• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • mammatilltvå85
    MissKaos skrev 2014-03-24 14:09:40 följande:
    Nyvacci erad bebis.
    idag 6180gr i tisdags 5850.tbx åå kurvan..
    ang gröt till bebis (3mån) hsr ju börjat ge elsa sa bvc det är rekomendationer bara.. jag tycker ju bröstmjölken stannar nere bättre när hon får lite gröt. Inte ngt fel alls.
    Alba kräks i princip aldrig efter gröt/pure men efter amning, varje gång....så nu när jag inte längre ammar på dagtid utan hon bara äter gröt och pure och frukt mellan ca 09-21 och ammar 3 ggr under natten, så kräks hon bara nattetid men aldrig på dagen...är glad att vi började med gröt tidigt (hon var verkligen redo, hon älskar det!) för nu slipper vi kaskadspyorna...
  • mammatilltvå85
    MissKaos skrev 2014-03-24 20:20:06 följande:

Lycka till!
    Jag gjorde gröten lite lösare än vad det står första gången.
    Idag fick fröken lite efterätt. Banan. Mumms! Kanske 1/2 tsk totalt. Mikket gott.
    Vi försökte med ALLT på sonen inkl skrikmetod. KLarade inte av det det kändes HELT FEL. Barnet skriker ju av en anledning, och den är inte att han ville skrika sig till sömns. HAn behvde trygghet och närhet. INte lära sig att skriker och gråter jag så kommer -ingen. Han sov katastrofalt i 2,5 år.
    Ofta ger sig sånna där perioder efter ett tag. ÄR det en utvecklingsfas? Jag kan bara säga hur vi gör -och det är gå ut med vagnen en stund på em om det behövs. Eller så ammar jag henne på sängen. JAg lägger henne på hennes kudde med en filt på henne och sen när hon somnar lyfter jag över hela paketet i henne säng. Gör så på kvällen med, men hon kan somna om i sin säng om hon vaknar när jag lägger över henne där. Bara hon får sin tumme i munnen.
    När Alba är riktigt trött skriker hon oavsett om hon ligger i vagnen, i famnen eller vid bröstet...dock låter vi inte henne ligga och skrika i sängen tills hon somnar, vi bär henne men jag kan inte hålla med om att en bebis som skriker ALLTID behöver nåt, dvs mat eller närhet för då skulle hon ju vara tyst om man tog upp henne och matade henne osv och det är hon ju inte (hon skriker i famnen eller vid bröstet tills hon somnar och det kan gå på 1 minut men skrikas ska det ändå lite grann)....en bebis kan skrika för att den är övertrött också och det är inte säkert att bebisen somnar bättre i famnen eller vid bröstet eller i vagnen utan vissa barn kanske somnar bättre i sin säng....jag tycker också skrikmetoder är hemska men om man är ute med vagnen för att söva en övertrött bebis som skriker så kan man ju heller inte plocka upp bebisen varje minut för då somnar den ju inte. 2 av mina 3 barn har alltid skrikit nån minut innan de somnar, oavsett var de legat, om de varit mätta osv, det är som att de kämpar emot för att inte somna. Och om vi tagit upp de har de skrikit ännu mer....vad gör man liksom? 

• mammatilltvå85

för att förtydliga, kvällstid är den enda gången hon kan somna i sin säng (och inte skriker utan bara ligger där och tar tag i snutten och somnar) för att hon inte ska skrika på dagarna i vagnen så slår vi på vattenkranen för när den är igång så skriker hon inte utan somnar på bara en halv minut typ helt tyst....är kranen inte igång så skriker hon i vagnen....om man går ut blir hon oftast tyst när hon känner friskluft i ansiktet...men när man kommer in igen vaknar hon...så bäst är vattenkranen som man sedan fasar ut och stänger av när hon väl sover.....

• Felinne

Tack för tips/erfarenheter från alla.

