.
    Ofta ger sig sånna där perioder efter ett tag. ÄR det en utvecklingsfas? Jag kan bara säga hur vi gör -och det är gå ut med vagnen en stund på em om det behövs. Eller så ammar jag henne på sängen. JAg lägger henne på hennes kudde med en filt på henne och sen när hon somnar lyfter jag över hela paketet i henne säng. Gör så på kvällen med, men hon kan somna om i sin säng om hon vaknar när jag lägger över henne där. Bara hon får sin tumme i munnen.