• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • MissKaos

Ris.. mumms hälsar Elsa. Och undrar varför man bara får smaka lite?

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos

Intresse för mat. Hoppas det håller i sig. Jag åt äpple innan och elsa gapar och tittar på det. sticker ut tungan. Ser ut att vilja smaka.

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • sarak
    Cornelia 084 skrev 2014-03-26 18:33:51 följande:
    Min tjej har inte alls nåt visat intresse för annan mat än bröstmjölk/ersättning än.
    Inte Rasmus heller. Alltså det ser inte ut som om han är redo att attackera vår mat eller så. Han kanske skulle bli jätteintresserad om jag stoppade något i hans mun. Men hans viktkurva är perfekt, så jag har bestämt mig för att hålla mig till livsmedelverkets rekommendationer och bara amma tills han är 6 månader.Kanske att han får smaka något innan dess, men då kommer det också vara kryddmåttsstorlek enligt rekommendationerna.

Detta är vad som känns bäst för oss just nu. Känt mig lite stressad över att "alla andra" som är 4 månader redan ätit ditten och datten. Men det är ju för att det känts bäst för dom föräldrarna/familjen. Känns lugnare nu när jag har en plan och bestämt mig och även meddelat den till BVC-sköterskan.
  • MissKaos

Det krävs ju att dom får smaka för att intresse ska väckas. Annars fattar dom ju inte vad det är på tallriken.

risken man tar är ju att konkurerade ut amningen tidigt. När man väntar länge kan det vara svårt att få dom att vilja äta. Båda delar löser sig över tid..

stressa inte över det! Göet det som är bra för er. För oss fick tidig gröt det pos att det spys mindre så blir det för vissa kräkbarn. Och hon verkar redo så dåså. Hade eg tänkt helamma längre o långtidsamma men vi är ju två om det.

sarak skrev 2014-03-27 07:16:48 följande:
    Inte Rasmus heller. Alltså det ser inte ut som om han är redo att attackera vår mat eller så. Han kanske skulle bli jätteintresserad om jag stoppade något i hans mun. Men hans viktkurva är perfekt, så jag har bestämt mig för att hålla mig till livsmedelverkets rekommendationer och bara amma tills han är 6 månader.Kanske att han får smaka något innan dess, men då kommer det också vara kryddmåttsstorlek enligt rekommendationerna.

Detta är vad som känns bäst för oss just nu. Känt mig lite stressad över att "alla andra" som är 4 månader redan ätit ditten och datten. Men det är ju för att det känts bäst för dom föräldrarna/familjen. Känns lugnare nu när jag har en plan och bestämt mig och även meddelat den till BVC-sköterskan.

• moruri

Känner inte någon press heller att introducera mat tidigt.. Ferdinand var helt ointresserad till han var 6-7 månader. Och då bölade han typ hela tiden när han åt. Han ville ha mer men blev arg på att maten inte flödade som med flaskan, så vi hetsa med sked in i munnen snabbt snabbt in med nästa :p. Men sen gick det bra och vi har världens matgladaste unge! För mig gällande maten är jag bara övertygad om att ge varierad mat och att mina barn ska äta det som serveras på bordet. Inget jäkla daltande om att mitt barn bara gillar köttbullar och pannkakor ;). Här äter vi mexikanskt, indiskt, afrikanskt osv osv och med en hel del chili. Haha!

Annars så har jag gått loss på tradera. Hujedamig! Fyndade ett par timberland kängor till mig själv för 210kr, sprillans nya. Så jäkla glad. Sen massor med nya kläder till pojkarna :D

• Irlais

Vi ger smaksensationer för att sambon så gärna vill mata också. Alltså max kryddmått och oftast mkt mindre. Jag hade gärna låtit bli allt vad mat heter fram till 6 mån men sambon vill så gärna ge och lillen verkar intresserad när vi äter också.

När vi väl kommer igång med mat vill jag prova baby led weaning (plockmat), ammar gärna länge så har ingen brådska. Tyvärr verkar min BVC tro att vid 6mån ska bebisen äta minst ett mål mat, undrar hur de tänker sig att det går ihop med rekommendationerna från Livsmedelsverket.

• Plopps80

Alla gör ju vad som är bäst för deras barn. Jag ska sluta amma när Ludwig blir 6 månsder och vill då att han ska äta hela mål. Det kräver ju att man börjar i tid för att vänja magen och munnen. Han är måttligt intresserad men sväljer och verkar okej med att äta så vi kör på. Har fått vår Ica att löpa in hipp ekologisk välling. Den innehåller inte taurin, malodextrin och all annan skit som finns i vällingen annars. Köpte även hopps ekologiska ersättning nu på tetra. Inte för att Ludwig dricker ersättning men om det skulle behövas. Måste ju börja fasa ut amningen om ett tag.

• Vivianne treschow

Jag tyckte det vr lättare att börja med frukt än med grönsaker. Tyckte det var bra att börja med smakisar runt 4 månader så lillan kunde sakta börja vänja sig vid mat. Det tog lite tid för henne , gick lite upp och ner och släppte helt strax efter 7 månader. viviannetreschow.wordpress.com

• Jis

Idag fyller min skatt 4 månader. Det är så roligt att se att det händer så mkt, varje dag. Idag rullade hon runt fler gånger och såg så förvånad ut
    Ang smaksensationer känner inte jag heller någon panik. Jag kommer testa såsmåning om men just nu känns det  inte aktuellt, vi har precis fått ordning på magen och vill njuta lite av skrikfria kvällar och lycklig Stella

• Plopps80

Ang blw är det helt uteslutet här. Har panisk skräck att mina barn ska sätta i halsen. Att byta från 6 månaders mat till 8 månaders mat med dottern var en riktig mardröm trots mjuka bitar. Ludwig sög just i sog en majskrok och det är oerhört jobbigt för mig.