Nu har jag dock ett barn som inte direkt gillar att sova i vagn/bil och blir jätteledsen när han vaknar upp så det där med långpromenader (vårt rekord är nog 1h vilket jag inte tycker är speciellt långt) och somna om i vagnen kan vi glömma än så länge. Han är inte heller speciellt förtjust i nappen och än så länge verkar han inte reagera speciellt på några ljud eller melodier. Men vi jobbar på det. Ingen idé att ge upp än - han är ju ändå bara tre månader.

Vi har precis börjat introducera "the dreamfeed" i hopp om att han ska sova längre på natten. Ska testa en vecka och se om det funkar. Efter det kommer vi nog försöka med "wake-to-sleep" för att öka längden på hans sovpass. Låter lite tokigt när jag läser om det men eftersom det bara handlar om att störa hans sovrum lite och inte involverar någon form av skrikmetod så känns det på förhand ändå rätt okej.

Får återkomma om det visar sig vara lösningen på alla våra problem ;)

• Plopps80
    IdaJ skrev 2014-03-25 21:26:21 följande:
    Du har inte funderat på att lägga typ en ihoprullad filt i hans säng? Om det är så att han gillar att ligga lite trångt :)

Har försökt allt. Ställde liggdelen i sängen och han vråla som en tok. Men han har ju i princip aldrig sovit i sin säng. När jag lämnar dottern på dagis somnar han i vagnen och sover 2-3 timmar. Sedan är det lek och ska hon hämtas kl 14 igen och sen är vi ute då kan han sova 1,5-2 timmar igen. Det naturliga har alltid varit att ha honom i vagnen och samsova på nätterna. Ser det som ett framsteg att han kan somna i liggdelen på kvällen och sova i den hela natten. Lägger tillbaka honom igen efter amning på natten. Tidig morgontimme får han komma till min säng. Vi flyttar om 1-2 mån då ska jag ta tag i detta med nattning i säng. Enl BVC är det många som nattar i vagn för trygg övergång det är tom något de rekommenderade mig.
  • corky

För oss har appen sound sleepr räddat oss från många timmars gråt! Ljudet från "Market" är som ett riktigt sömnmedel, det brukar ta max 5 minuter innan han somnar!

• IdaJ
    Plopps80 skrev 2014-03-26 06:03:02 följande:

Har försökt allt. Ställde liggdelen i sängen och han vråla som en tok. Men han har ju i princip aldrig sovit i sin säng. När jag lämnar dottern på dagis somnar han i vagnen och sover 2-3 timmar. Sedan är det lek och ska hon hämtas kl 14 igen och sen är vi ute då kan han sova 1,5-2 timmar igen. Det naturliga har alltid varit att ha honom i vagnen och samsova på nätterna. Ser det som ett framsteg att han kan somna i liggdelen på kvällen och sova i den hela natten. Lägger tillbaka honom igen efter amning på natten. Tidig morgontimme får han komma till min säng. Vi flyttar om 1-2 mån då ska jag ta tag i detta med nattning i säng. Enl BVC är det många som nattar i vagn för trygg övergång det är tom något de rekommenderade mig.
    Ah okej :) Tänkte om det är jobbigt att vänja bort det sen, någon gång kommer ju liggdelen bli för liten liksom.
  • Plopps80
    IdaJ skrev 2014-03-26 10:17:56 följande:
    Ah okej :) Tänkte om det är jobbigt att vänja bort det sen, någon gång kommer ju liggdelen bli för liten liksom.

Ja men då har han nått en annan mognadsgrad så det tror jag inte blir några problem alls. Övergången från livmoder till famn till liggdel till egen säng. Så ser jag på det. Liggdelen är väldigt stor så där lär han kunna sova tills han blir ett år om han vill men annars tror jag att han en dag bara kommer acceptera sängen.
  • sarak

Rasmus 4 månader idag och vi har varit på BVC. 62 cm lång och 6480 gram Funderar på om han ska få en smaksensation idag, bara för att. Men det får nog vara, kommer inte på vad jag skulle kunna ge honom. Han får en extra slurk mjölk istället